پرپلکسیتی میخواهد تیکتاک را بخرد و الگوریتمش را متنباز کند

زومیت/ استارتاپ هوش مصنوعی پرپلکسیتی میخواهد تیکتاک را خریداری و الگوریتم پیشنهاد محتوای آن را «شفاف» و متنباز کند.
پرپلکسیتی (Perplexity)، استارتاپ فعال در حوزهی جستوجوی مبتنیبر هوش مصنوعی، اعلام کرد که قصد دارد تیکتاک را خریداری و الگوریتم پیشنهاد محتوای این پلتفرم را به صورت متنباز بازسازی کند. بهگفتهی این شرکت، چنین رویکردی برخلاف سایر خریداران احتمالی، موجب ایجاد انحصار نخواهد شد.
براساس یادداشتی که جمعه در بلاگ رسمی پرپلکسیتی منتشر شد، این استارتاپ قصد دارد الگوریتم تیکتاک را بهطور کامل در دیتاسنترهای مستقر در آمریکا و تحت نظارت نهادهای آمریکایی بازسازی کند. از جمله تغییرات پیشنهادی میتوان به متنباز کردن الگوریتم، بهکارگیری فناوری Dynamo از شرکت انویدیا و اضافه کردن قابلیت ارجاعدهی مشابه با سیستم جستوجوی پرپلکسیتی اشاره کرد.
پرپلکسیتی همچنین در نظر دارد قابلیتهای جستوجوی هوشمند خود را با پلتفرم ویدیویی تیکتاک یکپارچه کند. به گفتهی این استارتاپ، کاربران با اتصال حسابهای خود میتوانند محتوای شخصیسازیشدهتری دریافت کنند. ترجمهی خودکار برای محتواهای چندزبانه نیز بخشی از این طرح پیشنهادی است.
اولینبار در ژانویه امسال (دی و بهمن ۱۴۰۳) بود که پرپلکسیتی پیشنهاد خرید تیکتاک را مطرح کرد؛ بااینحال، رقبای قدرتمندی مانند اوراکل، مایکروسافت و گروهی از سرمایهگذاران به رهبری سرمایهگذار مشهور، فرانک مککورت نیز در تلاش برای تصاحب این اپلیکیشن هستند. شرکت چینی بایتدنس (ByteDance)، مالک اصلی تیکتاک، تاکنون حاضر به واگذاری بخش آمریکایی فعالیتهایش نشده است.
کاربران تیکتاک پس از حکمی که دیوان عالی ایالات متحده در ماه ژانویه صادر کرد، با وضعیت نامعلومی مواجه شدند؛ این دادگاه، اختیار دولت برای مسدودسازی تیکتاک را تأیید کرد. به دنبال این حکم، پلتفرم بهمدت ۱۴ ساعت از دسترس خارج شد تا اینکه رئیسجمهور ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، ممنوعیت را بهمدت ۷۵ روز به تعویق انداخت. مهلت جدید تا ۱۷ فروردین تعیین شده است.
پیشنهاد پرپلکسیتی در شرایطی مطرح شده که طبق گزارشها، این استارتاپ در مراحل اولیهی جذب سرمایهی جدید قرار دارد؛ سرمایهگذاری احتمالی ارزش آن را تا حدود ۱۸ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، تحلیلگران ارزش بخش آمریکایی تیکتاک را بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زدهاند و هنوز مشخص نیست که بایتدنس تا چه حد به پیشنهاد پرپلکسیتی جدی فکر میکند.
پرپلکسیتی که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد، بهخاطر کمپینهای تبلیغاتی غیرمتعارفش شناخته میشود؛ از جمله پخش تبلیغی در آمریکا برای تمسخر قابلیت AI Overview گوگل، پیشنهاد اسپانسری ۵ میلیون دلاری به یک تیم فرمول یک و انتخاب جیمی او یانگ (Jimmy O. Yang)، بازیگر، بهعنوان مدیر امنیتی شرکت. همین اقدامات باعث شده برخی ناظران، پیشنهاد خرید تیکتاک را بیشتر یک حرکت تبلیغاتی بدانند تا تلاشی واقعی برای تصاحب این پلتفرم.