باشگاه خبرنگاران/ به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ گاهي همه چيز دست به دست هم ميدهد تا تنها راه ماندن را در پيلهکردن ببيني؛ پيله کردن به خودت، به آنهايي که بد تو را ميخواهند، کساني که راه قهقرا در پيش گرفتهاند... اينجاست که خود را غرق انزوا، دور از هر نوع حس و هويت مييابي. کرم بودن دشوار نيست، پروانه شدن سخت است. شبتاب بودن مشکل نيست، غلبه بر تاريکي گران است. آري، اين برزخي است خودساخته که رهايي از آن محتاج شالودهاي از بخت و اراده، توام با اعتماد به هدايت قلب است.
عنوان بازي: شبگرد (Shabgard)
پلتفرم: PC
ناشر: پرديس
سازنده: استوديو پرديس
سبک: شوتر سوم شخص
امتياز: 8
شبگرد در زيربناي روايي خود لازمههاي يک کار تاثيرگذار را دارد: قهرمان مرموز، آنتاگونيست ساديسمي؛ بزهکاران قرباني جبر اجتماع و حتي نيکوکاران خوشدلي که بيچشمداشت کمک ميکنند اما اينکه چقدر در انتقال اين مفاهيم و ساخت سازه ذهني آن موفق بوده، جاي بحث دارد.
شايد اگر در پيادهسازي ديالوگها بيشتر دقت ميشد، با محصولي به مراتب اثرگذارتر روبهرو ميشديم. اگر پيشينه داستان و فلسفه کلي آن را ندانيد (دچار شدن شبگرد به بيماري پوستي و جستجويش براي هويت خود) بعضي ديالوگها غيرمنطقي به نظر ميآيند. البته باني اصلي اين مشکل، کمبود بودجه و امکانات است و در بلايي مشابه که سر بازي «گرشاسپ» آمد، سازندگان مجبور به کاستن از طول و تعداد ديالوگها شدهاند، هرچند در شبگرد حجم ديالوگها بيشتر است و داستان غناي قابل توجهتري دارد.
غير از اين دو مورد، شبگرد در خلق برخي صحنهها، بيش از حد انتظار موفق بوده است. حتما دوستاني که بازيهاي ايراني را پيگيري ميکنند، «عصر پهلوانان» و ديگر عناوين وطني را تجربه کردهاند. انيميشنهاي دستساز شبگرد به همه آنها ميچربد. همه چيز، از نحوه راه رفتن و دويدن خود شبگرد گرفته تا انيميشن تير خوردن دشمنان و به زمين افتادن آنها قابل توجه است. در انيميشن شبگرد کمتر نُت فالش ميبينيد و همه چيز يادآور استانداردهاي تثبيت شده روز است. با توجه به شرايط ناخوشايندي مثل ابتدايي بودن وسايل موشن کپچر در کشور و اجبار تيم سازنده به طراحي دستي حدود 60 درصد انيميشنهاي اثر، بايد اذعان کرد در اين راه گل کاشتهاند.
تا امروز در محيط وب نقدهاي زيادي از اين بازي منتشر شده است. از نکاتي که خيلي از منتقدان به آنها اشاره کردهاند باگهاي متعدد، افت فريم و بافتهاي ضعيف است. به عنوان نويسنده، بازي را با کارت گرافيک GEFORCE GT 550M، هشت گيگابايت رم و پردازنده Core i5 اجرا کردم و حدود هشت ساعتي که با آن درگير بودم، فقط يک باگ مشاهده کردم که با آغاز مجدد بازي از چکپوينت قبل مرتفع شد. بافتها و طراحيها همگي قابل قبول بود و يکدستي خوبي در اجزاي بازي مشاهده ميشد. افت فريم هم فقط به چند صحنه انگشتشمار و کمتر از يک ثانيه خلاصه شد.
جدا از بحث انصاف و نادرستي مقايسه اين بازي با عناوين بزرگ خارجي، هر منتقد يا صاحب نظري ميداند که سازندگان موظف نيستند بازي خود را براي تک تک سيستمها بهينهسازي کنند و وظيفه بازيکن است که سيستم مناسب را تهيه کند.
شبگرد از همان ابتدا چشمنواز است. کيفيت بافتها مطلوب و رنگپردازي با سليقه کار شده است. با وجود محوريت گرافيکي بازي بر سبک نوآر، تفاوت بين محيطها محسوس است و از يکنواختي خبري نيست. آغاز بازي در روز روشن و ختم آن به شب تاريک، آن هم زير رگبار باران، در عين ارسال پيامي مفهومي به اين تنوع قوت بخشيده است. مراحل از انبارگاه متروکه تا مترو، تماشاخانه و بام ساختمانها را شامل ميشود. همه چيز در شبگرد يکدست و شسته رفته است و فقط افکتهاي آتش و انفجار از زرق و برق کافي برخوردار نيست که آن هم قابل چشمپوشي است.
تماشا کنيد
يکي از حيطههايي که بيشتر بازيهاي ايراني با وجود کم و کاستيها از آن سربلند بيرون آمدهاند، موسيقي است. شبگرد در زمره بهترينهاي آنان است. در بازار امروز که بيشتر آلبومهاي موسيقي خوب ايراني ده هزار تومان قيمت دارند، موسيقي شبگرد بهتنهايي توجيهي براي خريدش است. ملوديها گيرا هستند و بالطبع به ياد ماندني. ضرباهنگها نيز بخوبي از عهده به وجد آوردن بازيکن برآمده، عمق دوچنداني به صحنههاي اکشن ميبخشند. افکتهاي صوتي شبگرد هم خوب از کار درآمده و با اين که امکانات صداپردازي در ايران در مقايسه با غولهاي صنعت بشدت کاستي دارد، با نمونهاي ستودني طرف هستيم.
لازم است به کار بسيار خوب صداپيشگان اين بازي هم اشاره کنيم. تيم پرديس براي صداگذاري اين عنوان سراغ تعدادي از بهترين گويندههاي حاضر کشور، از جمله آقايان مجيد حبيبي و محمدرضا عليمرداني رفته است. ايشان نيز دوبله شبگرد را به برگ ممتاز ديگري از کارنامه درخشان خود تبديل کردهاند.
گيمپلي بازي از نظر فني نقصي ندارد. تنوع سلاح (شامل يک هفت تير، يک مگنام، يک ساب ماشين ـ گان و چند نوع مسلسل و دورزن) اقناعکننده است. هدفگير عالي عمل ميکند و با کمي زبدگي در سبک شوتر، براحتي ميتوانيد مانند کمبايني در مزرعه گندم، دسته دسته دشمنان را هدشات کنيد. تنوع دشمنان براي هشت ساعت بازي کافي است. آنها در انواع پيادهنظام عادي، مهاجمان فيزيکي، ماسکدارها (که نياز به چند هدشات دارند) و مينيباسها (که بايد از حربههاي خاص براي نابوديشان بهره بگيريد) ملال بازيکن را به کمترين حد ممکن کاهش دادهاند.
هوش مصنوعي شبگرد در مقايسه با عناوين خارجي هم سبک خوب است و در مقايسه با بازيهاي ايراني، فوقالعاده! بيشتر اوقات شاهد پويايي و حرکت دشمنانِ در تيررس و حتي دور زدن و حمله آنها از چند جهت هستيم.
بازي از سه درجه سختي بهره ميبرد. سازندگان در هيچکدام مانند بيشتر بازيهاي نسل هفتم به بازيکن باج نميدهند. در عوض براي رد کردن مراحل به دقت و سرعت عمل نياز داريد. خوشبختانه گيمپلي آن قدر روان هست که سختي بازي فقط حکم چالش را داشته باشد، نه مصيبت. يکي از نکتههاي مهم در شبگرد، يافتن محل درست پناه گرفتن و زاويه تيراندازي است؛ نکتهاي که به بعد تاکتيکي بازي افزوده است. با در نظر داشتن اين نکته، رد کردن مراحل بازي بسيار سادهتر خواهد شد.
در شبگرد دشمنان قادرند از نارنجک عليه شما استفاده کنند، اما شما نارنجک نداريد. در عوض قهرمان داستان يعني شبگرد که به خاطر اتفاقي نامعلوم پوستش دچار سوختگي شده و نيرويي ماورايي پيدا کرده، ميتواند زمان را آهسته کرده، مشابه آنچه در عنوان Splinter Cell: Conviction ديدهايم، با تگ کردن دشمنان در مدت زماني معين، همه را در کسري از ثانيه از پا درآورد. در کل بايد اذعان کرد سازندگان در برقراري تعادل بين عناصر مختلف گيمپلي موفق عمل کرده و در طول بازي نه دچار کمبود مهمات و نه با مرحلهاي غير قابل رد کردن روبهرو ميشويد.
حقيقت محض است که شبگرد و ارتشهاي فرازميني، استاندارد تازهاي را در بازيهاي ايراني تعريف خواهند کرد که پس از اين هر عنوان جديدي بايد با آن رقابت کند. بايد متذکر شويم نمره شبگرد در اين نقد، نه به عنوان يک بازي ايراني که به عنوان يک بازي مستقل و با توجه به حجم و قيمتش، در مقايسه با عناوين غربي به آن داده شده است.
گفتني است سيستمهاي دو گرافيکي براي اجراي صحيح اين بازي نياز به تنظيم دارد. براي راهنماييهاي لازم توصيه ميشود به سايت پرديس مراجعه کنيد. همچنين قرار است بزودي پچ ديگري براي بهبود اجراي بازي روي سيستمهاي ضعيفتر عرضه شود.
اگر اهل بازيهاي شوتر هستيد، به هيچ عنوان اين بازي را از دست ندهيد. سواي گيم پلي خوب و طراحي مراحل متنوع و مناسب، شبگرد مانند انفجاري در عرصه بازيسازي ايران است که حتي اجرايش به خودي خود لذت زايدالوصفي نصيب فرد ميکند.