نماد آخرین خبر

ویژگی های نانو آسفالت هوشمند خودترمیم در گفت وگو با مخترع برتر سال

منبع
بروزرسانی
ویژگی های نانو آسفالت هوشمند خودترمیم در گفت وگو با مخترع برتر سال
عرفاني - مخترعان کشورمان در دانشگاه تبريز موفق به توليد نانوآسفالت با قابليت خودترميمي براي اولين بار در دنيا شده اند که مراحل آزمايش ها را با حمايت شهرداري تبريز با موفقيت پشت سر گذاشته است و به زودي به صورت پايلوت با حمايت شهرداري تبريز به کار گرفته مي شود.به گفته مدير پروژه، اين اختراع در جشنواره و نمايشگاه بين المللي اختراعات مالزي از سوي موسسه بين المللي ITEX در بين هزار و ۴۰۰ اختراع شرکت کننده در جشنواره به عنوان برترين اختراع و مخترع آن نيز به عنوان برترين مخترع در سال ۲۰۱۲ شناخته شده است.ويژگي اصلي اين نانوآسفالت، خود ترميمي آن است که به دليل دارا بودن کپسول هاي پليمري ۲۰۰ ميکرومتري، به محض ايجاد کوچک ترين ترک روي آسفالت، با شکستن کپسول ها به طور هوشمندانه ترک را ترميم مي کند و بدين ترتيب مانع بزرگ تر شدن و گسترش ترک مي شود.کامران رحمتي شادباد مخترع نانوآسفالت خودترميم گر با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: از فناوري نانو در ساخت آسفالت جديد بهره گرفته شده است که استفاده از اين فناوري به صورت هوشمندانه از ايجاد ترک در آسفالت جلوگيري مي کند. کيفيت و عمر مفيد نانوآسفالت ۵ برابر بيشتر از آسفالت هاي معمولي است اين دانش پژوه دکتراي مهندسي عمران افزود: ترک خوردگي آسفالت ها يکي از بزرگ ترين مشکلات راه سازي در جهان است که سالانه مبالغ فراواني صرف بازسازي آن ها مي شود. در حالي که اين نانوآسفالت 3.5 تا ۵ برابر کيفيت و عمر مفيد بيشتري نسبت به آسفالت هاي معمولي دارد و تا ۴۰ درصد موجب صرفه جويي در هزينه هاي لکه گيري، جمع آوري آسفالت و همچنين پهن کردن آسفالت مجدد مي شود.رحمتي شادباد در بيان روش هاي مرسوم براي رفع ترک هاي ايجاد شده در معابر گفت: يک روش براي رفع اين معضل، استفاده از روکش هاي نازکي است که روي سطح آسفالت قرار مي گيرد و ترک هاي ايجاد شده را مي پوشاند که تهيه اين روکش ها بسيار هزينه بر است. روش ديگر، استفاده از قير در محل ترک هاي ايجاد شده است. اين روش هم ضمن اين که هزينه زيادي دارد، با مشکلات زيست محيطي همراه است و سبب مي شود در زمان توليد قير، توليد گازهاي گلخانه اي افزايش پيدا کند. علاوه بر اين، قير ترک آسفالت را از بين نمي برد بلکه تنها روي آن را مي پوشاند.برترين مخترع جهان در سال ۲۰۱۲ در بيان مزيت هاي نانوآسفالت خود ترميم گفت: ويژگي اصلي اين نانوآسفالت، خود ترميمي آن است که به صورت هوشمندانه از ايجاد ترک در آسفالت جلوگيري مي کند.اين نانوآسفالت همچنين مي تواند با استفاده از مواد نانويي درون خود، انرژي خورشيد را جذب، در خود نگهداري و در زمان يخبندان آن را به انرژي حرارتي و گرمايشي تبديل کند و به عبارتي ضديخ باشد. به دليل ارائه دائم يک سطح صاف و بدون ناهمواري، استفاده از اين نانوآسفالت موجب افزايش ايمني در سطح معابر و جاده ها به هنگام رانندگي نيز مي شود. نحوه ترميم هوشمندانه ترک ها در نانوآسفالت رحمتي شادباد درباره چگونگي ساخت و عملکرد نانوآسفالت ابداع شده اظهار داشت: در مراحل توليد آسفالت به درون قير کپسول هايي به اندازه ۲۰۰ ميکرومتر اضافه مي شود. اين کپسول هاي بسيار ريز، از منومرهاي حاوي مواد پليمري و نانويي کربن و دي اکسيد تيتانيوم تشکيل شده است. اين منومرها با يک آغازکننده کاتاليستي واکنش انجام مي دهند. هنگامي که يک ترک مويي در آسفالت ايجاد مي شود، اين ترک به لايه هاي زيري آسفالت منتقل مي شود و در نتيجه مواد موجود در منومرها در اثر واکنش ايجاد شده از داخل کپسول خارج مي شود و ترک ها را به طور خودکار از بين مي برد. بنابراين در همان لحظه ابتدايي که در آسفالت، ترکي ايجاد مي شود که اغلب در مراحل اوليه اندازه آن بسيار ريز و مويي است، اين منومرها سبب مي شود که آسفالت به صورت هوشمندانه با شکستن کپسول هاي نانويي درون خود ترميم شود و اجازه بزرگ شدن ترک ها را ندهد.وي تغييرات شديد درجه حرارت، بارش و يخبندان، انبساط و انقباض آسفالت و از همه مهم تر وجود اقليم هاي مختلف آب و هوايي در کشور را از عوامل ايجاد ترک در آسفالت اعلام کرد و افزود: ذرات نانويي و پليمري موجود در اين نانوآسفالت در واقع مانع بزرگ شدن ترک هاي آسفالت مي شود. وي تصريح کرد: با همکاري مسعود رستگار فرج زاده و افشين جورابچي به دانش فني ساخت اين نانوآسفالت دست پيدا کرده ايم و با حمايت شهرداري تبريز آزمايش هاي اين نانوآسفالت نيز با موفقيت انجام شده و با موفقيت آميز بودن نتايج اين آزمايش ها، قرار است اين نانوآسفالت با حمايت شهرداري تبريز به زودي به صورت پايلوت به کار گرفته شود.نانوآسفالت ابداع شده به تازگي در همايش تخصصي «فناوري هاي نانو در آسفالت» در دانشگاه فردوسي مشهد معرفي شد.