باشگاه خبرنگاران/ امروزه بدون شک بازيهاي کنسولي دسته و گونه بسيار مهم و پرطرفداري از بازيهاي کامپيوتري يا رايانهاي شناخته ميشوند. در شرايطي که ساخت کنسولهاي بازي در اختيار دو کشور عمده يعني آمريکا و ژاپن است، بازار توليدات و تراکنشهاي اين بازيها نيز در اختيار اين دو کشور قرار دارد، که البته سهم آمريکا در اين بازار بيشتر است.
حميدرضا جلالي در اين باره گفت: ما به صورت نظاممند واردات اين کالاها را چه به صورت قاچاق و چه به صورت قانوني شاهد هستيم و در حال حاضر نيز به دليل شرايط اقتصادي حاکم بر جامعه، بر اساس تصميم آقاي شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت، واردات اين کنسولها ممنوع اعلام شده است.
جلالي ادامه داد: ما در سالهاي نه چندان دور يعني کمتر از هفت يا هشت سال قبل، در دورههاي پيشين مديريت بنياد شاهد تلاشهايي در رابطه با ساخت يک کنسول بومي يا کنسول گيم ايراني بوديم؛ هرچند که اين تلاشها عمدتاً به دليل عدم حمايت، عدم باور به توانمنديهاي داخلي و علمي نبودن برآوردها به نتيجه درخور توجهي نرسيد اما به هر حال در مواردي مانند تحقيقات اوليه به نتايج اوليهاي دست پيدا کرديم و از آنجايي که نيازمند دانش نرمافزاري و سختافزاري براي ساخت اين کنسولها هستيم، در آن زمان نيازمند يک طرح علمي بوديم که متاسفانه حاصل نشد. اما در شرايط فعلي سوال اينجاست که آيا با حضور رقباي بسيار حرفهاي مانند کنسول هاي سوني و مايکروسافت يعني پلي استيشن و ايکس باکس باز هم ميتوان کنسول داخلي خوب و مناسبي طراحي کرد يا خير؟ براي پاسخ به اين سوال بايد بدانيم که داخل کنسول از چه قطعاتي تشکيل شده است.
جلالي با اشاره به اينکه تجهيزات داخلي يک کنسول در مقايسه با يک رايانه شخصي تفاوت چنداني ندارند، گفت: کنسولهاي پيشرفتهاي مانند پلياستيشن 4 مجهز به يک هارد SATA، يک ريزپردازنده با عنوان KMD و رمهاي سفارشي EDR 5 هستند. خوشبختانه در ساخت کنسول هاي معروف از قطعات خاصي که خارج از عرف علم کامپيوتر باشد استفاده نشده است و تصور ساخت آن دور از انتظار نيست. همچنين سطحي از اين چيپها و ريزپردازندهها نيز توسط خود شرکت سازنده متناسب با نيازها به مرور سفارشي و شخصي سازي شدهاند و اين باعث تفاوت چشمگير کاربري و سيستم عامل داخل کنسول با رايانه هاي ديگر شده است.
بايد توجه کرد مقايسههاي صورت گرفته ميان توان پردازش پردازندههاي کنسولها و رايانههاي شخصي نشان ميدهد که سطح سخت افزاري کنسول ها حتي نسبت به رايانههاي ميانه بازار که در سطح پايينتري قرار دارند نيز پايين تر است. ضمن اينکه اين پردازندهها توسط شرکتهايي ساخته شدهاند که شرکتها و برندههاي گراني نبودهاند براي مثال پردازنده پلي استيشن 4، AMD جگوار است. ضمن اينکه هزينه جمعبندي و ساخت اين کنسولها بسيار مهم است تا بتوان آنها را با هزينه مناسب براي تهيه توسط فروشنده عرضه کرد. بر اساس ايده جديد ايجاد در آمد در حوزه بازي هاي کنسولي به اين صورت بوده که عمده سود از سرورها و بازيهاي آنلاين تأمين شود که البته موفقيتآميز هم بوده و هر کدام از اين کنسولها شبکه خاص خود را دارند. ما اگر با يک نگاه علمي به موضوع ساخت کنسول در داخل کشور نگاه کنيم درميابيم که توانمندي آن را داريم. در واقع سيستم عامل اين کنسولها مهمترين بخش آنهاست که ما نيز در اين زمينه پيشرفتهايي داشته ايم و کشور ما آزمايشهاي بسيار موفقي در سيستم عامل بومي بر پايه لينوکس و اندرويدهاي بومي داشته است.
