نماد آخرین خبر

امپراتوری App Store؛ داستان پرفروش‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری موبایل

منبع
جي اس ام
بروزرسانی
جي اس ام/ فروشگاه‌هاي نرم‌افزاري قبل از پيدايش آيفون نيز وجود داشتند، اما بدون شک بعد از ظهور آيفون اين فروشگاه‌ها از اهميت بسيار بيشتري برخوردار شدند و تاکنون پول زيادي به جيب توسعه‌دهندگان واريز کرده‌اند. در اين مطلب مي‌خواهيم نگاهي بيندازيم به اپ استور، پرفروش‌ترين و همچنين امن‌ترين فروشگاه نرم‌افزاري موبايل. وقتي اپل اولين نسل آيفون را معرفي کرد، تعدادي اپليکيشن ساده و معمولي روي آن نصب شده بود و کاربر نمي‌توانست روي اولين نسل آيفون اپليکيشن ديگري نصب کند. اما اپل به‌سرعت سياستش را عوض کرد و يک سال بعد، در تاريخ ۱۰ تيرماه سال ۱۳۸۷، فروشگاه نرم‌افزاري App Store رسما آغاز به کار کرد. يک روز پس از افتتاح فروشگاه نرم‌افزاري iOS نيز اپل دومين نسل آيفون را معرفي کرد که با iOS 2.0.1 و اپ استور عرضه مي‌شد. از همان ابتدا اين فروشگاه نرم‌افزاري براي اپل بسيار حائز اهميت بود تا جايي که حتي اکنون هم يکي از دلايل خريد آيفون استفاده از اپليکيشن‌هاي آن و فروشگاه نرم‌افزاري اپ استور است. به همين دليل اپل از ابتدا نظارتي جدي بر اين فروشگاه نرم‌افزاري داشت و هميشه تک‌تک اپليکيشن‌هايي که درخواست ورود به اين فروشگاه مي‌دهند از جنبه‌هاي مختلف بررسي مي‌شوند. علاوه بر اين، اپل در اين مدت کار توسعه اپليکيشن براي iOS را ساده‌تر کرده است. نتيجه تلاش‌هاي اپل اين است که امروزه بسياري از اپليکيشن‌هاي iOS از نظر رابط کاربري و نحوه کار کردن به يکديگر تشابه دارند. علاوه بر اينها، به‌دليل متن‌باز نبودن iOS و نظارت‌هاي مستقيم اپل بر اپليکيشن‌هاي منتشرشده در اپ استور، اين فروشگاه نرم‌افزاري را اگر امن‌ترين فروشگاه نرم‌افزاري دنيا ندانيم، قطعا يکي از امن‌ترين فروشگاه‌هاي نرم‌افزاري است. در اين مطلب مي‌خواهيم نگاهي بيندازيم به اين فروشگاه نرم‌افزاري که يکي از هيجان‌انگيزترين بازارها براي توسعه‌دهندگان اپليکيشن‌هاي موبايلي است. همان‌طور که گفتيم، اپ استور از تاريخ ۱۰ تير سال ۱۳۸۷ فعاليتش را شروع کرد. اين فروشگاه نرم‌افزاري به‌سرعت رشد کرد و اپليکيشن‌هاي بسيار زيادي در آن قرار گرفت. آمار دانلودها نيز نشان مي‌داد کاربران iOS استقبال خوبي از اين فروشگاه کرده‌اند، تا جايي که در تاريخ ۲۸ دي سال ۱۳۸۹ اپل در صفحه خانه وب‌سايت خود شمارشگري از تعداد دانلود اپليکيشن‌هاي iOS قرار داد. در آن زمان ميزان دانلودها از اپ استور روي ۹ ميليارد بود و پس از مدتي کوتاه تعداد دانلودهاي اپ استور رسما از مرز ۱۰ ميليارد عدد عبور کرد. شش ماه بعد، ۲۰۰ ميليون کاربر iOS بيش از ۱۵ ميليارد بار از اپ استور اپليکيشن دانلود کرده بودند. در اين سال اپل توانسته بود ميانگين درآمد ۸۷۰۰ دلار به‌ازاي هر اپليکيشن داشته باشد که رقم بسيار خوبي براي اين غول ساکن کوپرتينو بود. مدتي بعد در ماه مه سال ۲۰۱۱ اپل ۵۰۰ هزارمين اپليکيشن را روي اپ استور تاييد کرد و از اين طريق براي رقباي خود، که کم‌کم در حال رشد بودند، خط‌ و نشان کشيد. بد نيست اشاره کنيم در اين زمان گوگل پلي تنها ۲۰۰ هزار اپليکيشن داشت و ميزان دانلودهاي گوگل پلي در آن زمان ۴.