ايسنا / دو هفته پيش خبري مبني بر تشکيل کارگروهي با نام رسانههاي اجتماعي در سازمان نظام صنفي رايانهاي منتشر شد که يکي از اهداف آن بسترسازي براي توسعه و راهاندازي رسانههاي اجتماعي در داخل کشور است. اين شايد خبر خوبي براي کساني باشد که در حال راهاندازي و يا اداره سايتهايي با رويکرد شبکه اجتماعي در ايران هستند. هر چند خيليها معتقدند که با وجود شبکههاي اجتماعي مانند فيسبوک، توييتر، اينستاگرام و غيره در دنيا، ديگر جايي براي کار کردن روي ديگر گونههاي شبکههاي اجتماعي نيست اما با نگاه به سايت تيوال متوجه ميشويم که اين سايت يک شبکه اجتماعي در حوزه فرهنگ و هنر است و کارکردهاي جالب و کاربردي را براي دوستداران و مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر در ايران ارائه ميکند.
به گزارش ايسنا، روزنامه فناوران با اين مقدمه گزارش داد: با مروري بر سايت تيوال در مييابيم که اين شبکه اجتماعي، علاقهمحور (interest base) است. علاقهمحور به اين معناست که افرادي که داراي علاقه مشترکِ هنر هستند در اين شبکه اجتماعي گرد هم ميآيند و آرا و نظرات خود را با يکديگر به اشتراک ميگذارند.
بخش تئاتر، فعالترين و پربازديدترين بخش تيوال است و بخشهاي سينما و موسيقي آن نيز روند رو به رشدي را طي ميکند. در حال حاضر اعضاي اين سايت اجتماعي از مرز 20 هزار نفر گذشتهاند و روزانه بيش از سه هزار نفر از اين سايت بازديد ميکنند.
«تيوال» يک شبکه اجتماعي در حوزه فرهنگ و هنر است. اين شبکه اجتماعي به نشاني www.tiwall.com از بخشهاي مختلف هنري مانند تئاتر، سينما، موسيقي، شعر و ادبيات، عکاسي، هنرهاي تجسمي و همچنين از سه بخش يادگاري، گردشگري و فناوري تشکيل شده است.
کاربران با عضويت در اين شبکه اجتماعي علاوه بر مشاهده اطلاعات درباره رويدادهاي هنري، ميتوانند نقد و نظر مخاطبان ديگر را بخوانند و همچنين خودشان نيز به نقد و نظر درباره آنها بپردازند.
شبکه اجتماعي تيوال فعاليت رسمي خود را از شهريورماه 1391 آغاز کرد. محمد عمروآبادي مدير سايت تيوال در باره ايده اين سايت گفت: ما در قالب گروه نرمافزاري انسان در ابتدا با يک گروه سه نفره آغاز کرديم و در سال 1387 به صورت داوطلبانه سايت پيشرفتهاي طي شش ماه براي تئاتر شهر راهاندازي کرديم که اين آغاز شکلگيري ايده سايت تيوال بود.
مدير سايت تيوال گفت: بخش خلاقانهاي با نام «ديوار» در سايت تئاتر شهر ايجاد کرديم. «يادگاري»، «گفتوگو» و از همه مهمتر «نقد و نظر» بخشهايي از «ديوار» تئاتر شهر بودند که کاربران در اين بخشها به درج نظر و نقد و بررسي در مورد آثار و رويداهاي هنري با يکديگر ميپرداختند.
عمروآبادي افزود: اين نخستين باري بود که نظر و نقد مخاطب تئاتر به عنوان يک شاخص جدي و تعيينکننده، به اين گستردگي در سطح فضاي مجازي مطرح ميشد. عملا ما با اين کار به افزايش تماشاگران نمايشهاي خوب تئاتر شهر کمک کرديم. چون مخاطبان با اظهارنظر، ديگر کاربران را براي رفتن به يک تئاتر خوب تشويق ميکردند و البته اگر تئاتري از نظر آنها ضعيف بود طبيعتا با درج نظر منفي در سايت باعث ميشدند که افراد کمتري به ديدن آن تئاترها بروند. اين نخستين جرقههاي ايجاد تيوال را در ذهن ما ايجاد کرد.
وي افزود: تئاتر شهر و تيوال دو پروژه مجزا از هم هستند که گروه نرمافزاري انسان کار هر دوي آنها را پوشش ميدهد.
وي گفت: در برخي گويشهاي مناطق ايران به ديوار، «تيفال» ميگويند که ما هم با تاثير گرفتن از اين کلمه و با توجه به معناي کلمه ديوار در انگليسي، اسم سايت را تيوال گذاشتيم.
عمروآبادي افزود: پس از اجراي پروژه تئاتر شهر، يک شبکه اجتماعي کامل و تخصصي در زمينه فرهنگ و هنر طراحي کرديم که فقط به تئاترهاي مجموعه تئاتر شهر نميپردازد بلکه همه تئاترها و ديگر عرصههاي هنري را نيز در بر ميگيرد.
