نماد آخرین خبر

اپل، محکوم به کاهش حاشیه سود آیفون برای بقا در بازار چین

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
اپل، محکوم به کاهش حاشیه سود آیفون برای بقا در بازار چین
سخت افزار/ در سال هاي اخير، اهميت بازار پر ترافيکي مانند بازار چين براي کمپاني هاي فناوري به اوج خود رسيده است. چين بازار پر رونقي براي کمپاني ها به شمار ميرود و از آنجا که اين کشور پر جمعيت ترين کشور جهان است، حتي کسب سهمي ناچيز از بازار آن براي کمپاني ها غنيمت بزرگي محسوب ميشود. در سال هاي گذشته، اپل و سامسونگ مانند ديگر مناطق جهان در بازار چين سلطه گري ميکردند اما به يک باره قواعد بازي تغيير کرد. با رشد چشمگير سازندگان محلي ميزان فروش کمپاني هاي اصلي در اين منطقه به طور چشمگيري افت کرد. چرا که قيمت گذاري ها از سوي سازندگان چيني به شدت رقابتي بود در حالي که کيفيت محصولات نيز کاملا رضايت بخش بوده است. همين باعث شده تمايل کاربران به محصولات چيني افزايش يابد و رغبت براي خريد محصولات پر طرفدار اپل کاهش پيدا کند. آقاي Duan Yongping، موسس کمپاني هاي چيني معروف Vivo و Oppo، در طي مصاحبه اي که با خبرگذاري Bloomberg داشته، گفته است که دليل افت سهم اپل از بازار چين، عدم تغيير قيمت محصولات اين کمپاني متناسب با بازار چين است در حالي که اپل ميبايست قيمت محصولات خود مانند آيفون را نسبت به بازار چين وفق ميداده است. آقاي Duan گفته است که در حال حاضر قيمت آيفون 7 در چين برابر با 780 دلار است و آيفون SE اين شرکت در چين با قيمت 476 دلار به فروش ميرسد. اپل در سال 2016 دوره ي سختي را در بازار چين پشت سر گذاشت تا ديگر اين کمپاني جايي در بين سه برند پرفروش چين نداشته باشد. هواوي اکنون برترين توليد کننده ي گوشي هاي هوشمند در چين است و پشت سر خود به ترتيب اوپو، Vivo و شيائومي را ميبيند تا در نهايت اپل جايگاهي بهتر از رتبه ي پنجم را به دست نيآورد. به گفته ي آقاي Duan ، اصلي ترين دليل افت چشمگير اپل در چين، يک دندگي کمپاني بر روي سياست غلط قيمت گذاري محصولات خود است. به گفته ي ايشان، اپل همچنان با حاشيه ي سود بسيار زيادي محصولات خود را در کشور هايي مانند چين و هند به فروش ميرساند. وي در ادامه گفته است که اپل با اين روش نميتواند در چين رشد کند و اين شرکت گاهي اوقات بسيار لجوج عمل ميکند. اپل محصولات بسيار خوبي مانند سيستم عامل ميسازد اما ما در برخي قسمت ها از آنها بهتر عمل ميکنيم. اپل مدتي ميشود که کارخانه ي خود در هند را افتتاح کرده است و اين کمپاني قرار است آيفون هاي نسل بعد خود را در خاک هند توليد کند. به واسطه ي ورود اپل به هند، اکنون روزانه به طور ميانگين هر هندي 3 دلار و 10 سنت به دست ميآورد. هنوز در اين کشور آيفون 5 اس محبوب ترين گوشي اپل است اما اين کمپاني اخيرا نسخه اي 32 گيگابايتي از آيفون 6 را وارد اين بازار کرد تا بتواند نظر هندي را به گوشي هاي جديد خود جلب کند. صحبت هاي آقاي Duan تا حدود زيادي درست است و شايد وقت آن است که اپل در مورد قيمت گذاري محصولات خود دست کم براي برخي مناطق خاص از جمله چين تجديد نظر کند. در غير اين صورت بايد انتظار افت هر چه بيشتر سهم اين کمپاني در بازار چين باشيم. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»