۵ ميليارد عدد بود که از اپ استور بسيار کمتر بود. از سال ۲۰۱۱ که خارج شويم، به سال ۲۰۱۵ مي‌رسيم که اپل در فروشگاه نرم‌افزاري اپ استور بيش از 1 ميليارد و 400 هزار اپليکيشن تاييد کرده است. اين تعداد اپليکيشن بيش از 100 ميليارد بار از اپ استور دانلود شده‌اند که ارقام فوق‌العاده‌اي براي يک فروشگاه نرم‌افزاري به حساب مي‌آيد. شايد کمتر کسي فکر مي‌کرد روزي اين تعداد اپليکيشن ساخته، عرضه و دانلود شود. از اين تعداد اپليکيشن، بيش از ۷۵۰ هزار اپليکيشن نسخه مخصوص آيپد نيز دارند که طبعا رابط کاربري مخصوص تبلت دارند. البته اکنون از نظر تعداد اپليکيشن و تعداد دانلودها گوگل پلي وضعيت بهتري دارد. اما از آماروارقام تعداد اپليکيشن‌ها که بگذريم، ميزان فروش اپليکيشن‌ها چگونه است؟ اين بخش از مقاله درواقع بيشتر به درد توسعه‌دهندگاني مي‌خورد که قصد دارند برنامه‌نويسي براي يکي از پلتفرم‌هاي اندرويد يا iOS را شروع کنند. تقريبا سال گذشته بود که خبري منتشر شد مبني بر اينکه کاربران آيفون نسبت به کاربران اندرويد تمايل بيشتري براي خريد اپليکيشن‌هاي خود دارند. هنوز هم اين موضوع صحت دارد و اگر اپليکيشن پولي با امکانات جذاب براي iOS طراحي کنيد، فروش بيشتري خواهيد داشت و درنتيجه پولدارتر خواهيد شد! اما اوضاع در فروشگاه نرم‌افزاري گوگل چگونه است؟ در گذشته عادت داشتيم ميزان دانلودها و تعداد اپليکيشن‌هاي موجود در گوگل پلي کمتر از اپ استور باشد، اما ديگر اين‌گونه نيست. کاربران اندرويدي بيشتر از آيفوني‌ها اپليکيشن دانلود مي‌کنند و البته برنده بودن گوگل تنها به تعداد اپليکيشن‌ها و ميزان دانلود محدود مي‌شود. ولي از نظر ميزان فروش، اپ استور از گوگل پلي جلوتر است. به‌نقل از وب‌سايت Business Insider، اپ استور در يک سال ۷۰ درصد بيشتر از گوگل پلي اپليکيشن به فروش مي‌رساند که اين خبر هم براي اپل و هم براي توسعه‌دهندگان iOS هيجان‌انگيز است. همچنين به‌نقل از BGR اپل تاکنون بيش از ۲۵ ميليارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخت کرده است که رقمي فوق‌العاده به حساب مي‌آيد. در کنار مزاياي اين فروشگاه نرم‌افزاري، يک مشکل هم براي توسعه اپليکيشن‌هاي iOS وجود دارد: براي توسعه اپليکيشن براي آيفون و آيپد و آيپاد بايد حتما کامپيوتري با سيستم عامل OS X داشته باشيد. همچنين براي انتشار اپليکيشن‌هايتان روي اپ استور بايد سالانه مبلغ ۹۹ دلار به اپل پرداخت کنيد تا بتوانيد حساب کاربري Developer بگيريد و اپليکيشن‌هايي را که طراحي کرده‌ايد منتشر کنيد. علاوه بر اين، يکي ديگر از معايب برنامه‌نويسي براي iOS زبان برنامه‌نويسي اين پلتفرم است. پيش‌تر براي ساخت اپليکيشن براي iOS بايد به زبان Objective C مسلط مي‌بوديد. اکنون البته زبان اصلي برنامه‌نويسي iOS تغيير کرده است، اما زبان جديد نيز رايج نيست و به‌نوعي ساخت خود اپل به حساب مي‌آيد که Swift نام دارد. در سوي ديگر، براي برنامه‌نويسي براي اندرويد تنها بايد بر زبان جاوا مسلط باشيد که يکي از محبوب‌ترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي است. درمجموع در اين پست قصد داشتيم شما کاربران را با فروشگاه نرم‌افزاري اپ استور کمي بيشتر آشنا کنيم. نظر شما درباره اپ استور چيست؟ آيا به نظر شما اين فروشگاه نرم‌افزاري از گوگل پلي و فروشگاه نرم‌افزاري ويندوزفون بهتر است يا خير؟