بازی Sniper Elite III نیز به جمع بازیهای مورد پشتیبانی Mantle اضافه شد
شهر سخت افزار
بروزرسانی
شهر سخت افزار/ بازي Sniper Elite III نيز به جمع بازي هاي مورد پشتيباني API اختصاصي کمپاني معظم AMD موسوم به Mantle افزوده شد؛ اين پشتيباني که طي آپديتي به اين بازي هيجان انگيز اضافه شده، حاوي نتايج بنچمارک ها و تست هاي مقايسه اي بين Mantle و DirectX نيز مي باشد.
اين API که با توجه به نتايج به دست آمده، کارت گرافيکي و پردازنده مرکزي را قادر مي سازد تا در توان مصرفي پائين تر، کارايي بالاتر و همچنين نرخ فريم دهي بهتري را نسبت به گذشته ارائه دهند. دليل اين امر را مي توان بهبود عملکرد هسته هاي CPU در کنار يکديگر و در نتيجه کاهش بار پردازشي بر روي پردازنده مرکزي دانست؛ به صورت کلي مي توان اين طور برداشت کرد که Mantle اين اجازه را به موتور بازي مي دهد تا با استفاده از منابع کم تر و کاهش مصرف انرژي، کارايي بهتري را در اجراي برنامه هاي مختلف به نمايش بگذارد.
البته شايد در نظر يک کاربر حرفه اي و علاقمند به گيم، ميزان مصرف در مقابل هيجان انجام بازي هاي رايانه اي چندان مورد اهميت قرار نگيرد، اما با اين حال اين دسته از کاربران بايد اين نکته را مور توجه قرار دهند که کاهش بار پردازنده، اين امکان را فراهم مي کند تا حرارت توليدي به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا کرده و در نتيجه امکان اورکلاک پردازنده مرکزي و افزايش فرکانس به شکلي ساده تر و بدون استفاده از خنک کننده هاي قدرتمند صورت پذيرد.
همانطور که در تصاوير مشاهده مي کنيد، نسخه جديد Mantle به وضوح مشخص مي کند که تمام هسته هاي فيزيکي CPU در تعادل و توازن بيشتري با يکديگر در تماس هستند، به طوري که مي توان گفت استفاده از هسته ها در هنگام بهره گيري از DirectX 11 معادل 23 درصد بوده است که اين ميزان در زمان بهره گيري از Mantle به 21 درصد کاهش يافته است؛ همچنين وجود قابليت چند برنامگي (Multi threaded task) اين امکان را فراهم مي کند تا نيروي پردازنده در هنگام اجراي چندين برنامه سنگين، تقسيم شده و در افزايش کارايي پردازنده تاثير به سزايي داشته باشد.
به گفته کمپاني بازي سازي Rebellion، با فعال شدن اين قابليت فوق العاده در کارت گرافيک هاي سري رادئون، مي توان به جرأت شکست کارت هاي لوکس و گران قيمت کمپاني انويديا را انتظار داشت به طوري که حتي شکست کارت هايي همچون GTX 980 نيز دور از انتظار نخواهد بود!
مي توان ويژگي هاي Mantle را به صورت خلاصه بدين شکل اعلام کرد:
1. بهبود نرخ فريم دهي
2. کاهش مصرف برق پردازنده مرکزي ( از جمله موارد حائز اهميت براي لپتاپ ها و نوت بوک هاي گيمينگ)
3. عدم کاهش فريم در بازي هاي سنگين، حتي در مواقعي که پردازنده در حال پردازش و کار بر روي داده هاي ديگري است؛ در واقع مي توان از اين قابليت با عنوان همان چندبرنامگي يا چند پردازشي نيز ياد کرد.
4. مقياس پذيري با تعداد هسته ها که اين API را براي نسل جديد پردازنده ها با تعداد بالاي هسته هاي پردازشي به گزينه اي مناسب تبديل مي کند. (توضيح مقياسپذيري: توانايي سيستم براي بالا بردن کارايي با افزوده شدن منابع جديد سختافزاري)
در حال حاضر Mantle تنها از 4 بازي Battlefield 4، Thief، Plants vs. Zombies و Sniper Elite 3 پشتيباني مي کند. تا به حال پشتيباني 13 بازي از Mantle تأييد شده است و 9 بازي ديگر نيز در حال بررسي هستند.