گجت نيوز/ مرکز ملي فضاي مجازي اعلام کرد که 90 درصد سرويس هاي آمازون براي کاربران ايراني مسدود شده و اين شرکت بسياري از خدمات خود را بر روي ايرانيها بسته است.
در ادامه تحريمهاي شرکتهاي بزرگ فناوري دنيا، مرکز ملي فضاي مجازي به بررسي وضعيت خدماتدهي اين کمپانيها در ايران پرداخته است. چندي پيش مرکز ملي فضاي مجازي اعلام کرد که 44 درصد سرويس هاي گوگل در ايران مسدود شده و حالا اين مرکز به تشريح سرويس هاي آمازون در ايران پرداخته است.
آمازون (Amazon) يکي از بزرگترين کتاب فروشي هاي آنلاين و بزرگترين شرکتهاي تجارت الکترونيک در جهان است و خدمات متنوعي چون بازيهاي رايانهاي، فروش کتاب، فروش اينترنتي و کتابخوان هاي الکترونيکي را در سراسر دنيا ارائه ميدهد. اين شرکت آمريکايي که به عنوان بزرگ ترين فروشگاه اينترنتي جهان شناخته ميشود، 90 درصد خدمات خود را بر روي کاربران ايراني بسته و تنها 10 درصد از سرويسهاي آن در ايران ارائه ميشود.
جزئيات سرويس هاي آمازون در بخشهاي مختلف
طبق گزارش مرکز ملي فضاي مجازي، در مجموع 113 مدل سرويس از سوي آمازون در اختيار کاربران سراسر جهان قرار ميگيرد که شامل 94 سرويس زيرساختي براي توسعه دهندگان سيستم، 6 سرويس شخصي، 2 خدمات محتوايي و 11 خدمت مربوط به تجارت الکترونيکي ميشود. از ميان اين سرويس هاي آمازون ، 93 سرويس زيرساختي براي کاربران ايراني مسدود شده و تنها يک مورد آن براي توسعهدهندگان ايراني فعال است. همچنين تنها 3 سرويس شخصي از ميان 6 خدمت اين بخش براي کاربران ايران قابل دسترسي است.
از ميان خدمات تجارت الکترونيک آمازون، تنها 5 سرويس براي کاربران ايراني فعال بوده و 6 سرويس ديگر مسدود شده است و از بين خدمات محتوايي اين فروشگاه اينترنتي بزرگ، هر 2 سرويس در دسترس ايرانيها قرار ميگيرد. اما با وجود فعال بودن صد در صد خدمات محتوايي آمازون براي کاربران ايراني، 100 درصد خدمات زيرساختي اين شرکت به روي ايرانيها مسدود شده است.
از سوي ديگر 50 درصد خدمات تجارت الکترونيکي آمازون و 25 درصد خدمات شخصي اين سرويس دهنده در کشورمان مسدود شده و 75 درصد خدمات شخصي اين شرکت آمريکايي در دسترس کاربران ايراني قرار گرفته است.
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»
بازار