ديجياتو/ شوترهاي سريع و هيجان انگيز، نقش آفريني هاي اساطيري و عناوين ماجراجويي، به جرات بخش اعظمي از سبد بازي هاي ويديويي هر سال را تشکيل مي دهند. همين موضوع باعث مي شود که سازندگان بزرگ کمتر علاقه اي به ساخت عناوين متنوع تر نشان داده و ريسک سرمايه گذاري روي آن را به جان بخرند.
اما اگر شما هم هر از چند گاهي از شليک بي وقفه گلوله خسته شده و به دنبال تجربه اي متفاوت تر مي گرديد، دو راه حل اصلي در اختيار شما است: 1-سري به فروشگاه استيم زده تا خودتان را غرق در بازي هاي مستقل بي شماري پيدا کنيد که فرسنگ ها با استانداردهاي روز تفاوت دارند. 2-به دنبال بازي هاي خاص و کمتر ديده شده اي روي کنسول ها برويد که زير سايه بزرگ عناوين پر هزينه قرار گرفتند.
سري موتور سواري MXGP از آن بازي هايي است که در دسته دوم قرار مي گيرد. استوديو Milestone s.r.I تمامي سوژه هاي ديگر را کنار گذاشته و در عوض به سراغ مسابقات موتور سواري کراس رفته است و حالا فرانچايز رسمي اين مسابقات را در اختيار دارد. متاسفانه نسخه هاي اول و دوم بازي نتوانستند نظر منتقدين و حتي گيمرها را جلب کنند، اما آيا MXGP3 آن نسخه متفاوتي است که ارزش امتحان کردن را دارد؟ نسخه سوم بازي دچار تغييرات ساختاري زيادي شده اما براي پاسخ دقيق تر به اين سوال بايد تا انتهاي مطلب با هم پيش برويم.
- سازنده: Milestone S.r.I
- ناشر: Milestone S.r.I
- پلتفرم ها: پلي استيشن 4، اکس باکس وان، پي سي
- پلتفرم بررسي: پلي استيشن 4
بگذاريد ابتدا از بزرگترين تغيير بازي نسبت به نسخه هاي قبلي شروع کنيم، يعني تغيير موتور گرافيکي. سازندگان بازي براي ساخت نسخه سوم از موتور گرافيکي محبوب آنريل انجين 4 (Unreal Engine 4) استفاده کرده اند، تصميمي که تمام ساختار و شاکله MXGP3 را تحت تاثير خودش قرار داده است.
گرافيک و جزييات بصري بازي حتي در حد استانداردهاي نسل قبل نيز نيست.
به لطف اين موتور گرافيکي قدرتمند، انيميشن ها بسيار نرم تر و طبيعي تر جلوه کرده و برخوردهاي بين موتورها بيشتر با قوانين فيزيک سنخيت دارد. اما اگر با تجربه بازي تا ساعت ها متوجه اين تغييرات نشديد، به هيچ وجه تعجب نکنيد چرا که گرافيک بسيار ضعيف بازي تنها چيزي است که احتمالا تا آخر بازي به آن توجه خواهيد کرد.
باورش تقريبا غير ممکن است. تيم سازنده به سراغ يکي از قوي ترين موتورهاي گرافيکي دنياي بازي رفته و نتيجه نهايي نه تنها در حد بازي هاي نسل هشتم نيست، بلکه جزييات بصري MXGP3 حتي براي نسل گذشته نيز ضعيف و آزار دهنده به حساب مي آيد.
تکسچرهاي لباس، موتور و حتي زمين مسابقه هيچکدام از کيفيت خوبي برخوردار نيستند و همان تکسچرها در مواردي 5 الي 10 ثانيه اي طول مي کشد که بارگذاري شوند، تمام اين ايرادات عجيب را در کنار زمان بارگذاري نسبتا بالا خود بازي ليست کنيد تا متوجه شويد MXGP3 به چه اندازه از لحاظ گرافيکي ضعيف و غير بهينه است.
به طرز عجيبي بارکذاري همان تکسچرهاي بي کيفيت چندين ثانيه اي به طول مي انجامد.
مشکل ديگر اين است که جلوه هاي بصري مشکل دار بازي به ديگر بخش هاي خوب بازي نيز آسيب مي زند. قدرت انتخاب بالا در شخصي سازي يکي از ويژگي هاي مثبت و خوب MXGP3 است. تقريبا تمامي بخش هاي موتور را مي توان تغيير داد، از نوع دسته ها گرفته تا رنگ پدال و گلگيرها. اگر هم در نهايت ظاهر دلخواه موتورتان را کشف کرديد، حالا مي توانيد پول هاي به دست آورده از مسابقات را براي خريد لباس ها و کلاه هاي موتور سواري خرج کنيد.
اما چه فايده که تمامي اين لباس ها و قطعات چنان جزييات ضعيف و بي کيفيتي دارند که ذوق شما را براي تغيير و تنوع کاملا کور مي کنند. ولي خوشبختانه آتش مشکلات موتور گرافيکي جديد بازي دامن گيم پلي را نمي گيرد. اگر از MXGP3 به خاطر چيزي که مي بينيد، گذشت کنيد، شرايط تا حدود زيادي بهتر مي شود.
