اپل در بازار موبایل چین از ویوو و هواوی عقب ماند
زومیت/ بهنظر میرسد که چینیها گوشیهای داخلی مانند هواوی و ویوو را به آیفون ترجیح میدهند.
بهگزارش Canalys، اپل رهبری بازار موبایل چین را به دو برند ویوو و هواوی واگذار کرد. اپل در سهماههی سوم ۲۰۲۴ توانست بیشترین سهم از خرید گوشی را در میان چینیها بهدست آورد، اما در فصل پایانی سال توسط دو برند داخلی به زیر کشیده شد.
هواوی در سهماههی سوم ۲۰۲۴ رتبهی دوم را داشت و با گوشی پیورا ۷۰، رقیب آیفون ۱۵ پرو مکس محسوب میشد. بااینحال، ویوو در فصل بعد موفق به پیشی گرفتن از هر دو برند شد و با تصاحب ۱۷ درصد از سهم بازار در صدر قرار گرفت. هواوی با ۱۶ درصد و اپل با ۱۵ درصد بهترتیب در جایگاههای دوم و سوم نشستند.
کانالیس میگوید که اپل در سهماههی چهارم ۲۰۲۴ شاهد افت فروش در بازار چین بود، زیرا گوشیهای سری آیفون ۱۶ در قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی کمبود داشتند. این موضوع باعث شد تا گوشی اپل برای خریداران جذابیت کمتری داشته باشد؛ بهخصوص با توجه به اینکه گوشیهای چینی پر از ویژگیهای هوش مصنوعی هستند.
مینگچیکوئو، تحلیلگر نامآشنا، پیش از این گفته بود که با وجود ثابتماندن حجم فروش موبایل در چین، میزان خرید آیفون در این کشور در دسامبر ۲۰۲۴ (آذر و دی) نسبتبه سال قبل ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. او نیز علت این اتفاق را کمبود نوآوری در جدیدترین مدلهای آیفون میداند.
طبق گفتهی ژئو جیاتائو، تحلیلگر ارشد کانالیس، موقعیت اپل با چالشهای متعددی از سمت رقبایش مواجه است. هواوی به عرضهی مدلهای پرچمدار خود ادامه میدهد و تعداد گوشیهای تاشدنی گرانقیمت در چین بهطور چشمگیری افزایش یافته است. از سوی دیگر، شیائومی و ویوو با نوآوریهای خود، وفاداری مصرفکنندگان را جلب میکنند. بنابراین، جای تعجب نیست که اپل شاهد رقابت شدیدی در این بخش باشد.