ديجياتو/ گلکسي هاي سامسونگ در چند سال اخير همواره نقطه عطف کنگره جهاني موبايل بوده اند و شرکت کره اي هميشه سهم بزرگي از توجه در اين نمايشگاه را به خود اختصاص مي داد. روند مطبوعاتي امسال ولي متفاوت بود؛ سامسونگ موبايلي معرفي نکرد و سهم بزرگي از نورافکن رسانه اي که بر روي برندش تابانده مي شد، بر پيکر ساير شرکت ها نشست.
همانگونه که احتمالاً تا کنون مي دانيد، سامسونگ رسماً خبر داده که مي خواهد گلکسي اس 8 را در تاريخ ۹ اسفند در نيويورک روي صحنه برده و آن را به جهان معرفي کند. به جاي اين موبايل پرچمدار، شرکت کره اي توجه کاربران را به نسل جديد تبلت هايش، يعني گلکسي تب اس 3 و همچنين گلکسي بوک جلب کرد.
تبلت هاي نو در نوع خود جالب هستند، اما هيجاني که ايجاد مي کنند به هيجان گلکسي اس 8 نزديک هم نيست. در واقع، کنفرانس کوتاه و خلاصه شدهي سامسونگ در کنگره جهاني موبايل ۲۰۱۷، شانس اظهار وجودي دوباره به ساير شرکت هاي سازنده موبايل هاي اندرويدي در چنين نمايشگاهي داد: موبايل هايي ديگر، حالا براي چند روز تبديل شده اند به مرکز توجه.
خبر و شايعات مرتبط به تاخير در عرضه گلکسي اس ۸ از مدت ها پيش (اندکي پس از داستان نوت ۷) شنيده مي شد. همين مسئله باعث گشت که تصور شود حالا ال جي شانس آن را يافته تا خود را به بهترين شکل نمايش داده و موبايلي را معرفي کند که حتي پس از رونمايي از گلکسي اس 8، همچنان محصول مورد توجهي باشد. جي 6، در مقايسه با پرچمدار سال قبل ال جي که ماژول پذير هم بود، تا حد بسيار زيادي بهتر و پخته تر شده، اما از طرفي ال جي تا حدي زيادي هم تازه به رقباي ديگر و پرچمدارهاي سال پيش آنها رسيده. جي 6 حالا موبايلي عالي اما خالي از هرگونه هيجاني است.
قابليت هاي کنوني جي ۶، حتي سال پيش در آيفون ۷ و ۷ پلاس هم قرار گرفتند در حالي که سال هاست شرکت هاي اندرويدي چنين ويژگي هايي را ارائه مي دهند. در مورد قابليت هايي نظير باتري با ظرفيت بالا، دوربين ارتقا يافته، بدنه (واقعاً!) فلزي، مقاومت در برابر آب و غبار و شارژ بي سيم صحبت مي کنيم. اين ها ويژگي هاي تازه اي در دنياي موبايل نيستند و پرچمدار سال پيش سامسونگ همه آنها را در دل خود جاي داده بود.
با اين حال جي ۶ به لطف نسبت تصوير ۱۸ به ۹، يک نمايشگر ۵.۷ اينچي و FullVision را در بدنه موبايلي ۵.۲ اينچي قرار داد. به اين شکل کاربر ساده تر مي تواند با يک دست، با اين فبلت کار کند. از طرفي شايعات از ماه ها پيش به اين موضوع اشاره دارند که پرچمدار سري اس بعدي سامسونگ هم از نسبت تصوير ۱۸ به ۹ بهره مي برد و اين در حاليست که نمايشگري بزرگتر را هم با خود يدک مي کشد.
نورافکن توجه پس از ال جي G6، به سراغ موبايل هاي جديد سوني، مخصوصاً XZ Premium رفت. فراموش نکنيد که در مورد يک اکسپريا صحبت مي کنيم؛ موبايلي که با نسل هاي قبلي اش در اولين نگاه تفاوتي ندارد. به هر حال خود سوني در اين رابطه اظهار نظر کرده، و اينطور که پيداست، از قصد روي همين طراحي مانور مي دهد و تصميمي هم براي عوض کردنش ندارد.
آنطور که کمپاني ژاپني مي گويد، سوني همچنان در حال بهبود و تکامل بخشيدن به همين طراحي است. به اين شکل کاربران هم تکليف خود را مي دانند: يا از اين طراحي خوششان مي آيد و آن را مي خرند، يا از اين طراحي لذت نبرده و بايد قيد کيفيت محصولات سوني را بزنند، که با توجه به آمار فروش سوني در سال هاي اخير، به نظر مي رسد بيشتر مشتريان موبايل در دنيا گزينه دوم را انتخاب کرده اند.