وي گفت: ما در تيوال سايت اطلاعرساني و خبري را با شبکه اجتماعي در هم تنيدهايم و براي هر رويداد هنري (مثلا نمايش در تئاتر، فيلم در سينما، کنسرت در موسيقي و غيره) يک صفحه اختصاصي داريم. اين صفحات شامل پوستر، عکس، گفتوگوي صوتي و از همه مهمتر نقد و گفتوگوي کاربران است که در زير هر صفحه نوشته ميشود. اين ميتواند تبليغي براي رويدادهاي هنري در فضاي مجازي باشد، بدون اينکه هنرمندان و تهيهکنندگان بابت آن هزينهاي بپردازند.
مدير سايت تيوال در مورد هدف اين سايت گفت: ما به دنبال ارائه کامل چرخه خدمات هنري هستيم و براي تکميل اين چرخه يک سامانه پيشرفته خريد بليط با انتخاب صندلي در تيوال ارائه کرديم. اين يعني شما در تيوال با يک برنامه آشنا ميشويد، عکسهايش را ميبينيد، نقد و نظر ديگر مخاطبان را ميخوانيد، بليطش را ميخريد و در نهايت نظرتان را در مورد آن برنامه مينويسيد و اين چرخه تکميل ميشود.
يکي از امکانات مهم در تيوال که به خاطر شبکه اجتماعي بودنش اهميت پيدا ميکند امکان امتيازدهي به برنامههاي هنري است. هر کاربر پيش و پس از تماشاي يک نمايش، کنسرت يا فيلم ميتواند با استفاده از عناويني مثل «ميخواهم ببينم»، «ديدم»، «دوست داشتم»، «دوست نداشتم» نظر کوتاه خود را درباره هر رويداد هنري ارائه کند که به صورت عدد در پايين صفحه هر رويداد (نمايش، فيلم، کنسرت) ظاهر ميشود. مثلا براي نمايش الف 50 نفر گفتهاند: «ميخواهم ببينم»، 100 نفر گفتهاند «ديدم» و 80 نفر گفتهاند «دوست داشتم» و 20 نفر گفتهاند «دوست نداشتم».
از بخشهاي ديگر شبکه اجتماعي تيوال ميتوان به راديو اينترنتي آن با عنوان «آواي تيوال» اشاره کرد که شامل گفتوگوهاي صوتي با هنرمندان آثار مختلف است. مدير سايت تيوال درباره بخش «آواي تيوال» گفت: تا به حال حدود 150 گفتوگو با هنرمندان مطرح در عرصه تئاتر، سينما و موسيقي بر روي سايت قرار گرفته است و کاربراني که عضو سايت هستند ميتوانند اين گفتوگوها را گوش کنند.
وي افزود: از يک سال گذشته بيش از 50 هزار مطلب و نقد از سوي کاربران در سايت به نگارش درآمده است و بيش از 200 هزار نظر درباره مطالب نوشته شده است.
وي گفت: تيوال، بليط 137 برنامه معادل 30 هزار نفر بليط را تا به حال فروخته است.
مدير سايت تيوال در مورد محبوبترين و پرفروشترين برنامههاي هنري نيز گفت: نمايش «ترانه قديمي» به کارگرداني محمد رحمانيان و نمايش «برهان» به کارگرداني محمد يعقوبي از پرطرفدارترين برنامهها بودهاند.
محمد عمروآبادي در مورد برنامههاي آتي تيوال گفت: ما براي دو حيطه برنامههاي گسترده داريم. اول، فعالسازي زمينههاي ديگر هنري مثل موسيقي، عکاسي و هنرهاي تجسمي. دوم، گسترش جنبههاي فني و محتوايي شبکه اجتماعي تيوال و افزودن خدمات براي کاربران ويژه.
وي در مورد گسترش جنبههاي شبکه اجتماعي تيوال افزود: در نظر داريم امکانات سايت را بالا ببريم تا کاربران بتوانند عکسها و فايلهاي صوتي خود را نيز آپلود کنند. همچنين در نظر داريم سيستم گفتوگوي آنلاين را هم براي کاربران فراهم کنيم.
با توجه به يک سالگي شبکه اجتماعي تيوال به نظر ميرسد که اين سايت در مسير رو به رشدي در حال حرکت است. سايت تيوال در حوزه تئاتر يک مرجع در کشور به حساب ميآيد؛ نه تنها از حيث مخاطب بلکه از اين جهت که بليط بسياري از نمايشها را نيز به صورت اينترنتي به فروش ميرساند. البته در حوزههاي ديگر مثل موسيقي و سينما اين سايت در حال جذب مخاطب است و به نظر ميرسد در ابتداي راه قرار دارد ولي در روندي صعودي دارد به کارش ادامه ميدهد. در مجموع يک تيم 30 نفره در سايت تيوال مشغول به کار هستند که از اين تعداد هشت نفر تيم فني را تشکيل ميدهند و بقيه نيز در بخشهاي خبرنگاري، عکاسي، گزارشگري، پشتيباني و غيره کار ميکنند.