نماد آخرین خبر

شکست اپل از هواوی و ویوو؛ آیفون دیگر پرفرو‌ش‌ترین گوشی هوشمند در چین نیست

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
شکست اپل از هواوی و ویوو؛ آیفون دیگر پرفرو‌ش‌ترین گوشی هوشمند در چین نیست

دیجیاتو/ جدیدترین آمارهای منتشر شده از میزان فروش گوشی‌های هوشمند در خاک چین نشان می‌دهد که اپل به‌دلیل تأخیر در ارائه امکانات هوش مصنوعی روی آیفون دیگر رتبه اول فروش در این کشور را در اختیار ندارد.

طبق داده‌های آماری منتشر شده از سوی مؤسسه Canalys، اپل توانسته است بیشترین تعداد فروش در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ را ثبت کند. البته این موفقیت باعث نشده اپل به فروش کلی سایر برندهای چینی مثل هواوی و ویوو در سال ۲۰۲۴ دست پیدا کند و این غول فناوری اکنون به رتبه سوم در میان فروشندگان موبایل در بازار اصلی چین سقوط کرده است. میزان کل فروش بازار موبایل در چین با رشد ۵ درصدی نسبت به ۲۰۲۳ به ۲۸۴.۶ میلیون دستگاه در سال رسیده است.


براساس داده‌های منتشر شده، اپل توانسته است در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴، ۱۳.۱ میلیون واحد آیفون را در چین به‌فروش برساند. این مقدار برای هر دو برند هواوی و ویوو برابر با ۱۲.۹ میلیون دستگاه بوده و شیائومی نیز با فروش ۱۲.۲ میلیون دستگاه در رتبه چهارم ایستاده است. با وجود کسب رتبه نخست توسط اپل در بازه مذکور، مقایسه آن با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که فروش آیفون با کاهش ۲۵ درصدی همراه بوده است؛ درحالی‌که ویوو، هواوی و شیائومی هرکدام به‌ترتیب، ۱۴، ۲۴ و ۲۹ درصد افزایش فروش را شاهد بوده‌اند.


با در نظر گرفتن میزان فروش سالانه، برند ویوو موفق شده است با فروش ۴۹.۳ میلیون دستگاه در رتبه نخست داخل بازار چین طی سال ۲۰۲۴ قرار بگیرد. پس از آن نیز برند هواوی با عرضه ۴۶ میلیون دستگاه توانسته است رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. اپل نیز با فروش ۴۲.۹ میلیون آیفون، در رتبه سوم قرار دارد. در نهایت اوپو با اختلاف بسیار اندکی با اپل و فروش ۴۲.۷ میلیون دستگاه، رتبه چهارم را در اختیار دارد؛ اگرچه فروش برند وان‌پلاس هم در میزان کل فروش این شرکت محاسبه شده است. جالب است بدانید که برند آنر هم با ۴۲.۲ میلیون واحد فروش در رتبه ۵ قرار دارد؛ برندی که زمانی در میان زیرشاخه‌های هواوی قرار داشت، اما اکنون به‌شکل مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

علت کاهش فروش آیفون در چین چیست؟
طبق نظر کارشناسان، تأخیر در عرضه امکانات مبتنی‌بر هوش مصنوعی بزرگ‌ترین دلیل کاهش میزان فروش آیفون در کشور چین بوده است. اگرچه اخبار متعددی پیرامون همکاری اپل با شرکت‌های بزرگ فناوری چینی مثل تنسنت و بایت‌دنس منتشر شده؛ اما هنوز شریک تجاری قطعی برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی روی آیفون در چین مشخص نشده است. اپل به‌دلیل قوانین سختگیرانه دولت چین با مشکلات متعددی در ارائه سرویس Apple Intelligence مواجه شده است و به‌همین دلیل نیاز دارد تا با سرویس‌های بومی این کشور همکاری کند؛ اما روند مذاکرات و انتخاب گزینه مناسب تا به امروز بی‌سرانجام بوده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره