آمار غیرمنتظره؛ آیفون ۱۶ ظاهراً محبوبتر از آیفون ۱۶ پرو است


زومیت/ دادهها نشان میدهند آیفون ۱۶ فروش بسیار بیشتری نسبت به مدل پرو خود تجربه کرده است.
مرکز تحقیقات CIRP گزارش فروش گوشی آیفون در سهماههی اول سال جاری در ایالات متحده را منتشر کرد. این گزارش شامل جزئیاتی دربارهی عملکرد مدلهای مختلف آیفون ۱۶ نیز میشود. در آمار جدید برندگان و بازندگانی وجود دارند و حتی اطلاعاتی از مدل جدید آیفون 16e نیز دیده میشود؛ اما شگفتانگیزترین بازنده، آیفون ۱۶ پرو بود.
طبق گزارش مایکل لوین و جاش لویتز از CIRP، ترکیب چهار مدل اصلی آیفون ۱۶ نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس مجموعاً ۳۸ درصد از فروش گوشیهای اپل در این فصل را به خود اختصاص دادهاند. در مقام مقایسه، نسل قبلی یعنی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس، سال گذشته ۴۵ درصد از سهم فروش را در اختیار داشتند. آیفون ۱۶ پلاس موفق شد سهم مشابه مدل ۱۵ پلاس را حفظ کند، اما آیفون ۱۶ معمولی رشد قابل توجهی را تجربه کرد و به سهم ۲۰ درصدی از فروش کل آیفونها در آمریکا رسید. این عدد برای آیفون ۱۵ در دورهی مشابه سال قبل فقط ۱۴ درصد بود.
چرا فروش مدلهای پرو آیفون ۱۶ اینقدر کاهش یافته است؟ با نگاهی دقیقتر به دادهها، پاسخ سؤال کاملاً واضح به نظر میرسد.
آیفون ۱۶ پرو مکس تقریباً بهاندازهی نسل قبل خود موفق بوده، اما نسخهی کوچکتر یعنی آیفون ۱۶ پرو کاهش چشمگیری در فروش تجربه کرده است. آیفون ۱۵ پرو ۲۲ درصد از فروش فصل اول سال گذشته را در اختیار داشت و آیفون ۱۶ پرو فقط ۱۷ درصد از فروش در فصل مشابه امسال را در اختیار دارد.
با نگاهی به نمودار، متوجه میشویم که امسال اکثر کاربران ترجیح دادهاند مدل پایهی آیفون ۱۶ را خریداری کنند. این دستگاه حالا ۲۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، درحالیکه سهم آیفون ۱۵ در سال گذشته فقط ۱۴ درصد بود.
بهنظر میرسد تلاش اپل برای جذابتر کردن مدل پایهی آیفون موفق بوده است. البته این موضوع میتواند یک شکست تلقی شود، چراکه از نظر تئوری بسیاری از خریداران میتوانستند مدل گرانتر آیفون ۱۶ پرو را انتخاب کنند.
بههرحال با معرفی آیفون 16e، اپل باید ریسک حسابشدهای را میپذیرفت. این شرکت ناچار بود مدل پایهی آیفون را آنقدر بهبود دهد که از مدل اقتصادی جدید متمایز باشد. اکنون باید دید که در ادامهی سال، مدلهای پرو و احتمالاً آیفون ۱۷ ایر چه عملکردی از خود نشان خواهند داد.