شگفتی در درایور جدید انویدیا با انتشار قابلیت تازه Smooth Motion و فناوری DLSS 4
سخت افزار/ انویدیا همزمان با عرضه کارتهای گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 خود درایور جدیدی با عنوان Game Ready 572.16 نیز منتشر کرد که علاوه بر اضافه کردن فناوری DLSS 4 به بیش از 75 بازی، چند قابلیت تازه نیز در دسترس کاربران قرار میدهد. یکی از این قابلیتها Smooth Motion است که انویدیا تاکنون از آن نامی نبرده بود اما از این پس به عنوان رقیبی برای فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD در اختیار خواهد بود.
انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که فناوری DLSS 4 در نخستین روز انتشار خود در بیش از 75 بازی و برنامه در دسترس کاربران قرار میگیرد. امروز با انتشار درایور جدید این شرکت دسترسی به این فناوری ممکن شد. انویدیا همچنین با اضافه کردن قابلیتی جدید با عنوان Smooth Motion به کارتهای RTX 50 خود همه کاربران را شگفت زده کرد؛ چرا که تاکنون اطلاعاتی در مورد آن منتشر نکرده بود. به نظر میرسد که Smooth Motion یک قابلیت Frame Generation به صورت درایور است که کاربران میتوانند بنا به نیاز خود آن را در هر بازی فعال کنند.
براساس گزارش Wccftech و به نقل از انویدیا، Smooth Motion یک مدل هوش مصنوعی جدید مبتنی بر درایور است که با تخمین و شبیه سازی یک فریم اضافی بین دو فریم رندر شده، گیمپلی را روانتر میکند. برای بازیهایی که از DLSS Frame Generation پشتیبانی نمیکنند، Smooth Motion یک گزینه جدید برای بهبود عملکرد بازیها در هنگام استفاده از کارتهای گرافیک RTX 50 محسوب میشود.
انویدیا همچنین اعلام کرده است که کاربران باید برای فعالسازی قابلیت Smooth Motion، در اپلیکیشن Nvidia مسیرGraphics و سپس Program settings را طی کنند. در این بخش باید یک بازی سازگار با DirectX 11 یا DirectX 12 انتخاب شود. سپس باید در گزینههای سمت راست و در بخش Driver Settings قابلیت Smooth Motion در وضعیت فعال قرار بگیرد. Smooth Motion را میتوان برای بازیهایی که در وضوح اصلی، با فناوریهای Super Resolution یا سایر تکنیکهای مقیاسگذاری اجرا میشوند، اعمال کرد. این قابلیت معمولاً نرخ فریم بازیها را دو برابر میکند.
باید گفت این قابلیت شباهت زیادی به Fluid Motion Frames 2 شرکت AMD دارد، با این تفاوت که در این مورد، با یک مدل هوش مصنوعی کامل رو به رو هستیم. پیش از این هم روشهایی برای اضافه کردن Frame Generation به بازیهایی که به طور پیشفرض از آن پشتیبانی نمیکنند، وجود داشته است؛ روشهایی مانند Lossless Scaling. با این حال باید دید که Smooth Motion چگونه تولید فریم را در بازیهای قدیمیتر مدیریت میکند.
دیگر قابلیت جدید انویدیا در این بخش DLSS 4 Overrides نام دارد که کاربران در سالهای اخیر بارها و بارها اضافه شدن آن را به کارتهای گرافیک این شرکت درخواست کرده بودند. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد که به راحتی جدیدترین نسخه از فناوری DLSS را با نسخه قابل پشتیبانی در بازیها جایگزین کنند. انویدیا تایید کرده است که این قابلیت هم اکنون در 75 بازی از جمله عناوینی که از فناوری DLSS 4 پشتیبانی میکنند در دسترس کاربران قرار گرفته است.
درایور Game Ready که امروز از سوی انویدیا منتشر شد همچنین برای بازی Kingdom Come: Deliverance II که تا چند روز دیگر منتشر میشود بهینه شده است. این بازی قرار است از قابلیت DLSS Super Resolution نیز پشتیبانی کند. علاوه بر این، بازی Marvel's Spider-Man 2 نیز که امروز برای PC منتشر شده، از قابلیتهای DLSS Super Resolution، Frame Generation، Ray Reconstruction، DLAA، Reflex، و Ray Tracing در Ambient Occlusion، سایهها و بازتابها بهره میبرد و این درایور برای بهبود عملکرد آن نیز بهینه شده است. قرار است قابلیت DLSS 4 Multi Frame Generation نیز در آینده در قالب یک بروزرسانی به این بازی اضافه شود.
از میان دیگر ویژگیهای جدید این درایور میتوان به ارتقای قابلیت RTX Video Super Resolution توسط انویدیا اشاره کرد که به یک مدل هوش مصنوعی بهینهتر مجهز شده است. طبق اعلام انویدیا این قابلیت اکنون در بالاترین تنظیمات کیفیتی تا ۳۰٪ منابع کمتری از GPU را به کار میگیرد. علاوه بر این، این فناوری اکنون از ویدیوهای HDR نیز پشتیبانی میکند؛ بنابراین هنگام نمایش ویدیوهای HDR با وضوح کمتر از وضوح نمایشگر کاربران، این فناوری بهصورت خودکار وضوح ویدیو را ارتقا میبخشد.
همچنین انویدیا قابلیت جدیدی تحت عنوان GPU Utilization را برای RTX Video معرفی کرده است که زمانی که تنظیمات Quality روی Auto قرار دارد، عملکرد آن را بهینهتر میکند. با فعال سازی گزینهی High در بخش GPU Utilization، سیستم از حداکثر توان پردازنده گرافیکی برای ارائهی بالاترین کیفیت ممکن استفاده خواهد کرد.