رکوردشکنی لینکدین با فروش بیشاز ۲ میلیارد دلار اشتراک پولی؛ رشد ۹درصدی درآمد سالانه
زومیت/ بنابر گزارش منتشر شده، لینکدین اکنون بیش از یک میلیارد کاربر پریمیوم و رایگان دارد و به فروش بیشاز ۲ میلیارد دلار اشتراک پولی رسیده است.
لینکدین، پلتفرم اجتماعی که افراد برای یافتن کار و بحث دربارهی مسائل شغلی از آن استفاده میکنند، در دوازده ماه گذشته به رکورد جدیدی در درآمد حاصل از اشتراکهای پریمیوم دستیافته است؛ بهطوریکه درآمد این پلتفرم اجتماعی در سال گذشته، رشد ۹ درصدی را تجربه کرده است.
لینکدین از زمانی که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ خریداری شد، نسبتبه افشای جزئیات مالی و آمار کاربری خود بسیار گزینشی عمل کرده و معمولاً روی خبرهای خوب تمرکز و از اعلام ضعفهای خود امتناع میکند؛ بنابراین طبیعی است که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، بیان میکند که لینکدین در دوازده ماه گذشته از اشتراکهای پریمیوم خود، بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.
لینکدین که اکنون بیشاز یک میلیارد کاربر (پریمیوم و رایگان) دارد، درآمد کلی خود در این دورهی ۱۲ماهه را فاش نکرده و همچنین جزئیاتی از سایر بخشهای تجاری لینکدین ارائه نداده است. اما برای مقایسه، در مارس ۲۰۲۴ (اسفند و فروردین ۱۴۰۳) لینکدین اعلام کرده بود که درآمد حاصل از اشتراکهای پریمیوم آن به ۱٫۷ میلیارد دلار رسیده است.
برآوردهای غیررسمی نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، لینکدین حدود ۱۶٫۲ میلیارد دلار درآمد داشته است و بهطور تقریبی، اشتراکهای پریمیوم حدود ۱۲٫۵ درصد از درآمد لینکدین را تشکیل میدهند. باوجود خطوط جدید کسبوکارهای مایکروسافت، بهویژه کسبوکارهای مبتنیبر هوش مصنوعی که با سرعت زیادی درحالرشد هستند، این احتمال وجود دارد که از درآمد حاصل شده از لینکدین فراتر روند. نادلا اشاره کرد که درآمد کسبوکارهای مبتنیبر هوش مصنوعی مایکروسافت در این فصل، به ۱۳ میلیارد دلار رسیده و نسبتبه سال گذشته، ۱۷۵ درصد رشد را تجربه کرده است.
بنابر گزارش مالی منتشر شده توسط مایکروسافت، رشد ۵۰ درصدی تعداد مشترکین پولی لینکدین در طول دو سال گذشته، نشان میدهد که این بخش از پتانسیل بالایی برای رشد در آینده برخوردار است. بهویژه باتوجهبه اینکه لینکدین بهطور فزایندهای درحال ادغام قابلیتهای هوش مصنوعی در سرویسهای پولی خود است. ابزارهایی مانند جستوجوی شغل با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای کمکی برای توسعهی حرفهای مشاغل، با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شدهاند. بهطوریکه حدود ۴۰ درصد از مشترکین پولی لینکدین، از این ابزارها استفاده میکنند.
رایان روسلانسکی، مدیرعامل لینکدین، در بیانیهای اعلام کرد: «در طول تاریخ تاکنون، ایجاد یک کسبوکار با حق اشتراک ۲ میلیارددلاری چیزی است که فقط تعداد انگشتشماری از شرکتهای دیجیتال انجام دادهاند. ما بر طراحی و ادامهی تکرار مدلی متمرکز هستیم که ارزشمحور است و نیازهای مشترکین خود را برآورده میکند. ما سرمایهگذاری بزرگی روی ابزارهای هوش مصنوعی انجام دادیم تا به مشترکین خود کمک کنیم که نحوهی ارتباط خود با فرصتهای موجود را تسریع کنند و این امر نتیجه داده است.»
در مجموع، لینکدین با عبور از مرز ۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از حق اشتراک، به نقطه عطف مهمی دست یافته است. این موفقیت، نشاندهندهی اهمیت فزایندهی خدمات پولی در استراتژی تجاری این شرکت و تأثیر مثبت سرمایهگذاری در فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی است. بااینحال، چالشهایی نیز پیش روی این شرکت قرار دارد که از جمله آنها میتوان به کاهش رشد در برخی بخشها مخصوصا در بخش راهحلهای استخدامی و رقابت با سایر بخشهای تجاری مایکروسافت و سایر رقبای خود اشاره کرد.