نماد آخرین خبر

مدیر عامل شاتل: رتبه‌بندی شرکت‌های اینترنتی از سوی "متما" اشکال دارد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
مدیر عامل شاتل: رتبه‌بندی شرکت‌های اینترنتی از سوی "متما" اشکال دارد
تسنيم/ مدير عامل شاتل گفت: رتبه‌بندي صورت گرفته از سوي مرکز مديريت توسعه ملي اينترنت (متما) داراي اشکالات متعددي است. احمد نخجواني در واکنش به گزارش روز گذشته تسنيم مبني بر "برترين شرکت‌ اينترنتي سال 93، بي‌کيفيت شد" که در آن به کيفيت سرويس‌هاي اينترنتي شرکت‌هاي مختلف در بازه زماني خرداد ماه سال جاري اشاره شده بود، اظهار کرد: رتبه‌بندي صورت گرفته از سوي مرکز مديريت توسعه ملي اينترنت (متما) داراي اشکالات متعددي است. وي گفت: نسبت به رتبه‌بندي و معرفي برترين شرکت‌ها از سوي اين مرکز انتقادات اساسي داريم؛ پيش از اين بارها به سازمان فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرده‌ايم که نحوه رتبه‌بندي شرکت‌هاي اينترنتي از سوي اين مرکز اشکالات فراواني دارد. به گفته او پيش از اين رتبه‌بندي کيفيت اينترنت شرکت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي فارغ از تکنولوژي و تنها براساس ميزان باند پهن واگذار‌ شده صورت مي‌گرفت که يکي از ايرادهاي اساسي اين تست‌ها محسوب مي‌شد و به تازگي تفکيک تکنولوژي روي آن اعمال شده است. مديرعامل شاتل گفت: عملکرد سرورهاي نصب شده سنجش سرعت اينترنت حاکي از آن است که رتبه‌بندي ارايه‌کنندگان خدمات اينترنتي، آن‌ هم فقط براساس شاخص سرعت بدون توجه به پروفايل تست‌ شونده، رتبه‌بندي دقيقي نيست و در گزارش‌هاي تحليل ماهانه مرکز متما فقط جداولي براساس سرعت و در بازه‌هاي زماني مختلف شبانه‌روز ارايه شده است. وي افزود: باتوجه به اطلاعاتي که اين سيستم در حال حاضر ارايه مي‌دهد، به‌عنوان يک شاخص تبليغاتي درآمده است. بر همين اساس، اصلاح نواقص اين سيستم به‌ منظور ايجاد رقابتي سالم و کمک به کاربران در انتخاب سرويس‌دهنده برتر ضروري است. او گفت: مکانيزم شناسايي متخلفان در اين سيستم مشخص نيست به‌ طوريکه خدمات‌دهنده اينترنتي که مبناي خود را فقط فروش حجمي گذاشته و سرعت دسترسي به اينترنت را بدون کنترل باز گذاشته باشد در جدول ارايه‌ شده توسط سازمان فناوري اطلاعات همواره جايگاه نخستين را مي‌تواند به خود اختصاص دهد و همچنين مکانيزم چک‌کردن صحت آدرس‌هاي اينترنتي نيز از موارد ديگر ابهام‌ برانگيز است. نخجواني افزود: احراز نشدن هويت کاربراني که از اين سرورها استفاده مي‌کنند نيز فاقد استانداردهاي حرفه‌اي است؛ چرا که يک روبات ساده مي‌تواند چند تست به‌ صورت همزمان روي اين سرورها بفرستد و علاوه‌ بر ثبت اطلاعات نادرست، باعث بالا رفتن پردازش سيستم و پهناي باند شبکه مربوطه و ايجاد اختلال نمايشي در ساير نتايج شود. از همين رو احتمال ورود داده‌هاي غلط به اين سامانه وجود دارد. او خاطر نشان کرد: بر همين اساس، اگر شرکتي بخواهد به سادگي مي‌تواند در اين فرايند تقلب کند و نتايج غيرواقعي به دست آورد. مديرعامل شاتل با اشاره به اينکه پيش از اين عنوان شده بود به دليل موازي‌کاري برخي فعاليت‌هاي مرکز متما با سازمان تنظيم مقررات، مديريت آن به عهده رگولاتوري گذاشته مي‌شود، ابراز اميدواري کرد با يکپارچه شدن نهادهاي ارزيابي و سياست‌گذار در بازار اينترنت کشور، از پارادوکس‌هاي عملياتي و استانداردي اين حوزه کاسته شود. نخجواني ابراز کرد: شاتل براساس ارزيابي‌هاي جامعي که از سوي سازمان تنظيم مقرات و ارتباطات راديويي و با دسترسي آنلاين اين سازمان به شبکه شاتل و ساير اپراتورها از يک سو و استفاده از معيارها و استانداردهاي تعالي سازماني (EFQM) از سوي ديگر صورت گرفت، به عنوان برترين اپراتور سال 93 و همينطور برترين اپراتور فصلي در چندين دوره متوالي برگزيده شد و اين انتخاب نقشي در تلاش رو به جلو و هميشگي اين شرکت براي حفظ جايگاه خود و کسب رضايت مشتريان ندارد. وي با اشاره به اينکه همانطور که بارها اعلام کرده‌ايم، حفظ رتبه اول آسان نيست پس بيشتر تلاش مي‌کنيم، گفت: اين موضوع رويکرد جدي شاتل براي جلب رضايت مشترکان است و از همين رو هميشه در تلاش بوده‌ايم تا سرويس و خدماتي بيش از آنچه درخواست مي‌کنند به آنها ارايه مي‌دهيم. چه آنکه بهترين معيار برتري براي قضاوت درباره کيفيت سرويس در بازار رقابتي، تعداد مشتريان و سهم بازار است. او درباره اينکه برخي شرکت‌هاي اينترنتي بعد از برتر شدن‌شان ديگر راغب به ارايه سرويس با کيفيت مطلوب نيستند، توضيح داد: شاتل به عنوان يک شرکت صد درصد خصوصي سرمايه‌گذار در بازار اينترنت کشور قصد توسعه فعاليت‌هاي خود و کسب سهم بيشتري از اين بازار را دارد بنابراين ارايه خدمات بي‌کيفيت و کم شدن رغبت به فعاليت در اين بازار عملا در حيطه مفاهيم مديريتي اين شرکت هيچ جايي ندارد.