تسنيم/ وايبر، واتسآپ، تلگرام و... موجب نگراني اپراتورهاي موبايل و مخابرات بر سر از دست دادن سود بيشتر شدهاند اما دنيا چه راهکاري براي تعامل با نمونههاي وايبري دارد؟
رشد روز افزون OTTهاي جديد و گسترش ضريب نفوذ نمونههاي پيشين نظير وايبر، واتسآپ و... موجب شده تا اپراتورهاي موبايل و مخابرات کشورهاي دنيا از ترس حذف بسترهاي مکالماتي و پيامکيشان مدام درصدد مخالفت با اين ابزارهاي جديد ارتباطي باشند.
به طور کلي OTT Apps به هر اپليکيشن يا سرويسي گفته ميشود که ديتا اعم از پيام، عکس و مديا را از طريق اينترنت (IP) به جاي کانال سنتي، عبور دهد.
اما زاهي لونت ليواي کارشناس ارشد حوزه مخابرات و مشاور برخي اپراتورهاي بزرگ ارتباطي دنيا در ارتباط با اين ترس جهاني گفته است، صرف ترس به اپراتورها کمک نخواهد کرد و بايد به فکر ابداع و ابتکار باشند.
وي معتقد است که جلوي سيل تکنولوژي به هيچ عنوان سد نميشود و اپراتورهايي که به هر دليل دنبال محدوديت براي مشترکان خود و تکيه بر سيستم سنتي هستند رفته رفته حذف ميشوند.
به گفته اين کارشناس مخابراتي، اپراتورهاي موبيل براي تضمين درآمد و بقاي خود علاوه بر تأمين کننده بودن در زمينه شبکه و زيرساخت به بخش سرويس هم ورود کنند.
لونت ليواي در مقايسه اپراتورهاي موبايل با OTTها گفته است: زماني اپراتورهاي موبايل به عنوان تأمينکنندگان سرويس شناخته ميشدند به اين عنوان که اگر نياز به تماس داشتيد بايد يک اپراتور را انتخاب ميکرديد اما زمانه عوض شده است.
امروزه تأمينکنندگان ارتباطات فراتر از اپراتورها هستند و مبتني بر پلتفرمهاي موبايل با سرويسهاي بسياري عرضه ميشوند؛ از آنجاييه اپراتورها نتوانستند تمامي نيازهاي مشترکان را برآورده کنند، OTTها تجربه بهتري را براي مردم به ارمغان آوردهاند.
البته اين به منزله دست روي دست گذاشتن اپراتورهاي جهاني نيست و برخي از آنها داراي تجاربي در زمينه OTT به شرح زير هستند:
1. تيموبايل نرمافزار Bobsled را پيشنهاد داده که امکان مکالمه صوتي، پيامهاي گروهي با همزمانسازي ابري را دارد. در طول مدت يک سال فعاليت اين نرمافزار، يک ميليون کاربر در آن رجيستر شدهاند که 95 درصد مشترکان آن از تيموبايل نيستند.
2. سرويس "One Number" اپراتور راجرز اجازه ميدهد تماسهاي صوتي و پيامکها از طريق رايانه ارسال شوند و امکان اشتراکگذاري تماسهاي بين رايانه و موبايل را دارد.
3. تلفونيکا هم سرويس جديد "TU Me" را در مي 2012 راهاندازي کرد که نوار تايم لايني هم براي مرور تماسهاي صوتي و پيامکهاي ارسالي دارد. اين سرويس تنها براي گوشيهاي آيفون فعال است.
4. اپراتور تلفونيکا O2 نيز دو اپليکيشن را با نامهاي "Social Call" و "O2 Connect" توسعه داده که اولي به تمامي ساکنان انگلستان امکان برقراري تماس با دوستان فيسبوکيشان را ميدهد و دومي نيز براي مشترکان O2 است و اجازه ميدهد تا جاييکه آنتن موبايل وجود ندارد از طريق وايفاتي به برقراري تماس و ارسال پيامک اقدام کنند.
5. اپراتور تليو سرويس "Goji" را توسعه داده که پيشنهاد تماس صوتي، ويدئويي و پيامکي را به هر مشترکي ميدهد.
6. البته اپراتورهاي تي موبايل، اسپرينت، ورايزن، AT&T، ودافون، اِنتيتي دوکومو و سافتبانک نيز تماما همکاري با "Qik" دارند که قبلا توسط اسکايپ خريداري شده بود. اين برنامه امکان تماس ويدئويي را ميدهد در حاليکه درآمدهاي اپراتور را نشانه نميگيرد. چنين الگويي ميتواند در زمانيکه کل شبکههاي ارتباطي مبتني بر IP شود، کارا باشد.
7. تلکامسل اندونزي روش ديگري را براي جذب مشترکان در نظر گرفته و آن هم ارائه بستههاي اينترنتي براي استفاده از واتسآپ است. رد واقع اين بسته ها با حجم و قيمت مشخص از سمت کاربران خريداري ميشود.
در ارتباط با دلايل تمايز بين OTTها و اپراتورها نيز گفته است:
1. اپراتورها شبکه خود را دارند و کيفيت سرويسهاي آنها مبتني بر وجود شبکه در آن نقطه است اما پيامرسانها قابليت اجرا روي تمامي شبکههاي ارتباطي را دارند؛ البته تضمين کيفيتي براي آنها وجود ندارد.
2. اپراتورها محدود به دستگاهها و شبکهها ميشوند در صورتيکه OTTها ميتوانند بدون محدوديت روي اسمارتفونها، تبلتها و رايانهها اجرا شوند.
3. مشترکان اپراتورها معمولا منطقهاي و بسته به نقاط تحت پوشش شبکه هستند اما مشترکان OTTها جهانياند.
4. کليه سرويسها و بسترهاي زيرساختي اپراتورها بايد استاندارد باشد تا موجب تداخل با ديگر سرويسدهندگان نگردد اما OTTها بسته به طراحي و طبيعت از يکديگر متمايز ميشوند.
5. توسعه و بروزرساني OTTها معمولا در قالب بستههاي آپديت ارائه ميشود در حاليکه بروزرساني اپراتورها بايد يکپارچه و نقطه به نقطه باشد تا کل شبکه را تحت پوشش قرار دهد.
از زمانکيه اپراتورها تلاش ميکنند در زمينه فعاليت OTTها نيز ورود کنند ميزان ابتکارات آنها قابل بحث است. هرچه که شبکهها مبتني بر IP و LTE ميشود، OTTها تهديد جديتري براي اپراتورها خواهند بود.
استاندارد LTE پهناي باند را توسعه ميدهد و همين موضوع منجر به رقابت بيشتر در الگوي OTT ميشود.
برخي سرويسها گاهي رايگان ارائه ميشود زيرا کسانيکه در زمينه سرويسهاي مبتني بر IP کار ميکنند معتقدند که بايد از راههاي ديگري مانند تبليغات کسب درآمد کرد.
اپراتورها نيازمند اين هستند که روشهايي را در ارتباط با سرويسهاي جديد ارائه دهند تا نياز و مورد توجه مردم و مشترکان باشد لذا چند راهکار به شرح زير است:
1. با فروشندگان OTT توافق و همکاري کنند.
2. تلاش کنند و سرويس OTT خود را راه اندازي کنند و در بازارهاي جهاني نيز رقابت داشته باشند.
3. OTT مورد نظر خود را بخرند.
نظر شما چيست؟!