اين نشان ميدهد که از توان فني بسيار بالايي در حوزه دانش نرمافزاري در کشور برخوردار هستيم اما در شرايط حال حاضر و در اوج تحريمها قرار داريم و يک مارکت 25 ميليوني از گيمرهاي حرفهاي که در داخل کشور ما وجود دارد ايجاب ميکند ما به اين سمت حرکت کنيم و يک برنامه چند ساله داشته باشيم. اين موضوع نيازمند شکلگيري طرحي برنامه ريزي شده در جهت توليد يک کنسول حرفهاي گيم ايراني است که واسطه يک کارگروه متشکل از مراکز علمي و صنعتي کشور مانند دانشگاههاي صنعتي شريف که سابقه خوبي در انجام اين پروژهها دارند و البته حمايتهاي دانشبنيان نيز بايد از سوي معاونت علمي فناوري رياست جمهوري صورت گيرد.
ما ميتوانيم که با يک برنامه بلند مدت و کمتر از 10 سال به يک نمونه پروتوتايپ اوليه در اين حوزه رسيده و محصول مفهومي از اين کنسول را توليد کنيم. آنچه واضح است عدم سرمايهگذاري و عدم باور توان داخلي از سوي دولت فعلي و دولتهاي گذشته در وجود کساني است که ميتوانستند اين کار را انجام دهند و ما اگر در طول 6 سال گذشته يک اقدام عاجل در اين حوزه انجام داده بوديم در حال حاضر حداقل ميتوانستيم بگوييم که يک نمونه اوليه و يک محصول کنسول ايراني داريم، سپس ميتوانستيم اقدام به ويرايش و رفع باگها و مشکلات آن در حوزه نرمافزاري و سختافزاري کرده و به روزآوري و ارتقاء توان قطعات خاص آن انجام دهيم.
جلالي گفت: زماني که تجربيات مشابه کشورهاي ديگر را نگاه ميکنيم، براي مثال شرکت بزرگ جهان يعني اپل شرکتي بود که اقدام به ساخت کامپيوترهاي اوليه کرد و رقبايي داشت اما در حال حاضر سيستم عامل خاص اپل در دنيا طرفداران خود را دارند و به عنوان يک شرکت پيشرو و برند خاص در اين حوزه شناخته شده است. نکته مهم اين است که ما در هر حوزهاي وارد شويم بايد بر مبناي توانمنديها و ويژگيهاي بازار داخل کشورمان از گيمرها و مصرفکنندهها نيازسنجي مناسبي داشته باشيم، و در چنين شرايطي ميتوانيم موفقيت بسيار خوبي کسب کنيم. ما هر چقدر که بخواهيم بر سر بايد و نبايد توليد کنسول بحث کنيم فقط زمان را از دست داده ايم.
جلالي در پايان گفت: تحريم هاي فعلي ميتواند موقعيت خوبي باشد تا آنها را به فرصت تبديل کرده و با توجه به نياز کاربران داخلي بتوانيم کنسول داخلي خوبي توليد کنيم. بايد توجه داشت کنسولهاي خارجي اگر امروز در جايگاهي قرار گرفتند که براي مصرف کننده جهاني بسيار مهم هستند، حاصل تلاش 44 ساله اين سازندگان است و از کنسول ابتدايي مانند آتاري به جايگاه فعلي رسيده اند. اين را با قدرت ميتوان گفت که نسخههاي اوليه ما به مراتب از نسخه هاي اوليه شرکت هايي مانند سوني و مايکروسافت برتر خواهد بود. همچنين بايد از تجربيات شرکتهاي موفق نيز استفاده کنيم. ضمن اينکه امروزه دسترسي به منابع علمي و تکنولوژي روز نسبت به گذشته بسيار آسانتر شده است و نتيجهگيري منطقي اين است که اگر ما يک برنامهريزي دقيق داشته باشيم حتماً ميتوانيم به ياري خداوند انتظار دستيابي به کنسول داخلي در سال هاي نه چندان دور را داشته باشيم.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار