ارتقای فرهنگ استفاده از بازی رایانه ای در جامعه ضروری است
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ به نقل از معاونت ارتباطات بنياد ملي بازي هاي رايانه اي ،عبدالله اميدي به اعمال رده بندي سني در بازي هاي رايانه اي اشاره کردو افزود:بازي رايانه اي ارتباط مستقيم با مخاطبان خود دارد و در اين ارتباط ،پيام هاي نيز رد و بدل مي شود .
وي بازي رايانه اي را رسانه اي براي تبادل ارتباطات دانست و ادامه داد: بازي رايانه اي به دليل پيام رساني به مخاطب مي تواند يک رسانه جديد در کنار ساير رسانه هاي جمعي باشد .
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه توجه به نوع پيام انتقالي به مخاطبان از مهمترين اصول توليد بازي رايانه اي است ،افزود: بازي رايانه اي بايد با توجه به جنسيت ، گروه سني و ميزان تحصيلات مخاطبان به ارايه پيام بپردازد تا مخاطب در گير گردش فراواني اطلاعات نشود.
اميدي ادامه داد:اگر کاربري در معرض گردش اطلاعات قرار گيرد به دليل ناتواني در درک ، فهم وجمع بندي اطلاعات در ذهن، دچار فشار رواني مي شود که اين مساله در گروه سني کودک ونوجوان عوارض بيشتري دارد .
روانشناس باليني رده بندي سني بازي هاي رايانه اي را در کاهش آسيب پذيري مخاطبان گيم ضروري دانست و افزود : خانواده ها بايد با علم به بازي رايانه اي نوع بازي را براي فرزندانشان انتخاب کنند.
اميدي برخورد کلي خانواده ها با بازي هاي رايانه اي رابه دليل نبود اطلاعات کافي در زمينه گيم دانست و توضيح داد:بسياري از بازي ها مانند بازي فوتبال و بازي هاي فکري براي ارتقاي سطح ذهني کودکان و نوجوانان مفيد است که خانواده ها بامديريت صحيح ، کنترل و رعايت حد اعتدال در بازي فرزندانشان مي توان در کاهش آسيب هاي رايانه اي گام بردارند.
اين استاد دانشگاه به بازي هاي رايانه اي خارجي موجود در بازار کشور اشاره کردو گفت:بازي هاي رايانه اي خارجي به دليل جذابيت در طراحي و توليد و همچنين استفاده از صحنه هاي خشونت آميز و درگيري در بين گروه کودک،نوجوان و جوان مورد استقبال قرار مي گيرند.
وي ادامه داد:محروم کردن اين گروه سني از بازي هاي رايانه اي خارجي نه تنها موجب کاهش آسيب پذيري کابران نمي شود بلکه با اين روش محدوديت استفاده از فن آوري را براي نسل امروزي به همراه دارد که با چاره انديشي و ايجاد سواد رسانه اي در مخاطبان مي توان اين مشکل را برطرف کرد .
به عقيده اين روانشناس باليني ، رسانه هاي جمعي مي توانند با اطلاع رساني و آموزش به خانواده ها وکاربران بازي هاي رايانه اي سواد رايانه اي جامعه را ارتقا دهند تا افراد خود به نقد ،تحليل و انتقاد بازي بپردازند چراکه با نقد بازي به محتواي آن پي برده و مي توانند تصميم درستي نسبت به نوع بازي انتخابي داشته باشند.
اميدي ارتقاي جايگاه داخلي گيم و ايجاد رقابت حرفه اي با توليدات خارجي را در ساخت بازي هاي رايانه اي با کيفيت همراه با مورد توجه دادن علاقه کابران در توليد دانست وتوضيح داد: به اين نکته بايد توجه داشت که بازي رايانه اي يک صنعت نوپا در کشور بوده و غرب پايه گذار آن است .
وي ادامه داد:کشورهاي غربي از فناوري پيشرفته تري نسبت به ما برخوردار بوده و اگر ما انتظار جايگزيني بازي هاي رايانه اي داخلي با خارجي را در اين مدت زماني کوتاه داشته باشيم يک انتظار اشتباهي است بلکه بايد با ارتقاي سطح علمي در توليد و ارايه محصول داخلي در کنار محصولات خارجي قرار گيريم و حق انتخاب را به مخاطب دهيم.