سوني اگرچه سهم کوچکتري از LG در بازار موبايل جهاني دارد، اما طراحي موبايل هايش را که ناديده بگيريم، قابليت هاي تازه و جذابي را به ابزارهاي خود اضافه کرده؛ ويژگي هايي که در پرچمدار ال جي ديده نمي شوند. سوني هنوز هم تنها شرکت بزرگي است که يک موبايل با نمايشگر 4K به فروش مي رساند و نسخه پريميوم امسال، در کنار همين رزولوشن حتي از HDR هم پشتيباني مي کند.
اکسپريا XZ Premium همچنين نخستن موبايل جهان است که مي تواند ويديوهايي اسلوموشن با ۹۶۰ فريم بر ثانيه را ثبت کند.
با اين حال تصور مي کنيد اگر گلکسي اس 8 معرفي شده بود، چقدر توجه از سوي رسانه ها و کاربران سهم موبايل هاي جديد ال جي و سوني مي شد؟
البته شرکت هايي که بيشترين سود را از غيبت سامسونگ داشتند، ال جي و سوني نيستند. اين مقام مي رسد به دو برند نوستالژيک بلک بري و نوکيا. بلک بري حالا موبايلي جالب به نام KEYone ارائه داده که به خوبي پس از سال هاي سال توانست هواداران اين برند را هيجان زده کند؛ به هر حال اين روزها به سادگي نمي توان موبايلي را يافت که از کيبورد فيزيکي کامل و همچنين اندرويد ۷.۰ بهره مند باشد.
همين چند روز پيش گارتنر گزارش داد که سهم بلک بري از بازار موبايل به صفر درصد رسيده؛ با چنين وضعيتي، کسي انتظارش را نداشت که شرکت مورد بحث بتواند چنين موبايل کاملي را ارائه دهد.
اما سوال اصلي اينجاست که آيا هيجان پيرامون معرفي اين موبايل به معناي موفقيت آن در فروش هم هست؟ هنوز براي قضاوت و پاسخ به اين پرسش کمي زود است، اما تا همينجا هم کسي تصورش را نمي کرد که چنين موبايلي بتواند انقدر توجه به خود جلب کند.
نوکيا از سوي ديگر برند افسانه اي ديگري بود که توانست توجه بسياري به نشست مطبوعاتي اش جلب کند. اين يکي از اولين تلاش هاي دوباره نوکيا براي بازگشت به صحنه پس از فروش بخش موبايل به مايکروسافت است. احتمالاً اگر يک سال پيش به دوستان خود مي گفتيد که نوکيا مي خواهد موبايل هايي اندرويدي بسازد و انقدر جدي به دنياي اندرويد وارد شود، به شما لبخند مي زدند. اگر مي گفتيد که يک موبايل غير هوشمند چنين غوغايي به پا مي کند، حتماً به شما مي خنديدند.
اما حالا در سال ۲۰۱۷ هستيم و اينطور که پيداست کاربران حسابي دلشان براي موبايل هاي غيرهوشمند و بازي Snake تنگ شده. شايد علت اين حد از توجه به موبايلي مانند ۳۳۱۰، غيبت ستاره اصلي اين نمايشگاه بود. هرچند، ۳۳۱۰ نسخه اي جديد از يکي از پرفروش ترين موبايل هاي تاريخ و نمادي براي تلفن هاي همراه ساده است، اما هنوز هم قابل تصور نيست که کاربراني که سال هاست با موبايل هاي هوشمند طرف هستند، بخواهند واقعا از اين دستگاه استفاده اي روزانه داشته باشند.
اتفاقات عجيب زيادي در کنگره جهاني موبايل رخ داد ولي غيبت گلکسي اس 8 در MWC 2017 درسي مهم را به ما مي آموزد: سايه سامسونگ بر پيکر صنعت موبايل امروز بزرگ تر از هر زمان ديگري شده، و وقتي در نمايشگاهي حضور ندارد، فقدانش اينچنين حس مي شود.
از طرفي عدم ارائه يک موبايل ساختارشکن در کنگره جهاني موبايل يکبار ديگر به يادمان آورد که چرا اپل و سامسونگ بزرگترين فروشندگان موبايل در جهان هستند و چرا به اين زودي ها هم قرار نيست تغييري در اين جايگاه ها ببينيم.
سوني، ال جي، نوکيا و بلک بري شرکت هايي هستند که حجم بسيار کمي از فروش در بازار موبايل را در اختيار دارند اما در کنگره جهاني موبايل موفق شدند سهم بسيار زيادي از توجه را به خود جلب کنند.
اين در حاليست که در ۹ فروردين، يعني کمتر از يک ماه ديگر، سامسونگ گلکسي اس 8 را معرفي مي کند و سوال اينجاست که آيا نام پرچمداران سوني و ال جي در کنار موبايل هاي نوکيا و بلک بري همچنان روي زبان ها باقي مي ماند؟
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»