تسنيم/ پيام هشدارگونه ترابرد براي دومين بار تغيير و صرفا به دو بوق کوتاه و منقطع بسنده کرد در حاليکه هنوز مفهوم اين بوق جديد براي بسياري از مشترکان تلفن همراه مشخص نيست.
پيام هشدارگونه ترابرد مشترکان تلفن همراه بار ديگر با اطلاعيه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تغيير و صرفا به دو بوق کوتاه منقطع بسنده کرد.
در گام نخست اجراي طرح ملي ترابردپذيري شمارههاي تلفن همراه، پيام صوتي طولاني، خسته کننده و حتي گاهي نگران کننده با مضمون "مشترک مورد نظر شما به اپراتور ديگري ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ايشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد" پخش ميشد.
اين پيام تنها به زبان فارسي در هنگام برقراري تماس با مشترکان ترابرد شده پخش ميشد و از آن جهت که قابل فهم براي تماسگيرندگان خارجي نبود، موجبات نگراني براي برخي مشترکان تلفن کشور شده بود.
با توجه به اين چالش، صادق عباسي شاهکوه -معاون رگولاتوري- با اعلام اينکه پيامهاي ترابردپذيري طولاني و خسته کننده است، اواسط مهر ماه به تـسنيم گفت که برخي پيامهاي صوتي که پخش ميشود طولاني و خسته کننده است لذا به اپراتورهاي موبايل گفتيم تا قبل از پخش پيامهايشان از بوقي خاص استفاده کنند تا در ذهن مردم جا بيفتد.
وي همچنين گفت: در نظر داريم با اجراي اين کار، گوش مخاطبان را با پيام مذکور آشنا کنيم و بعد از دو سه ماه پيام را حذف کرده و فقط يک بوق باقي بماند.
کمتر از يک ماه نگذشت که پيام طولاني سابق حذف شد و جاي خود را به دو بوق کوتاه و منقطع (آلارم) و پيام سريع و کوتاه "هزينه تماس شما بين اپراتوري است" داد.
رگولاتوري که دنبال آشنا کردن گوش مشترکان تلفن همراه با اين بوق بود، اکنون اعلام کرده است که بوق ترابرد جايگزين پيام صوتي ميشود.
با اين حساب کليه آلارمهاي صوتي به جز دو بوق کوتاه و منقطع حذف شد در حاليکه هنوز بسياري از مردم با اين پيام آشنا نيستند زيرا ممکن است تاکنون تماسي با مشترک ترابرد شده نداشتهاند.
در حال حاضر پيام صوتي مشترکان ترابرد شده حذف و تنها دو بوق خاص کوتاه جايگزين شده است؛ به دليل اينکه دو بوق مذکور در ابتداي تماس پخش ميشود ممکن است تماسگيرندگان متوجه اين آلارم تند و سريع نشوند يا متوجه شوند و مفهوم آن را درک نکنند.
در اين صورت به خيال همان تماسهاي سابقشان (درون شبکه)، ممکن است هزينه بيشتري (بابت برون شبکه شدن مخاطب) را بپردازند و در زمان دريافت صورتحساب دورهشان، متوجه افزايش هزينهها نشوند.
اين نکته زماني به چشم ميآيد که فرضا شما بسته تشويقي را از اپراتورتان براي تماسهاي ارزانتر درون شبکه خريداري کردهايد و با دوست خود که به اپراتور ديگري ترابرد کرده اما شما از اين اقدام مطلع نيستيد، تماس بگيريد.
شما به اميد اينکه بسته تشويقيتان فعال است، با فراغ خاطر مکالمه ميکنيد و نسبت به طولاني شدن تماس احساس نگراني نداريد اما در زمان دريافت صورتحسابتان متوجه هزينه سنگين مکالمه برون شبکه ميشويد و در بررسي دليل اين موضوع، متوجه ميشويد که مشترک مورد نظرتان ترابرد کرده و بوقي خاص به شما آلارم مورد نظر را داده اما شما معناي آن را درک نکردهايد.
در حال حاضر يکي از چالشهاي اصلي اين طرح ملي، پيام پخش شده براي ترابرد شدههاست که در گام اول طولاني و خسته کننده بود اما رفته رفته به سمت حذف شدن و ايجاد نگراني رفت.
اهميت پخش اين آلارم زماني محرز ميشود که مشترکان تنها با يک دوره صورتحساب عجيب و غريب مواجه شوند و متوجه دليل افزايش هزينههايشان نشوند.
انتظار ميرود که سازوکاري منطقي براي اين مقوله در نظر گرفته شود تا مشترکان با زبان خارجي هم بتوانند تغيير و تحولات ايجاد شده در راستاي ترابردپذيري را درک کنند.
ترابردپذيري شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability) فرآيندي است که طي آن مشترک يک اپراتور با حفظ شماره خود ميتواند اپراتورش را تغيير دهد.
اين طرح همانطوري که گفته شد امکاني را فراهم ميکند تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره فعلي خود وارد اپراتورهاي ديگر شوند.
براي روشنتر شدن رسالت اين طرح بايد گفت اگر تا ديروز سيمکارت 0912... در همراه اول يا 0935… در ايرانسل داشتيد، اکنون نوع سرشماره ديگر اهميتي ندارد و ميتوانيد 0935… خود را به همراه اول يا 0912… را به ايرانسل ببريد.
از آن جهت که مشترکان ترابرد کرده ديگر از اپراتور اصلي خود منفک شده و به اپراتور ديگري ميروند، تمامي نرخهاي پايهاي آنها نظير مکالمه، پيامک، ديتا و خدمات ارزش افزوده تغيير کرده و عملا مشترک اپراتوري که به آن ترابرد کردهاند، به حساب خواهند آمد.
بنابراين لازم است پيامي براي افراد تماس گيرنده با آنها پخش شود تا از ميزان نرخ تماسها مطلع و خودشان درباره ادامه برقراري تماس تصميم بگيرند.
براي شفاف شدن اين موضوع بايد گفت که اگر فردي از اپراتور "آ" به اپراتور "ب" ترابرد کند، تمامي نرخهاي ارتباطي وي مطابق جدول تعرفهاي اپراتور "ب" ميشود و اگر زماني با يک مشترک در اپراتور "آ" تماس حاصل کند، تماس آن درون اپراتوري و با نرخ کمتر محاسبه نخواهد شد.
نکته قابل توجه ديگر هم اين است که تمامي بستههاي تشويقي و پکيجهاي فعال وي در اپراتور "آ" از بين ميرود و لذا قادر به بهرهمندي از طرحهاي سابق نيست و بايد به سراغ طرحهاي تشويقي اپراتور "ب" برود.
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»