زوميت/ هزاران فروشندهي چيني ماليات بر ارزش افزوده را روي اجناس خود در آمازون و ايبِي کشورهاي خارجي اعمال نميکنند و به همين دليل فروش بيشتري دارند.
سالهاي سال است که مشتريان اروپايي سايت آمازون از خريدن هر کالايي از کتاب گرفته تا شارژر موبايل و تحويل گرفتن آن در محل مورد نظرشان لذت ميبرند. کالاهايي که تنها در مدت چند ساعت يا نهايتا چند روز به دست مشتري ميرسند و قيمتشان از فروشگاههاي خردهفروشي کمتر است. در آمريکا نيز شرايط مشابهي وجود دارد و فروشگاههاي آنلاين در حال از بين بردن فروشگاههاي فيزيکي هستند. پيشبيني ميشود تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲۱ درصد تمام خردهفروشيهاي اروپا به جز مواد غذايي به فروشگاه آنلاين تبديل شود. اما اخيرا پلتفرمهاي ديجيتال به دليل کمک کردن به خارجيها براي فرار مالياتي مورد انتقاد شديد قرار گرفتهاند.
در اتحاديهي اروپا تقريبا تمام فروشندگان بازار بايد ماليات بر فروش خود که به آن ماليات ارزش افزوده يا VAT گفته ميشود را گزارش داده و پرداخت کنند. در انگلستان، ماليات بر ارزش افزودهي استاندارد ۲۰ درصد بوده و در آلمان ۱۹ درصد است. اما به تازگي گزارش شده است هزاران فروشنده که محصولات خود را در سايتهاي آمازون و ايبِي به فروش ميرسانند و اکثر آنها چيني هستند، ماليات بر ارزش افزودهي خود را پرداخت نميکنند. اين فرار مالياتي به آنها اجازه ميدهد محصولاتي با قيمت بسيار پايينتر از رقبا ارائه دهند. کميسيون اتحاديهي اروپا مقدار تقلب مالياتي را ۵ ميليارد دلار تخمين زده است و قصد دارد با اين موضوع برخورد جدي کند.
مارک استير، تحليلگر داده و مشاور تجارت الکترونيک گفته است حدود ۱۵ هزار معاملهگر چيني در بازار آمازون آلمان ثبتنام کردهاند، اما يک سوم آنها شماره شناسايي VAT خود را در پروفايلشان وارد نکردهاند يا برخي شمارههاي وارد شده فاقد اعتبار هستند. استير تخمين ميزند در کشور آلمان به تنهايي حدود ۱۰ هزار فروشندهي چيني در سايت آمازون از پرداخت ماليات فرار ميکنند و همين تعداد متقلب چيني در سايت ايبِي نيز وجود دارد. وزير امور مالي آلمان اعلام کرده است فرار مالياتي سالانه بيش از صدها ميليون يورو به درآمد حاصل از ماليات اين کشور آسيب ميزند.
در ماه آگوست امسال يک کاربر اهل مونيخ به نام مايکل گزارشي از فرار مالياتي يک شرکت چيني ارائه داده است. او قصد خريد کارتريج پرينتر داشت و پيشنهاد خوبي براي خريد در سايت آمازون ديده بود. در اين پيشنهاد چهار بسته کارتريج ۸.۹۹ يورو قيمت داشت و اولين خريداران نيازي به پرداخت هزينهي حملونقل نداشتند. سايت آمازون همچنين عنوان کرده بود که قيمت محصول شامل ماليات آلمان شده است. مشتري آلماني محصول را سفارش داد اما فروشندهي واقعي محصول شرکتي به نام Cseein بود. روز بعد خدمات تحويل آمازون کارتريجها را به مايکل تحويل ميدهد اما بستهبندي محصول فاقد فاکتور است. مايکل اين موضوع را در يک ايميل با شرکت Cseein مطرح ميکند و شرکت به سرعت فاکتور را براي مايکل ارسال ميکند اما يک جاي کار ايراد دارد. فاکتور شامل شماره فاکتور، آدرس مايکل در آلمان و آدرس شرکت در چين است و همه چيز در نگاه اول بدون نقص به نظر ميرسد. پايان هر فاکتور معمولا سه خط دارد: خط اول قيمت خالص محصول، خط دوم مقدار ماليات بر ارزش افزوده و خط سوم که از جمع دو قيمت قبلي به دست ميآيد و قيمت نهايي محصول است. مايکل متوجه ميشود شرکت مقدار ماليات بر ارزش افزوده را عنوان نکرده و شماره شناسايي ماليات بر ارزش افزوده نيز ندارد.
ناتالي هارکسن، کارشناس ماليات بر ارزش افزوده در شهر فرانکفورت ميگويد فاکتور ناقص، نشان دهندهي اين است که فروشنده احتمالا ماليات بر ارزش افزودهي خود را پرداخت نکرده است. شرکت Cseein شماره شناسايي VAT خود را در پروفايل فروشگاه آنلاين وارد کرده است اما اين شماره براي ماليات بر ارزش افزودهي کشور انگلستان است و اينجا کاربردي ندارد. زماني که در ايميل از آنها پرسيده شد آيا شرکت ماليات خود را پرداخت ميکند يا خير در پاسخ گفته شد ما تمام ماليات مربوط به خريد و فروش در اتحاديهي اروپا را به کشور انگلستان پرداخت ميکنيم. آنها همچنين گمان کرده بودند ايميل از طرف يک مشتري معمولي ارسال شده و به او پيشنهاد داده بودند در صورت تمايل ميتواند مبلغ اضافه را پرداخت کند. هارکسن معتقد است اين شرکتها درک درستي از قانون ماليات در اروپا ندارند. شرکتهايي که از ماليات فرار ميکنند، قيمت کمتري براي محصول پيشنهاد ميدهند و اين موضوع باعث ميشود رقباي آنها شانسي براي رقابت در بازار نداشته باشند همچنين بودجهي دولتها نيز ضربهي بزرگي ميبيند.
مارتين، يکي از خردهفروشاني است که در سايت آمازون و ايبِي کيف ميفروشد. او ميگويد دانشآموزان زيادي را ميبينيد که اغلب آنها کولهپشتيهاي چيني دارند. او خودش نيز کولهپشتيهاي چيني در سايت آمازون براي فروش گذاشته است اما از آنجايي که يک شهروند آلماني است بايد ماليات خود را پرداخت کند، زيرا در غير اين صورت جريمه يا حتي زنداني خواهد شد. او ميگويد فروشندههاي چيني از پرداخت ۱۹ درصد ماليات خود اجتناب ميکنند و اين موضوع کسبوکار او را تحت تأثير قرار داده است. او معتقد است دليل اصلي پايين بودن قيمت اجناس چيني فرار آنها از پرداخت ماليات است. او هر سال بين ۱۰ تا ۱۲ هزار کيف لوازم آرايشي توليدي خودش را در بازار آمازون به فروش ميرساند، اما اکنون ميزان فروش محصولاتش به ۴۰۰ عدد در سال کاهش پيدا کرده است.
مارتين دولت و سايتهاي آمازون و ايبِي را مورد انتقاد قرار داده و دليل بروز چنين مشکلي را عدم توانايي آنها در دريافت ماليات از فروشندگان چيني ميداند. او ميگويد صاحبان بازار بايد به اين موضوع اهميت دهند، اما به نظر ميرسد برايشان مهم نيست کميسيونشان از چه راهي تأمين ميشود. بسياري از متقلبان مالياتي چيني محصولات خود را به راحتي در آمازون به فروش ميرسانند زيرا محصولات خود را به انبارهاي آمازون در آلمان وارد کردهاند و ميتوانند مانند ساير توليدکنندگان آلماني محصولات خود را در کمترين زمان به مشتري تحويل دهند.
فرار مالياتي تنها مختص کشور آلمان نيست. در سال ۲۰۱۴ گروهي از فروشندگان انگليسي کمپيني با عنوان «مبارزه با متقلبان ماليات بر ارزش افزودهي ايبِي و آمازون در انگلستان» تشکيل دادند. آنها بيش از هزاران فروشندهي چيني فراري از پرداخت ماليات بر ارزش افزودهي ۲۰ درصدي اين کشور را شناسايي کردند. طبق تخمين دولت، کشور انگلستان در سالهاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حدود ۱.۳ تا ۱.۹ ميليارد دلار بابت فرار مالياتي ضرر ديده است. در سال ۲۰۱۶ اقدامات جدي براي مبارزه با اين موضوع صورت گرفت و قوانين جديدي براي فروش در پلتفرمهاي آنلاين وضع شد. طبق قوانين جديد هزاران کسبوکار خارجي فاقد شرايط لازم از بازار آنلاين حذف شدند و بيش از ۴۰ هزار کسبوکار خارجي براي ماليات بر ارزش افزوده ثبتنام کردند.
در اکتبر سال ۲۰۱۷ کميتهي حسابهاي عمومي انگلستان از مقامات بابت عدم تلاش کافي براي فرار از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده انتقاد کرد. کميته در پاسخ به اين انتقاد، مبارزه با متقلبان مالياتي را به بازي موش و گربه تشبيه کرد و در ادامه گفت بازارهاي آنلاين را به ارائهي داده در مورد تکتک فروشندگان، حجم و ارزش فروش محصولاتشان وادار کرده است. شرکت ايبِي نيز اعلام کرده است همکاري نزديکي با مبارزان مالياتي دارد تا تمام فروشندگان سايت از قوانين پيروي کنند.
کشور آلمان نيز براي رسيدگي به اين موضوع اقدامات قانوني کرده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در روز اول ماه آگوست لايحهاي از وزارت امور مالي را تحويل داد که اگر توسط پارلمان تأييد شود، بازارهاي آنلاين آلمان از سال ۲۰۱۹ مجبور به همکاري با مقامات مالياتي خواهند شد. اين طرح قرار است از ماه ژانويه آغاز شود و بازارهاي آنلاين موظف هستند دادهي مربوط به فروشندگان خود را مانند کشور انگلستان اعلام کنند. چنانچه فروشندگان باز هم از پرداخت ماليات فرار کنند، آمازون و ايبِي بابت بودجهي از دست رفته مسئول خواهند بود.
شرکت آمازون در سال ۲۰۱۶ در مورد مشکل ماليات بر ارزش افزودهي آلمان گفته بود خردهفروشان آمازون شرکتهاي مستقلي هستند که اجراي تعهدات مالي مسئوليت خودشان است و اين موضوع هيچ ارتباطي با شرکت آمازون ندارد. اما بعد از گذشت دو سال و درز کردن اين موضوع به مطبوعات به نظر ميرسد اين شرکت اهميت بيشتري براي جلوگيري از فرار مالياتي قائل شده است. آنها اعلام کردهاند به طور کامل از قوانين مربوط به برابري پرداخت ماليات بر ارزش افزوده حمايت ميکنند و ابزار و اطلاعات لازم را در اختيار فروشندگان قرار ميدهند. آنها همچنين اعلام کردهاند در صورت آگاهي از تخلف فروشندگان مبني بر عدم پرداخت ماليات بلافاصله حساب کاربري فروشنده را مسدود خواهند کرد.
طفره رفتن فروشندگان آمازون و ايبِي از پرداخت ماليات ارزش افزوده ممکن است به وضع قوانين جديتري منجر شود. اتحاديهي اروپا مشغول تصويب قوانيني است که بازارهاي آنلاين را مسئول ضمانت پرداخت ماليات توسط فروشندگان ميداند. به نظر ميرسد اين قانون در سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد. اما اين اصلاحات ممکن است براي مدت کوتاهي جواب دهد. غول تجارت الکترونيک چين يعني شرکت عليبابا در حال گسترش در بازار اروپا است و تاجران چيني ميتوانند پيشنهادهاي معاف از ماليات بر ارزش افزودهي خود را در اين سايت درج کنند. مقامات اروپايي نسبت به آمازون و ايبِي کنترل کمتري روي عليبابا دارند.
براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ :
«هدايت به کانال آي تي»
بازار