خوشبختانه نسخه سوم سري MXGP بسياري از حداقل هاي سبک ريسينگ را رعايت مي کند. کنترل بازي در تعادلي ميان شبيه سازي و دنياي آرکيد قرار دارد، به بيان بهتر هدايت موتورها به شکلي نيست که براي تازه واردها غير قابل تحمل و آزار دهنده باشد و از طرفي اگر مهارتش را داريد، با کمي تغيير دادن تنظيمات مي توانيد حسابي خود را به چالش بکشانيد.
خوشبختانه MXGP3 در زمينه شخصي سازي دست شما را به خوبي باز مي گذارد.
نکته جالب و بسيار متفاوت MXGP3 با ديگر عناوين ورزشي و ريسينگ اين است که پشت سر گذاشتن مسابقات و پيروزي در آن ها تنها به خريد موتورهاي قدرتمندتر و کسب پول بيشتر منتهي نمي شود، بلکه حتي مهارت هاي موتور سواري شما نيز افزايش مي بايد. براي درک بهتر راننده يا موتور سواري تازه وارد را تصور کنيد که با کسب تجربه، رانندگي و مهارت هاي فردي اش نيز بهتر مي شود.
مسابقات نيز به خودي خود جذاب و لذت بخش هستند، پرش از روي تپه هاي خاکي و فرود آمدن صحيح و مناسب پس از پروازي کوتاه از آن لحظه هاي شيرين و به ياد ماندني بازي هستند که در کنار هوش مصنوعي قابل قبول حريفان، تجربه هيجان انگيزي را براي شما رقم مي زنند. اما مشکل آن است که سازندگان بازي به رعايت حداقل هاي سبکي اکتفا کرده اند که به تنهايي جذابيت کافي ندارد.
مسابقات و حالت هاي بازي بسيار کمتر از آن چيزي هستند که بتوانند شما را در طولاني مدت سرگرم نگه دارند. تفاوت ميان اکثر مسابقات به موارد جزئي چون مسابقات زماني و يا کسب جايگاه نسخت محدود مي شود و بخش Compound بازي نيز چيزي بيشتر از فضايي کوچک براي آزمون مهارت هاي موتور سواري و آزمايش موتورهاي جديد نيست.
پريدن از روي پرتگاه هاي خاکي يکي از آن لحظات لذت بخش بازي است که گاهي با افکت هاي نه چندان جالب باران خراب مي شود.
کلاس هاي مختلف موتورهاي رالي کراس با دقت خوبي در بازي طراحي شده اند، کنترل آن ها به خصوص در نماي اول شخص بي ايراد و لذت بخش است و فرآيند شرکت در مسابقات، گرفتن اسپانسر و ملحق شدن به تيم هاي مختلف کاملا با دنياي واقعي سازگاري دارد اما سبک موتور سواري از آن دسته بازي هاي همه پسندي نيست که رعايت اين حداقل ها براي جذب مخاطب کافي باشد.
براي مقايسه کافي است سري محبوبي چون فورتزا و سري فرعي آن يعني هورايزن را در نظر بگيريد. بازي هاي اتومبيلراني يکي از محبوب ترين سبک هاي دنياي بازي هستند اما با اين وجود استوديوهاي Playground و Turn 10 هر سال به سراغ ايده هاي جديد و تغييرات بزرگي چون اضافه کردن چرخه آب و هوايي دايناميک مي روند. اما بارش باران و افکت هاي نه چندان زيباي آن تنها تغيير و تنوعي است که در خارج از روال عادي مسابقات MXGP3 اتفاق مي افتد.
به عنوان جمع بندي بايد بگوييم که تصميم گيري در مورد ساخته جديد استوديو Milestone کار سختي نيست. اگر از عاشقان ديوانه وار دنياي موتور سواري و شاخه کراس آن هستيد، MXGP3 جز در زمينه گرافيکي و بصري شما را نااميد نمي کند. اما اگر صرفا به دنبال تجربه اي جديد و متفاوت گشته و از بازي هاي تکراري خسته شديد، با توجه به قيمت بالاي بازي ها شايد بهتر باشد به سراغ راه حل اول رفته و سري به بازي هاي مستقل و کمتر شناخته شده استيم بزنيد.
مزايا
- امکان شخصي سازي خوب موتورها و ظاهر موتورسوار
- فيزيک قابل قبول به خصوص در برخوردها
- کنترل جذاب و در عين حال نسبتا واقع گرايانه موتورها
معايب
- جلوه هاي بصري بسيار ضعيف و استفاده از تکسچرهاي بي کيفيت
- زمان بارگذاري زياد
- تکراري شدن مسابقات و در نتيجه خسته کننده شدن بازي
- ريسپاون دوباره موتورگاهي با کمي انحراف از مسير اصلي
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار