نماد آخرین خبر

مروری بر سئو

منبع
نردبان
بروزرسانی
نردبان/ سئو (SEO) کلمه اي است که تقريبا تمامي طراحان و مديران وب سايت ها آن را شنيده اند. افرادي که تجربه و تخصص کافي درباره بهينه سازي وب سايت براي موتورهاي جستجو دارند، با استفاده از ترفندها و نکات مربوط به آن، وب سايت خود را در بهترين شرايط در اختيار موتورهاي جستجو قرار مي دهند. يادآوري اين نکته خالي از لطف نيست که با رعايت صحيح اصول سئو، شرايط را براي رشد وب سايت فراهم مي کنيم. يکي از مشکلاتي که مخصوصا تازه کارها با آن مواجه مي شوند، پراکندگي آموزش ها و نکات مربوط به سئو است. در اين سلسله مطالب قصد داريم اين نکات را در کنار هم قرار دهيم. هدف ما اين است که در پايان اين مطالب، يک چک ليست ساده از نکات و ترفندهاي سئو در اختيار داشته باشيم. از آنجاييکه تمامي دوستان با سئو آشنايي دارند، بدون اتلاف وقت، به مرور برخي از عناوين مطالب آينده مي پردازيم: - مديريت دسترسي موتورهاي جستجو به وسيله robots - بهينه سازي آدرس صفحات (URL) - متا (meta) تگ ها - مديريت محتواي تکراري در سايت - نقشه سايت (sitemap) - مرور ابزارهاي مفيد براي سئو - بهينه سازي تصاوير براي سئو - نکات مربوط به صفحه بندي (pagination) - طبقه بندي اطلاعات در وب سايت - مرور ابزارهاي شبکه هاي اجتماعي - بهينه سازي محتوا براي موتورهاي جستجو - مديريت لينک ها - و... براي شروع، در ادامه مطلب به اختصار با سئو و نکات ابتدايي آن آشنا خواهيم شد. سئو چيست؟ سئو (SEO) مخفف کلمات Search Engine Optimization است و به تکنيک هايي گفته مي شود که باعث بهبود و افزايش نمايش وب سايت در موتورهاي جستجو و در نتيجه بالا رفتن رتبه سايت در آن ها مي شود. اين تکنيک ها به دو گروه کلي تقسيم مي شوند. گروه اول که به نام White-hat SEO معروف هستند به مواردي گفته مي شود که موتورهاي جستجو انجام دادن آن ها را توصيه کرده است. در مقابل مواردي وجود دارند که از انجام دادن آن ها بايد پرهيز کنيم که اصطلاحا Black-hat SEO ناميده مي شوند. اهميت سئو تصوير زير نتيجه مطالعات Slingshot SEO روي درصد کليک کاربران با توجه به موقعيت لينک در نتايج جستجو است. همانطور که مشاهده مي کنيد، هر چه رنک سايت يا موقعيت سايت در نتايج جستجو بالاتر باشد، احتمال کليک توسط کاربر بيشتر خواهد بود. اين نکته مخصوصا براي وب سايت هايي که کالا يا خدمات ارائه مي دهند بسيار حياتي است. نحوه فعاليت موتورهاي جستجو پيش از آنکه با تکنيک هاي سئو آشنا شويم بايد بدانيم موتورهاي جستجو چگونه نتايج را توليد مي کنند. تا انتهاي سال 2012 ميلادي، بيش از 50 ميليارد صفحه در اينترنت ثبت شده اند. با اين حجم اطلاعات، يافتن وب سايت مورد نظر بدون استفاده از موتورهاي جستجو مانند پيدا کردن سوزن در انبار کاه خواهد بود. موتورهاي جستجو تمامي وب سايت ها را ايندکس کرده و در سرور خود نگهداري مي کنند. طبيعتا اين اطلاعات بايد دائما آپديت شوند. براي اين منظور آن ها از خزنده ها (crawlers) استفاده مي کنند؛ روبات هاي نرم افزاري که در فاصله هاي زماني تمامي اطلاعات وب سايت ها را در سرور موتورهاي جستجو به روز مي کنند. زمانيکه عبارتي را جستجو مي کنيم، براي اينکه بهترين نتيجه نمايش داده شود، موتورهاي جستجو از فاکتورهاي زيادي بهره مي برند که باعث مي شود يک وب سايت در رتبه يا رنک بالاتر و وب سايتي ديگر کم اهميت تر نمايش داده شود. معيارهاي موتورهاي جستجو براي نمايش نتايج اگر بخواهيم اين معيارها را بشماريم، تعداد آن ها بيش از 200 عدد خواهد شد. در زير با برخي از مهمترين آن ها آشنا خواهيم شد. - لينک ها: هر لينک به سايت ما از طرف يک سايت ديگر همانند يک راي مثبت به وب سايت ما ديده خواهد شد. - کلمات کليدي: الگوريتم هاي موتورهاي جستجو، کلمات کليدي سايت را يافته و با توجه به موقعيت آن ها اولويت بندي مي کند. - قدمت وب سايت: هر چه سن سايت بيشتر باشد، موتورهاي جستجو اعتماد بيشتري به آن خواهند داشت. - به روز رساني: سايت هايي که زنده و دائما در حال تغيير محتوا هستند اهميت بسيار زيادي نزد موتورهاي جستجو دارند. - محتواي جديد: وب سايت هايي که محتوا توليد مي کنند نسبت به آن هايي که اطلاعات را کپي مي کنند از رتبه بالاتري برخوردار خواهند شد. - و بسياري موارد ديگر در فوريه 2011، گوگل الگوريتم پاندا و در آوريل 2012 الگوريتم پنگوئن را براي بهبود توليد ليست خروجي نتايج جستجو ارائه کرد.