ديجياتو/ در نخستين روزهاي آخرين ماه از سال 2017 ميلادي، کميسيون ارتباطات فدرال آمريکا (يا به اختصار FCC) راي به لغو قانون بي طرفي شبکه داد؛ قانوني که در زمان رياست جمهوري اوباما تنظيم شده بود. تصميم تازه FCC، اين نگراني را به وجود آورد که در آينده نزديک، دسترسي به اينترنت آزاد و باز محدود مي شود و البته مي تواند پيامدهاي بسيار ناگواري براي بازي هاي ويديويي داشته باشد.
بي طرفي شبکه، به معناي رفتار يکسان با تمام داده هاي موجود در اينترنت است و خدمات دهندگان اينترنتي را از دستکاري محتويات وب يا تبعيض قائل شدن ميان آنها باز مي دارد. اين بدان معناست که هيچ وب سايتي نسبت به ديگري در اولويت نيست. در نبود بي طرفي شبکه، هزينه هاي ثانويه مي توانند وارد معادله شوند، خصوصاً براي شرکت هاي آنلايني مانند نتفليکس و اين هزينه ها در نهايت مي تواند به دوش مصرف کننده بيفتد. به عنوان مثال، سرويس دهنده اينترنت مي تواند يک اتصال «خط سريع» پريميوم براي برخي سايت ها و سرويس ها فراهم آورد که در نهايت، به کاهش ترافيک آن دسته از وب سايت هايي منجر مي شود که در اين برنامه مشارکت ندارند.
بي طرفي شبکه، موضوعي پيچيده اما مهم است و لغو آن تاثيري غيرقابل انکار بر جمعيت گيمرها خواهد گذاشت. براي صنعتي که حالا بيشتر از هر زمان ديگر به اينترنت متکي است، چشم انداز گيمينگ مي تواند حامل خبرهاي ناگواري باشد. اگرچه لغو بي طرفي شبکه هنوز عملي نشده و در دادگاه به چالش کشيده مي شود، آگاهي هرچه بيشتر درباره اين قانون مي تواند به مبارزات سخت تر براي حفظ آن منجر گردد.
پيامدهاي دقيق لغو بي طرفي شبکه، موضوعي است که هنوز جاي سوال دارد اما حداقل چندين سناريو وجود دارد که مي تواند اوضاع را براي سرويس دهندگان و مصرف کنندگان پيچيده سازد. بياييد نگاهي داشته باشيم به برخي از تبعات احتمالي لغو اين قانون از سوي دولت ترامپ.
افزايش قيمت سرويس ها
اگر بي طرفي شبکه به کل کنار گذاشته شود، بزرگ ترين نگراني براي مصرف کنندگان، افزايش قيمت ها خواهد بود. موضوع صرفاً درباره قيمت بالاتر اينترنت نيست، بلکه چگونگي دسترسي شما به اطلاعات يا بازي هاي ويديويي هم تغيير خواهد کرد. براي مثال اگر يک ارائه دهنده پهناي باند، به خاطر ترافيک بالاي پلي استيشن استور از کمپاني سوني پول دريافت کند، احتمالاً اين مصرف کنندگان خواهند بود که بايد ما به التفاوت را بپردازند.
علاوه بر اين، امکان ارائه چندين سرويس در قالب پکيج هاي پولي هم وجود دارد که يک سرويس آنلاين را در جايگاهي برتر نسبت به ديگري قرار خواهد داد. اگر AT&T يا کامکست قراردادي با سوني امضا کنند، رقيبي مانند مايکروسافت مي تواند دچار آسيب شود و سرعت دسترسي به فروشگاه ديجيتال اش کاهش يابد.
پکيج هاي پريميوم براي کاهش لگ در بازي هاي آنلاين از همين حالا قابل خريداري هستند و اين سرويس ها -يا به بيان ديگر اين مدل هاي تجاري- در نبود بي طرفي شبکه اشباع خواهند شد. به عنوان مثال برنامه هايي مانند Haste و Outfox همين حالا وعده لتنسي پايين تر براي گيمينگ آنلاين را مي دهند. اين سرويس ها، هدف خود را با دستکاري ترافيک و بهينه سازي آن براي سرعت بهتر محقق مي کنند.
براي استفاده از هرکدام از اين سرويس ها، کاربر مجبور به پرداخت پول است. اشتراک Outfox، ماهيانه 10 دلار و اشتراک Haste، ماهيانه 50 دلار هزينه روي دست کاربر مي گذارند. اين راهکاري عالي براي اجراي روان تر و سريع تر بازي هاي ويديويي است، اما عدم وجود بي طرفي شبکه مي تواند به معناي تبعيض ميان افرادي که هزينه بيشتري مي پردازند با افرادي که حاضر يا قادر به پرداخت چنين ارقامي نيستند خواهد بود.
کاملاً محتمل است که سرويس دهندگاني مانند کامکست يا ورايزن، بابت «پکيج هاي گيمينگ» از کاربران پول بيشتري دريافت کنند؛ پکيج هايي که سرعت دسترسي بالاتري به استورهايي نظير استيم و PSN را فراهم مي آورند. اگر مصرف کننده حاضر به پرداخت اين ارقام نباشد، احتمالاً مجبور به تحمل سرعت دانلود کاهش يافته خواهد بود.
ظرفيت ديتاي محدودتر و هزينه هاي پنهان
بي طرفي شبکه از ارائه دهندگان خدمات اينترنت مي خواهد تا رويکردي شفاف در قبال قيمت گذاري هاي خود داشته باشند و شانس هزينه هاي پنهان را کاهش دهند. FCC حالا برنامه دارد اين شفافيت را از بين ببرد و اين بدان معناست که اکثر کاربران نخواهند دانست که هنگام ثبت نام براي يک سرويس، بابت چه چيزي هزينه مي پردازند و نيز نخواهند دانست که با عبور از ظرفيت ديتا، چه تبعاتي در انتظارشان است. نتايج چنين تغييراتي بدون شک براي گيمرهاي آنلاين و استريمرها ناگوار خواهد بود.
به گفته کمپاني الکترونيک آرتز، تا 5 سال ديگر 60 الي 70 درصد از گيمرها ترجيح مي دهند به جاي خريد نسخه فيزيکي، بازي هاي خود را دانلود کنند. امروزه دانلود بازي هايي با ميانگين حجم 50 يا 60 گيگابايت چندان عجيب نيست و هرچه تکنولوژي بازي ها پيشرفت مي کند، اين حجم افزايش خواهد يافت. با نياز به دانلود فايل هاي حجيم تر و حرکت صنعت بازي به سمت رزولوشن 4K، گيمرها نيازمند سرعت دانلود بالاتر خواهند بود. با در نظرگيري احتمال هزينه هاي پنهان بيشتر، اين دانلودها مي تواند بدون آگاهي کاربر از هزينه هايش، بسيار گزاف تمام شود. ضمناً ظرفيت ديتا و هزينه هاي پنهان، به توسعه دهندگان بازي، خصوصاً استوديوهاي کوچکتر نيز صدمه مي زند.
رنجش توسعه دهندگان مستقل
کمپاني هاي بزرگ مانند نتفليکس و چهره هاي سياسي مانند برني سندرز از شبکه اجتماعي توييتر براي اعلام مخالفت خود با لغو بي طرفي شبکه استفاده کرده اند. با اين حال، صداي هنرمندان و توسعه دهندگان مستقل را نيز نبايد نشنيده گرفت که در معرض خطرهاي بيشتري نسبت به کمپاني هاي بزرگ هستند.
توسعه دهندگاني مانند اسکات بنسون (سازنده Night in the Woods) و تدي ديف (سازنده Hyper Light Drifter) نگراني هاي خود نسبت به تغييرات احتمالي شبکه هاي اجتماعي را ابراز کرده اند و اين شبکه ها را پلتفرمي حياتي براي دستيابي به موفقيت مي دانند. بنسون به صورت خاص نگران است که سرويس دهندگان اينترنت، با کاهش سرعت دسترسي به وب سايت شبکه هاي اجتماعي، راهي تازه براي کسب درآمد پيدا کنند. چنين مسئله اي، به معناي تحميل هزينه هاي بيشتر خواهد بود که دسترسي توسعه دهندگان مستقل به جامعه اي وسيع از مخاطبان آنلاين را دشوار مي سازد.
ديف هم به موفقيت توسعه دهندگان مستقلي اشاره مي کند که به لطف سرويس هاي نشر شخصي، از يافتن ناشر بي نياز شده اند. بدون وجود ناشر، بازي سازان مستقل کنترل بيشتري روي محصول خود دارند؛ چه از نظر شيوه ساخت به موضوع نگاه کنيم و چه از نظر تبليغات. استورهاي ديجيتالي نظير استيم به توليدکنندگان اجازه مي دهند که بازي هاي خود را به صورت آنلاين و بدون هزينه هاي مربوط به عرضه فيزيکي منتشر کنند. لغو بي طرفي شبکه، مي تواند به معناي الزام به پرداخت هزينه هاي ثانويه از سوي توسعه دهندگان مستقلي باشد که در پي انتشار بازي خود هستند.
در زمينه ارتباطات از راه دور هم شاهد مشکلاتي خواهيم بود؛ زيرا بسياري از توسعه دهندگان بازي، به صورت دورکاري فعاليت مي کنند. اشتراک گذاري فايل هاي حجيم براي چندين بار در روز، ديگر جزو مزيت هاي دورکاري نخواهد بود و با آغاز به کار ظرفيت استفاده از ديتا، عملاً غيرممکن مي شود. از آن جايي که اکثر استوديوهاي مستقل بودجه اي محدود و ناچيز در اختيار دارند، خريد خطوط سريع براي دور زدن اين مشکلات هم جزو گزينه هاي روي ميز نيست.
استارتاپ هاي کوچک مانند ديسکورد، که يک اپليکيشن کنفرانس ويديويي براي گيمرها به حساب مي آيد، هم نگراني هاي خاص خود را دارند. مديرعامل و هم-موسس ديسکورد، جيسون سيترون به نشريه Wired گفته است که «بي طرفي شبکه شديداً براي استارتاپ هاي کوچکي مانند ديسکورد مهم است، زيرا با تمام ترافيک اينترنت بايد به صورت يکسان برخورد شود تا همه ما به همان منابعي دسترسي داشته باشيم که کمپاني هاي بزرگ به آنها دسترسي دارند.»
نبرد هنوز به پايان نرسيده
اگرچه FCC راي به کنار گذاشته شدن قوانين بي طرفي شبکه داد، هنوز زمان زيادي مانده تا اين نبرد به پايان برسد. وکلاي ايالات مختلف آمريکا براي شکايت از FCC برنامه ريزي کرده اند و اتحاديه آزادي هاي شهروندي آمريک هم از کنگره خواسته تا مجدداً شرايط را به حالت قبل بازگرداند. نشريه واشنگتن پست ادعا مي کند که نبرد قانوني بر سر بي طرفي شبکه، اگر سال ها طول نکشد، ماه ها به طول خواهد انجاميد.
گروه هاي وکالتي و کمپاني هاي بزرگ در دادگاه هاي تجديد نظر تصميم FCC را به چالش خواهند کشيد، اما کاخ سفيد، مجلس سنا و شخص رييس جمهور آمريکا هم مي توانند تصميم FCC را لغو کنند. متاسفانه در حالي که هر سه قوه توسط جمهوري خواهان اداره مي شود و آنها نسبت به بي طرفي شبکه خوشبين نيستند، بازگرداني قوانين بي طرفي شبکه مي تواند بسيار دشوار باشد. با اين حال هنوز بايد اميدوار بود که با قدرت گرفتن صداي مخالفين، سناريوهاي بالا به واقعيت تبديل نشوند و اينترنت کماکان فضايي بدون محدوديت و خلاقانه براي ايده هاي جديد و ابداعات تازه باشد.
براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ :
«هدايت به کانال آي تي»
بازار