نماد آخرین خبر

EKSO VEST : لباس آهنی ب‌ام‌و برای کمک به کارگران

منبع
جي اس ام
بروزرسانی
جي اس ام/ EKSO VEST نام رباتي است که براي راحتي کارگران يکي از خطوط توليد ب ام و ساخته شده است.
يک مرحله بالاتر، پيچيده‌تر، گران‌تر و کاربردي‌تر از گجت‌هاي پوشيديني، لباس رباتي يا ربات‌هاي پوشيدني هستند که مثالشان را در فيلم‌هاي علمي تخيلي به وفور ديده‌ايد و شايد معروف‌ترينش لباس شخصيت Iron Man در فيلم‌هاي مارول باشد. مي‌گويند ايده استفاده از ربات‌هاي پوشيدني مدت‌ها قبل و براي پروژه‌هاي نظامي طرح شده بود، اما بعدها سر از بازارهاي جهاني درآورد و محصولي غيرنظامي شد. HAL نام يکي از معروف‌ترين ربات‌هاي پوشيدني حال حاضر جهان است که کمپاني ژاپني Cyberdyne آنرا عرضه مي‌کند. آخرين نسخه اين ربات پوشيدني، HAL5 نام دارد که براي کمک به افراد در هنگام بلندشدن از زمين، بلندکردن اجسام سنگين، راه رفتن طولاني مدت و حتي بالا و پائين رفتن از پله‌هاست. HAL5 تقريبا 1.6 متر ارتفاع داشته و وزنش 23 کيلوگرم است و براي پوشيدنش حتما نيازمند کمک شخص ديگري هستيد. باتري اين ربات تا حدود 2 ساعت و 40 دقيقه کار مي‌کند. با HAL5 حداکثر مي‌توان 70 کيلوگرم را به راحتي بلند کرد که معادل وزن متوسط يک نفر است. قيمت نسخه‌هاي تجاري HAL5 مابين 14 تا 19 هزار دلار است.
HAL نام يکي از معروف‌ترين ربات‌هاي پوشيدني حال حاضر جهان است که کمپاني ژاپني Cyberdyne آنرا عرضه مي‌کند. آخرين نسخه اين ربات پوشيدني، HAL5 نام دارد که براي کمک به افراد در هنگام بلندشدن از زمين، بلندکردن اجسام سنگين، راه رفتن طولاني مدت و حتي بالا و پائين رفتن از پله‌هاست. HAL5 تقريبا 1.6 متر ارتفاع داشته و وزنش 23 کيلوگرم است و براي پوشيدنش حتما نيازمند کمک شخص ديگري هستيد. باتري اين ربات تا حدود 2 ساعت و 40 دقيقه کار مي‌کند. با HAL5 حداکثر مي‌توان 70 کيلوگرم را به راحتي بلند کرد که معادل وزن متوسط يک نفر است. قيمت نسخه‌هاي تجاري HAL5 مابين 14 تا 19 هزار دلار است. ب ام و نيز براي کمک به کارگراني که ساعت‌ها در خطوط توليدش مشغول کارند ربات پوشيدني جديدي به نام EKSO VEST معرفي کرده است. اين ربات البته ساخت ب‌ام‌و نيست، بلکه نسخه بهينه‌شده‌اي از EKSO GT ساخت کمپاني کاليفرنيايي Ekso Bionics است که بيش از 10 سال در طراحي و ساخت چنين ربات‌هايي تجربه دارد. ايده ابتدايي استفاده از EKSO را نخستين‌بار مدير خط توليد کارخانه اسپارتانبرگ ب‌ام‌و در آمريکا يعني آقاي Frank Pochiro مطرح کرد که با استقبال مدير کارخانه روبرو شد. آقاي پوچيرو مي‌گويد که تاکنون 30 نفر از کارگران خط توليد ب‌ام‌و اين ربات را امتحان کرده‌اند که با استقبال همگي‌شان روبرو شده است، طوري که از همين حالا نيز آماده پوشيدن EKSO هستند! اما ب‌ام‌و برنامه بلندمدتي براي EKSO درنظر گرفته است و مي‌خواهد هر EKSO متناسب با ارگونومي بدن هر کارگر و همچنين وظيفه‌اي که آن کارگر برعهده دارد طراحي شود. ب ام و نخستين خودروسازي نبود که به سراغ ربات‌هاي پوشيدني رفت. سال گذشته آئودي نيز با همکاري يک استارتاپ سوئيسي رباتي با نام Chairless Chair براي کارگران خط توليد Neckarsulm و Ingolstadt خود در آلمان معرفي کرد که بدنه‌اي از جنس فيبرکربن داشت. براي کارگراني که ساعت‌هاي متمادي بايد روي پاهاي‌شان مي‌ايستادند، اين ربات حکم صندلي متحرک را داشت.
ب ام و نخستين خودروسازي نبود که به سراغ ربات‌هاي پوشيدني رفت. سال گذشته آئودي نيز با همکاري يک استارتاپ سوئيسي رباتي با نام Chairless Chair براي کارگران خط توليد Neckarsulm و Ingolstadt خود در آلمان معرفي کرد که بدنه‌اي از جنس فيبرکربن داشت. براي کارگراني که ساعت‌هاي متمادي بايد روي پاهاي‌شان مي‌ايستادند، اين ربات حکم صندلي متحرک را داشت. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»