نماد آخرین خبر

نگاه نزدیک/ بررسی بازی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

منبع
زومجي
بروزرسانی
زومجي/ با بسته شدن کتاب ماجراجويي‌هاي ناروتو، اکنون سايبرکانکت2، سعي دارد تا به روش خود، وداعي در خور اين مجموعه نينجايي را ارائه دهد. ماساشي کيشيموتو،‌ خالق ۴۱ ساله سري ناروتو با انتشار آخرين برگ از دفترچه مصور مجموعه، پرونده طولاني مدت ماجراجويي‌هاي اين پسر نوجوان را تمام کرده و اکنون نوبت به بنداي نامکو رسيده تا با بازي ناروتو شيپودن:‌ اولتيميت نينجا استورم 4 (Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4) وداعي باشکوهي را با اين مجموعه دوست داشتني داشته باشد. اوزوماکي ناروتو، پسر نوجوان ساکن دهکده کونوها با پشت سر گذاشتن ماجراجويي‌هاي فراوان اکنون در کنار دوستان خود قدم به نبردي نهايي براي مقابله با نقشه‌هاي نا متعارف اوچيها مادارا گذاشته است. با فرار اوچيها ساسکه، دوست و هم تيمي ناروتو از دهکده و به دنبال آن آغاز حملات گروه موسوم به آکاتسوکي، علي‌رغم دشمني ديرينه دهکده‌هاي پنهان نينجا، ارتشي متحد تشکيل شده و در نهايت جنگ جهاني چهارم نينجاها ميان آکاتسوکي و ارتش متحد شروع مي‌شود. داستان بازي به ناگاه با مقدمه‌اي از نبرد حماسي مادارا از خاندان اوچيها و هاشيراما از خاندان سنجو آغاز مي‌شود. در حالي که توسعه‌دهندگان مي‌توانستند مانند شماره‌هاي قبل حداقل با پخش ميان‌پرده‌هايي بازيکنان تازه‌وارد را با جهان ناروتو آشنا کنند؛ عدم پرداختن به پيشينه غني داستان ناروتو نشان مي‌دهد که سايبرکانتکت2، توسعه‌دهنده بازي تنها جامعه طرفداران مجموعه ناروتو رو هدف گرفته است. اين بار برخلاف روش گذشته است که به ويژه در سه شماره قبلي ناروتو شاهد بوديم، مراحل نه به صورت ماجراجويي بلکه به صورت صحنه به صحنه و با ميان‌پرده‌هايي تشکيل شده از مجموعه تصاوير روايت مي شود. اين روش که در نسخه فرعي Revelation نيز استفاده شده بود، يکي از بزرگترين نقصان‌هاي بخش داستاني اولتيميت نينجا استورم 4 محسوب مي‌شود. تماشاي ميان‌پرده‌هاي طولاني و متشکل از تصاويري ثابت در کنار خسته کننده بودن براي طرفداران انيمه، مورد تازه‌اي را نيز به آنها ارائه نمي‌دهد. اين برخلاف رويه‌اي است که در بازي فرعي Generations شاهد بوديم. در اين بازي توسعه‌دهندگان با عبور از مانگا و انيمه ويديوهايي مانند انيمه را طراحي و توليد کرده‌ بودند. رقابت هاشيراما با مادارا يا ميان پرده چند دقيقه‌اي از کيسامه و ايتاچي در کنار کيفيت بالا، تماشاي ويديوهاي بازي را ارزشمند مي‌کرد. با اين حال، توسعه‌دهندگان در کنار تغيير خط داستاني از ماجراجويي به مرحله‌اي هرچند با ارائه گيم‌پلي‌هاي متفاوت و حماسي سعي کرده‌اند تا تحمل ميان‌پرده‌ها را آسان کنند ولي نمي‌توان گفت که در اين امر موفق بوده‌اند. خوشبختانه با ورود به بخش پاياني داستان، به دليل پيشي گرفتن بازي از انيمه، توسعه‌دهندگان به اجبار با کنار گذاشتن ويديو‌هاي خسته‌کننده، تصاويري برگرفته از درون بازي را به نمايش مي‌گذارند. حالت Adventure مانند گذشته اجازه گشت و گذار در دهکده‌هاي دنياي ناروتو را فراهم مي‌کند. حالت داستاني در مجموع در چهار بخش، اتفاقات قبل و بعد از آغاز چهارمين جنگ نينجاها را روايت مي‌کند. علي‌رغم ويديوهاي بسيار طولاني که تنها شامل تصاوير به هم چسبيده به همراه افکت‌هاي زيبا بود، در حالت داستاني شاهد نبردهاي بسيار کوتاه بوده و در نتيجه بخش اعظم خط داستاني را نه گيم‌پلي بلکه ويديوهاي بازي تشکيل مي‌دهند. البته سايبرکانکت2 (CyberConnect2) براي آن دسته از بازيکناني که علاقمند به حالت ماجراجويي سري‌هاي قبل بودند، حالت Adventure‌ را به نسخه‌ چهارم آورده است. در اين حالت بازيکنان وارد داستاني فرعي بعد از وقايع خط داستاني شده و مانند گذشته مي‌توانند با ورود به دهکده‌هاي مختلف از NPC‌ها ماموريت‌هاي فرعي را دريافت و انجام دهند. در اين بخش نيز با قرار گيري رقابت‌هايي خاطره‌انگيز از مجموعه ناروتو اداي ديني به سري شده است. ناروتو شيپودن اولتيميت نينجا استورم 4 برخلاف مشکلات خط داستاني شامل تغييراتي در کنار نوآوري در سيستم مبارزات است. در کنار QTE‌ يا همان اينتر اکتيوهاي موجود در باس فايت‌ها مانند رقابت مادارا و هاشيراما، خط داستاني شامل گيم‌پلي بسيار متنوع از جمله فرار از دست ده دم در حالت کيوبي، نبرد با ده‌ها دشمن در حالت داستاني به صورت Mob Battle و تغيير زمان ميان گذشته و حال در نبرد کاکاشي و اوبيتو مي‌شود. مکانيک مبارزه نينجا استورم 4 براي نخستين بار داراي قابليت سوئيچ ميان شخصيت‌هاي پشتيبان بوده و برخلاف گذشته که تنها افراد تيم قادر به پشتيباني در حالت‌هاي مختلف دفاعي و حمله بودند، در چهارمين شماره بازيکنان قادر به تغيير شخصيت در جريان بازي و حمله با نينجتسوهاي منحصر به فرد هستند. در اين بازي همچنين شاهد بازگشت قابليت راه رفتن برروي ديوار هستيم. اين حالت که بعد از شماره اول به فراموشي سپرده شده بود با کمي تغييرات مانند نبود اجبار براي راه رفتن هر دو مبارز برروي ديوار به بخش داستاني نينجا استورم 4 بازگشته است. از ديگر قابليت هاي بازي مي‌توان به امکان شکستن زره و لباس شخصيت‌ها در حين مبارزه اشاره کرد. اين ويژگي‌ که براي نخستين بار در مجموعه بازي‌هاي ناروتو استفاده شده به بازيکنان اجازه مي‌دهد تا در جريان نبرد با وارد آوردن ضربات سهمگين يا استفاده از پنج عنصر اصلي پوشش حريف را از بين ببرند. وجود بيش از صد شخصيت در پوشش‌هاي مختلف و هر يک با اولتيميت جتسو‌هاي منحصر به فرد، تنوع رقابتي بازي را در سطح بالايي قرار مي‌دهد. توسعه‌دهندگان همچنين ايستراگ‌هايي (Easter Egg) را براي انتخاب برخي شخصيت‌ها در کنار يکديگر يا مقابل