سامسونگ مدل درآمدی گلکسی استور را تغییر داد


ترنجی/ کارمزد فروشگاههای نرم افزاری همواره یکی از موضوعات بحثبرانگیز بین توسعهدهندگان و صاحبان این پلتفرمها بوده است. سامسونگ با هدف جذب توسعهدهندگان جدید و حفظ رضایت فعالان کنونی، تغییراتی را در کارمزد فروشگاه گلکسی استور اعمال کرده است. در حال حاضر سهم توسعهدهندگان به ۸۰ درصد میرسد.
افزایش سهم توسعهدهندگان به ۸۰ درصد
از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۵ می ۲۰۲۵)، توسعهدهندگان ۸۰ درصد از درآمد حاصل از فروش برنامهها و آیتمهای درونبرنامهای را دریافت خواهند کرد، درحالیکه گلکسی استور ۲۰ درصد را برای خود برمیدارد. این در حالی است که تاکنون این تقسیمبندی بهصورت ۷۰ درصد برای توسعهدهندگان و ۳۰ درصد برای سامسونگ بوده است.
این تغییرات شامل تمامی برنامههای پولی، بازیها، تمها و همچنین خریدهای درونبرنامهای مصرفی و غیرمصرفی خواهد شد.
مقایسه با سایر فروشگاههای اپلیکیشن
برای مقایسه، فروشگاه گوگل پلی همچنان مدل تقسیم درآمد ۷۰/۳۰ را حفظ کرده است، اما برای توسعهدهندگانی که درآمد سالانه آنها کمتر از ۱ میلیون دلار باشد، کارمزد کمتری دریافت میکند؛ در این شرایط، سهم توسعهدهنده به ۸۵ درصد افزایش مییابد و گوگل تنها ۱۵ درصد را دریافت میکند.
تأثیر این تغییرات بر توسعهدهندگان بازی
شرکت Epic Games به دلیل کارمزدهای بالا، بازیهای محبوبی مانند فورتنایت را از فروشگاههای اپل و گوگل حذف کرد. بااینحال، این بازی تا اواسط سال ۲۰۲۴ در گلکسی استور موجود بود، اما اپیک گیمز در نهایت آن را به دلیل تغییرات در قوانین نصب برنامههای خارجی از این فروشگاه حذف کرد.
حال این سؤال مطرح است که آیا تغییر سیاست درآمدی سامسونگ باعث بازگشت بازیهای اپیک به گلکسی استور خواهد شد؟ احتمال آن کم است، چراکه اپیک گیمز اکنون فروشگاه اختصاصی خود با نام Epic Games Store را دارد که فقط ۱۲ درصد کارمزد دریافت میکند. علاوه بر این، این شرکت همچنان درگیر یک دعوی حقوقی با سامسونگ بر سر ویژگی Auto Blocker است.
به نظر میرسد سامسونگ با این تغییرات قصد دارد سهم بیشتری از بازار توسعهدهندگان را به خود اختصاص دهد و انگیزه بیشتری برای انتشار اپلیکیشنها در گلکسی استور ایجاد کند.