نماد آخرین خبر

خودروی روباتیک مفهومی هیوندای در نمایشگاه CES 2019 رونمایی شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ هيونداي به همکاري استوديو نوآوري ساندبرگ فرر از خودروي مفهومي روباتيک الويت در نمايشگاه CES 2019 رونمايي کرد که شبيه خزنده روي چرخ راه مي‌رود. تصور کنيد اگر وسيله‌ي نقليه‌ي امدادي نه‌تنها بتواند تيم نجات را به اطراف محل حادثه برساند، بلکه پا را فراتر بگذارد و بتواند با قدم‌هاي بلند از روي مسيرهاي سنگلاخي و شعله‌هاي آتش عبور کند و اعضاي تيم را درست در نقطه‌ي وقوع حادثه قرار دهد. اين خودروي روباتيک مفهومي جديد Hyundai Elevate است که مي‌تواند روي پاهاي خود حرکت کند و مسيرهاي صعب‌العبور را براي کمک به تيم نجات بپيمايد. خودروي مفهومي هيونداي الويت شبيه موجودات خزنده به نظر مي‌رسد و از پاهاي بندبند چرخ‌دار براي حرکت بهره مي‌برد. البته چنين طرح مفهومي مي‌تواند در شرايط معمولي به خودروي متداول تبديل شود و در جاده‌هاي آسفالته رانندگي کند. اين مدل مفهومي طي همکاري بين بخش نوآوري هيونداي کردل (CRADLE) و استوديوي نوآوري محصول Sundberg-Ferar ديترويت ساخته شده است و از اصول طراحي روباتيک و صنعت خودرو براي توليد وسيله‌ي نقليه‌ي چندمنظوره (UMV) استفاده مي‌کند. بيش از دو سال براي ساخت هيونداي الويت زمان صرف شده و به‌طور خاص براي استفاده در خدمات اورژانسي و امداد در نظر گرفته شده است. جان ساه، معاون هيونداي توضيح مي‌دهد: هنگامي‌که سونامي يا زلزله رخ مي‌دهد، خودروهاي نجات کنوني تنها مي‌توانند در شعاعي نزديک به محل حادثه مستقر شوند و قادر نيستند که در محل دقيق حادثه حضور پيدا کنند. تيم امداد مجبور است که با پاي پياده ساير مسير را طي کنند؛ اما هيونداي الويت مي‌تواند تيم نجات را دقيقاً تا محل حادثه ببرد و نگراني از بقاياي سيل يا موانع بتني خانه‌هاي تخريب‌شده نداشته باشد. به‌منظور دستيابي به اين سطح از خودمختاري در حرکت، خودروي مفهومي هيونداي الويت محورها و جناق‌هاي سيستم تعليق را حذف مي‌کند و به‌جاي آن‌ها از چرخ‌هاي جداگانه‌اي بهره مي‌برد که به پاهاي روباتيک وصل مي‌شوند. هر پا داراي پنج درجه حرکت ازطريق مفصل عمودي و افقي، مفصل زانويي، مفصل مچ پا و اتصال فرمان چرخشي است که چرخ را ۳۶۰ درجه دور محور عمودي مي‌چرخاند. موتورهاي الکتريکي هاب در چرخ‌ها براي فراهم آوردن قدرت حرکتي با يکديگر همکاري مي‌کنند. طي رانندگي عادي در بزرگراه، پاها به سمت داخل بدنه جمع مي‌شوند؛ به اين ترتيب هيونداي الويت مي‌تواند به‌راحتي مانند خودروي الکتريکي عادي حرکت کند. سيستم تعليق غيرفعال در اين حالت با فشار کمتري رو‌به‌رو خواهد شد و قدرت واردشده به عملگرهاي متحرک پاها براي بهبود شعاع حرکتي و کارايي کاهش مي‌يابد. هنگامي‌که زمين صاف به مسيرهاي سنگلاخي يا خارج از جاده تبديل شود، هيونداي الويت مي‌تواند از ارتفاع و قدرت پاها استفاده کند تا بتواند واکنش نشان دهد. در اين حالت خودرو بلند مي‌شود و از موانع بزرگ عبور مي‌کند؛ اين کار به‌لطف پاهاي کشيده شبيه خزندگان ممکن است که گاهي از ديوارهاي با ارتفاع ۱.۵ متر نيز بالا خواهد رفت. به اين ترتيب در چاله‌ها نيز با قدم‌هاي بلند گام بگذارد و فاصله‌ي محوري آن گاهي به حدود ۴.۶ متر نيز افزايش مي‌يابد. در نتيجه خودروي روباتيک هيونداي الويت قادر خواهد بود در هر نوع مسير ناهموار و صعب‌العبور حرکت کند و نگراني از سنگلاخي، برف و تپه‌هاي شيب‌دار نداشته باشد. در اين حالت بدنه‌ در جاي خود باقي مي‌ماند و هيچ تغييري در آن رخ نمي‌دهد. اين وسيله‌ي نقليه را حتي نمي‌توان با جيپ گلادياتور يا اکشن موبيل پيور زيتروس (Action Mobil Pure Zetros) مقايسه کرد. موتورهاي محرک و عملگرهاي الکتريکي که هيونداي الويت را قادر به حرکت مي‌کنند، به پکيج باتري ۶۶ کيلووات ساعت متصل مي‌شوند. مهندسين پروژه با شبيه‌سازي خودروي روباتيک در مسير ناهموار ۳۵ کيلومتر روبيکون تريل (Rubicon Trail) آمريکا، به ميزان باتري موردنياز براي پيشرانه و سيستم محرکه‌ي پاها دست يافتند. نجات اضطراري يکي از ايده‌هاي اصلي پشت طراحي اين خودروي مفهومي است؛ اما اين تنها استفاده‌ي هيونداي و Sundberg-Ferar نيست. در حقيقت هيونداي الويت ماژولار است، شاسي آن قادر به قبول انواع بدنه براي موارد استفاده‌ي مختلف خواهد بود. جان ساه مثال ديگري از کاربرد هيونداي الويت توضيح داد: افراد معلول در سراسر جهان که دسترسي به رمپ ADA ندارند، مي‌توانند از روبات مفهومي هيونداي الويت بهره بگيرند تا جلو در ورودي خانه قرار بگيرد؛ سطح خود را براي سرنشين تنظيم کند و به فرد معلول اجازه دهد که صندلي چرخ‌دار خود را به داخل براند. هيونداي اميدوار است که به کمک خودروي روباتيک الويت طي سال‌هاي آينده بتواند گام‌هاي موفقيت‌آميزي در عمليات نجات و کمک به آسيب‌ديدگان بردارد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد