بازار موبایل در سال گذشته ۷ درصد رشد کرد
زومیت/ برندهای مختلف گوشی در سال ۲۰۲۴ با رشد میزان فروش روبهرو شدهاند.
بازار جهانی موبایل در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد هفت درصدی داشته و به ۱٫۲۲ میلیارد دستگاه رسیده است. این رشد پس از دو سال متوالی افت فروش گوشی رخ میدهد.
بر اساس گزارش کانالیس، اپل و سامسونگ با ۱۸ درصد سهم بازار، بهطور مشترک در صدر هستند. پس از آن شیائومی با ۱۴ درصد، ترنشن (سه برند تکنو، آیتل و اینفینیکس) با ۹ درصد، اوپو و ویوو با ۸ درصد، آنر و لنوو هرکدام با پنج درصد و هواوی و ریلمی هرکدام با چهار درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
کانالیس و برخی دیگر از تحلیلگران، برندهای زیرمجموعهی شرکت چینی ترنشن را بهصورت تجمیعی و برندهای BBK (شامل اوپو، وانپلاس، ویوو و ریلمی) را بهطور جداگانه حساب کردهاند. بنابراین اگر حجم فروش گوشی اوپو، ویوو و ریلمی را با هم جمع کنیم، BBK با ۲۰ درصد سهم بازار در رتبهی اول قرار میگیرد و اپل و سامسونگ را پشت سر میگذارد.
غول فناوری کوپرتینو در سال میلادی گذشته ۲۲۵٫۹ میلیون گوشی آیفون فروخته است که درمقایسهبا سال ۲۰۲۳ کاهش یک درصدی را نشان میدهد. سامسونگ نیز با همین میزان افت سالانه، ۲۲۲٫۹ میلیون گوشی به مشتریان عرضه کرد.
۱۶۸٫۶ میلیون گوشی شیائومی در سال ۲۰۲۴ به فروش رسید و ۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت. ترنشن ۱۰۶٫۷ میلیون و اوپو (شامل وانپلاس) ۱۰۳٫۶ میلیون دستگاه فروختهاند. بهطور کلی در سال ۲۰۲۴، میزان خرید گوشی در چین با رشد چهار درصدی، آمریکای شمالی با رشد یک درصدی و اروپا با رشد سه درصدی همراه بوده است.
اگر به فصل چهارم سال ۲۰۲۴ نگاه کنیم، اپل با ۷۷٫۱ میلیون دستگاه و ۲۳ درصد سهم بازار در صدر قرار دارد، درحالیکه گوشی سامسونگ با ۵۱٫۹ میلیون دستگاه و ۱۶ درصد سهم در مقام دوم است. پس از این دو برند، شیائومی با ۴۲٫۷ میلیون دستگاه و ۱۳ درصد سهم، ترنشن با ۲۷٫۲ میلیون دستگاه و هشت درصد سهم و ویوو با ۲۶٫۴ میلیون دستگاه و هشت درصد سهم دیده میشوند.