هم در نظر گرفته‌اند. با انتخاب برخي شخصيت‌ها به عنوان مثال حمله اولتيميت جتسو با کوشينا به شخصيت ميناتو شاهد تفاوت اجراي جتسو‌ خواهيد بود. علاوه‌ بر اين، تيم‌ اولتيميت جتسو‌هايي نيز در بازي در دسترس قرار دارند که به واسطه آنها هر دو يا سه شخصيت انتخاب شده به صورت ترکيبي در حمله شرکت مي‌کنند. بازيکنان با اتمام حالت داستاني و ماجراجويي مي‌توانند با ورود به بخش Free Battle سرگرم رقابت‌ در دو حالت ليگ و Survival بشوند. با انتخاب هر يک از حالت‌هاي فوق مي‌توانيد با پيروزي بر حريفان، درجه سختي‌هاي جديدي را آزاد کرده و رقابت‌هاي چالشي را تجربه کنيد. علي‌رغم ارائه بروزرساني بخش آنلاين هنوز هم از کمبود بازيکن و قطع ارتباط رنج مي‌برد. علاوه بر اين، نينجا استورم 4 از حالت آنلاين نيز پشتيباني مي‌کند. توسعه‌دهندگان در کنار قابليت‌هاي گذشته مانند تورنمنت و مبارزه‌هاي رتبه‌بندي، بخش رقابتي ليگ را نيز به حالت آنلاين آورده‌اند. متاسفانه علي‌رغم ارائه بروزرساني‌هاي بسيار براي رفع مشکلات حالت چندنفره، با اين حال در ميان رقابت شاهد قطع و وصل شدن‌هاي بسيار هستيم. اگر خوش شانس باشيد و در نهايت موفق به نبرد با يک بازيکن شويد، بايد گفت رقابت پيشرو از سرگرمي بالايي برخوردار خواهد بود. از جمله نقاط ضعف‌ بخش چندنفره در کنار مشکلات سرور و کمبود بازيکن، نبود قابليت مشاهده رقابت‌هاي حريف در تورنمنت‌ها است. اين موضوع که امروزه تقريبا در تمامي بازي‌ها وجود دارد، باعث مي‌شود تا دقايق طولاني را براي مشاهده نتيجه رقابت‌ها منتظر بمانيد. مانند ديگر بازي‌هاي ناروتو، در چهارمين نينجا استورم نيز با اتمام هر مرحله يا مبارزه، ميزان مشخصي از Ryo، پول رايج بازي را بدست مي‌آوريد. با استفاده از پول‌هاي بدست آمده مي‌توانيد در کنار خريداري آيتم‌هاي مبارزه، کارت‌ها و عنوان‌هاي جديدي را براي شخصي سازي کارت نينجاي خود در حالت آنلاين آزاد کنيد. يکي از نقاط ضعف‌ مکانيک مبارزه مجموعه ناروتو که در نينجا استورم 4 نيز ديده مي‌شود، تکراري شدن سبک مبارزه و کمبوهاي کم در کنار متعادل نبودن توانايي‌هاي شخصيت‌ها است. بازيکنان تنها با زدن دکمه دايره برروي پلي‌استيشن 4 و ترکيب آن با دکمه مثلث براي فعال‌سازي نينجتسو قادر به مبارزه هستند. اين موضوع برخلاف ساير بازي‌هاي فايتنيگ، محدوديت‌هاي بسياري را در اجراي کمبو‌ها ايجاد مي‌کند. تيم توسعه بازي با در نظر گرفتن گيم‌پلي سريع، ويژگي‌ جديدي را براي آسان‌تر کردن رقابت‌ها با انتخاب يکي از دو حالت افزايش توانايي حمله يا دفاع به بازي افزوده‌اند. با کشته شدن شخصيت، بازيکنان قادر هستند تا به سرعت به لطف داناي شش طريقت از ميانه رقابت با باس‌ها به نبرد بازگردند، قرار گيري سيستم فوق باعث هرچه آسانتر شدن اتمام داستان بازي شده است. با اين حال اگر خرده گرفتن به گيم‌پلي را به کنار بگذاريم، نينجا استورم 4، کاملترين مکانيک گيم‌پلي و تنوع در نبردهاي حالت داستاني را شامل مي‌شود. وجود نبردهاي حماسي با طراحي‌ گرافيکي بسيار خوب، انجام لحظه به لحظه گيم‌پلي خط داستاني را ارزشمند مي‌کند. با عبور از هر مرحله هرچه بيشتر به طراحي زيباي صحنه‌ها و شخصيت‌هاي بازي نسبت به نسخه‌هاي گذشته پي مي‌بريد. در کنار برخورد نوراني شمشيرها، اين مشت‌هاي گره کرده شخصيت‌هاي داستان است که با برخورد پياپي، حريف را نقش زمين کرده يا با ويديوهاي بسيار زيبا در ميانه نبرد جو ديگري را بر بازي حاکم مي‌کند. هرچند برخي از شخصيت‌هاي گذشته داراي ويديوهاي اولتيميت جتسجو تکراري هستند با اين حال، توسعه‌دهندگان سعي کرده‌اند تا با طراحي بهتر گرافيک هنري و افزايش کيفيت، بحث تکراري بودن برخي ويژگي‌هاي بازي را پوشش دهند. افکت‌هاي ويژه براي هر يک از عناصر و ويژگي‌هاي بصري ناشي از برخورد ضربه‌هاي نهايي يا نينجتسوها در کنار فضاي فانتزي و رنگارنگ، از هماهنگي بالايي برخوردار هستند. خوشبختانه هرچند در ابتدا، بازي با برخي مشکلات فني مانند افت فريم همراه بود اما با انتشار بروزرساني‌هاي مختلف، سايبرکانکت2 موفق شده تا در حد امکان ايرادات موجود در روند بازي را رفع کند، هرچند هنوز هم در برخي از صحنه‌هاي شلوغ يا لودينگ‌هاي قبل از آغاز رقابت شاهد افت فريم جزئي هستيم. يکي از نقاط قوت مجموعه بازي‌هاي ناروتو به ويژه بعد از اولتيميت نينجا استورم 2، صداپيشگي شخصيت‌ها توسط تيم دوبلور انيمه است. هرچند بازي به صورت پيش‌فرض برروي زبان انگليسي تنظيم شده با اين حال، در صورتي که از بينندگان مجموعه انيميشن ناروتو باشيد، شما نيز احتمالا براي تغيير زبان اقدام خواهيد کرد. صداگذاري زيباي شخصيت‌ها در کنار افکت‌هاي صوتي منحصر به فرد براي هر يک از جتسوها، زماني کامل مي‌شود که شخصيت‌هاي داستان تکه کلام‌هاي خاطره انگيز خود را در قالب ديالوگ‌هايي کوتاه بيان مي‌کنند. همين موضوع باعث مي‌شود تا صحنه‌هاي خاطره انگيزه نمايش داده شده از شخصيت‌ها به ويژه در زمان آزاد سازي تکنيک‌هاي سري، فضاي کلي اجراي اوليتيمت جتسجوها را تحت شعاع قرار دهد. علي‌رغم آنکه در چند صحنه انگشت شمار شاهد ناهماهنگي صدم ثانيه‌اي صداي شخصيت‌ها با تصوير پس زمينه هستيم، با اين حال، تيم توسعه‌دهنده در همکاري نزديک با دوبلورهاي صاحب نام مجموعه موفق عمل کرده‌ است. البته صداگذاري مجموعه تنها نقطه قوت Ultimate Ninja Storm 4، نيست، توسعه‌دهندگان در بخش موسيقي نيز عملکرد قابل قبولي را ارائه مي‌دهند. موسيقي متن در هارموني کاملي با روند داستاني قرار دارد. موسيقي متن بازي در فراز و نشيبي مثال‌زدني به خوبي قادر است حداقل احساسات طيف طرفداران ديرينه مجموعه را تحت تاثير قرار دهد. پخش صحنه‌هايي از گذشته و حال در حين مبارزه کاکاشي با اوبيتو به خوبي با موسيقي متن غم‌انگيزي