زومجي/ آيا تا به حال فکر کردهايد که سهم مشارکت زنان در تيمهاي بازيسازي ايراني چقدر است؟ براي دانستن پاسخ اين سوال با ما همراه شويد.
با اينکه صنعت بازيسازي در ايران قدمت چنداني ندارد، اما در همين مدت کم، فراز و نشيبهاي زيادي را به خود ديده است. از انتشار بازيهاي بزرگي از قبيل گرشاسپ گرفته تا رونق بازيهاي موبايلي در اين سالهاي اخير، همه مواردي است که پيشبيني در مورد آيندهي اين صنعت در ايران را تا حدودي دشوار ميسازد.
اما يکي از موارد جالبي که در مورد اين صنعت نوپاي درون کشور وجود دارد، مسئلهي زنان و سهم آنان در توسعهي اين صنعت مهم و تاثيرگذار است. بر طبق اطلاعاتي که هر ساله از طرف تيمها و استوديوهاي بازيسازي براي انتشار در کتاب صنعت گيم ايران به بنياد ملي بازيهاي رايانهاي ارسال ميشود، در سال ۱۳۹۵ در حدود ۴۴ تيم و استوديوي بازيسازي درون کشور داشتهايم که غالب آنها را تيمهاي کوچک چندنفره تشکيل داده است. بر طبق اطلاعات ارسالي از سوي اين ۴۴ تيم و استوديوي بازيسازي، از مجموع ۱۱۲ عضو کليدي موجود در اين گروهها، تنها ۹ نفر از آنان را زنان تشکيل دادهاند و اين بيانگر سهم ۸ درصدي زنان در اين جامعهي آماري است.
البته اگر به جايگاه همين تعداد از بانوان درون اين تيمها نگاهي بيندازيم، موارد جالبتري نصيبمان ميشود. هماهنگکننده، مديريت بازاريابي، مدير داخلي، مدير پروژه و موسس شرکت سِمت ۵ نفر از اين ۹ نفر را دربرميگيرد و تنها ۴ نفر از ايشان کارهايي از قبيل طراحي سناريو، کارگرداني هنري، طراحي و نقاشي گرافيکي و توسعه بازي با يونيتي را بر عهده دارند. بنابراين بايد بيان کنيم که در حال حاضر اگرچه پاي زنان به صنعت نوپاي بازيسازي باز شده است، اما همچنان درصد مشارکت آنان به ميزان زيادي کمتر از مردان است.
البته نبايد فراموش کنيم که شاخص اصلي براي حضور در اين صنعت را تواناييهاي فردي اشخاص تشکيل ميدهد؛ نه زن يا مرد بودن آنها. اما با اين حال نمي توان از درصد پايين مشارکت زنان در اين صنعت نيز چشمپوشي کرد؛ صنعتي که ميتواند به دور از استرسهاي موجود در مشاغل ديگر، محيطي مناسب را براي فعاليت زنان فراهم آورد.
نظر شما در مورد ميزان مشارکت زنان در صنعت بازيسازي ايران چيست؟
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»
بازار