همراه مي‌شود به شکلي که با رخدادهاي بعدي احتمالا شما نيز به اين موضوع پي مي‌بريد که چرا بيش از ۱۰ سال اين مجموعه‌ را دنبال کرده‌ايد. توسعه‌دهندگان از بدو ورود، مشابه با انيمه بازيکنان را با يک موسيقي زيبا از گروه ژاپني Kana-Boon همراه مي‌کنند که حداقل براي هواداران سري آشنا خواهد بود. البته موسيقي متن داستان تنها به ويديوي آغازين خلاصه نشده و با ورود به بخش داستاني در جاي جاي مراحل شاهد پخش آهنگ‌هاي زيبا متناسب با تصاوير پخش شده هستيم. رقابت هاشيراما با مادارا، مبارزه با کاگويا، نبرد پاياني زيبا و احساسي و ساير نبردهاي حماسي در هارموني کاملي با موسيقي متن قرار دارند. هرچند با گذشت ۱۴ سال خداحافظي با مجموعه ناروتو غم‌انگيز است، با اين حال، به شخصه از لحظه لحظه تجربه اين مجموعه دوست‌داشتني علي‌رغم قسمت‌هاي فرعي انيمه داستان چه در قالب مانگا و چه در قالب بازي و انيميشن لذت بردم. بازي Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 با ايجاد صحنه‌هايي حماسي از کليدي‌ترين نبردهاي جنگ چهارم نينجاها و با فلش‌بک‌هايي به گذشته، تمام سعي خود را در ارائه يک خداحافظي در خور مجموعه مي‌کند. هرچند شاهد ايراداتي در نحوه روايت داستان و بي‌توجهي سازندگان به بازيکنان ناآشنا با مجموعه در کنار مشکلات ناپايداري بخش آنلاين هستيم، با اين حال، آخرين بازي مجموعه اولتيميت نينجا استورم به خوبي موفق شده تا وداعي با شکوه و کامل از بعد موسيقي متن، گيم‌پلي و گرافيک را با مجموعه ناروتو داشته باشد. عنوان Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 علي‌رغم ارائه گيم‌پلي متنوع و هيجان‌انگيز، متاسفانه داراي روايت ضعيفي از داستان غني مجموعه ناروتو است. استفاده از صداپيشگان مجموعه انيمه و هماهنگي بالاي صحنه‌هاي بازي با موسيقي متن باعث مي‌شود تا تاثير گذاري صحنه‌هاي بخش داستاني به مراتب بيشتر شود. هرچند اولتيميت نينجا استورم 4 بيشترين تنوع را در گيم‌پلي و گرافيک ارائه مي‌دهد با اين حال، وجود مشکلات متوالي حالت آنلاين در تمام مجموعه و عدم رفع اين مشکل بعد از انتشار ۴ شماره ايرادي نيست که بتوان به راحتي از آن عبور کرد. در انتها علي‌رغم وجود ايرادات کلي مي‌توان ناروتو شيپودن: اولتيميت نينجا استورم 4 را به لطف نيمه پاياني متفاوت خط داستاني و گيم‌پلي حماسي و متنوع، خداحافظي با شکوهي با مجموعه حداقل براي طرفداران قلمداد کرد. نقات قوت - طراحي هنري عالي - گيم‌پلي بسيار متنوع بخش داستاني - حضور تمامي شخصيت‌هاي اصلي مجموعه براي مبارزه - استفاده از صداپيشگان مجموعه انيمه - موسيقي متن زيبا نقات ضعف - ويديو‌هاي بدون نوآوري و خسته کننده بخش داستاني - کوتاهي گيم‌پلي حالت داستاني علي رغم تنوع بالا - کم بودن بازيکن و مشکلات سرور در حالت آنلاين مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»