نماد آخرین خبر

پروفایل شما، آینه شخصیت شماست

منبع
بانکداري ايراني
بروزرسانی
پروفایل شما، آینه شخصیت شماست
بانکداري ايراني/بسياري از افراد در کشور ما در رسانه هاي اجتماعي مختلفي حضور دارند و صاحب حداقل يک حساب کاربري مي باشند، قاعدتاً در اين رسانه ها با تعداد بسيار زيادي پروفايل اشخاص حقيقي و حقوقي برخورد کرده ايد. بسياري از اين پروفايل ها داراي هويت غير واقعي (فيک) مي باشند و در مقابل پروفايل هاي واقعي (يونيک) بسياري نيز وجود دارد که مبين شخصيت واقعي آن فرد يا سازمان مي باشد. در اين شماره مي خواهيم به بررسي پروفايل هاي واقعي بپردازيم که داراي هويت واقعي مي باشند. در پروفايل اين افراد معمولاً نام، نام خانوادگي يا اسم مستعار، جمله اي که مبين حال و روحيه آنها مي باشد و يک يا چند عکس پروفايل وجود دارد که در واقع برآيند اين موارد، هويت واقعي فرد را از دل فضاي مجازي هويدا مي سازد. از نکات قابل توجه دنياي پروفايل ها که نظر روانشناسان و جامعه شناسان را به خود جلب کرده، تصاوير پروفايل اشخاص است. روانشناسان معتقدند به صورت نسبي مي توان بخشي از ويژگي هاي اخلاقي، روحي و رواني افراد را از طريق عکس پروفايل آنها شناسايي کرد. در فضاي مجازي هر شخص بنا به شخصيت و روحياتش، عکسي را براي حساب کاربري خود انتخاب مي کند، روانشناسان معتقدند از طريق آناليز عکس پروفايل افراد مي توان به ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي آنها پي برد. شناخت افراد از طريق عکس پروفايل، موضوع جذابي است که شايد بتوان کمي در نوع روابط با يکديگر و حد و مرزها مفيد واقع شود. البته تنها براساس تصاوير پروفايل نمي توان در مورد شخصيت افراد قضاوت کرد و بايد فاکتورهاي متعددي را در نظر گرفت، اما اگر فرد به اراده و انتخاب خود عکس پروفايلي را انتخاب کند، مي توان بر اساس آن و در صورت تکرار در خصوص برخي ويژگي هاي فردي او داوري کرد. به عنوان مثال گاهي انتخاب تصوير گل، طبيعت و متن به جاي تصوير خود، نشان دهنده شخصيت هاي منزوي و استرسي است که فرد به دليل اعتماد به نفس پايين نمي تواند تصويري از خود را براي پروفايلش قرار دهد. البته دليل اين امر را مي توان تعصب هاي خانوادگي و سختگيري هاي همسر نيز برشمرد که در اين مواقع نمي توان عدم اعتماد به نفس يا داشتن شخصيت استرسي و منزوي فرد را در نظر گرفت. در نگاهي ديگر، اغلب افرادي که تصوير خود را با ظاهري موجه براي پروفايل خود قرار مي دهند، از اعتماد به نفس بالايي برخوردار هستند، به شرط اينکه اغراق، خودنمايي و نمايش در کار نباشد. منظور از اغراق و نمايش استفاده از ويژگي هاي ظاهري و حالت هاي خاص متناسب با حريم خصوصي براي پوشاندن اعتماد به نفس پايين و نقاط ضعف است. برخي افراد نيز از تصوير فرزند يا کودکان وابستگان براي پروفايل خود استفاده مي کنند که اگر اين اقدام عاري از اجبار باشد، احتمالاً مبين وابستگي زياد آنها به فرزندانشان مي باشد که مي خواهد او را به عنوان نمادي از هويت خود نشان دهد. قضاوت ديگري در خصوص تصوير پروفايل اين افراد را مي توان در عبارت هاي "من خانواده دارم” يا "ارتباط اثربخش با همسرندارم و با فرزندم تيم تشکيل دادم” خلاصه کرد. برخي افراد تصاوير خود در محيط کاري را انتخاب مي کنند که در خصوص اين افراد نيز مي توان چند برداشت داشت؛ تبليغ براي کارخود، جلب توجه با استفاده از جذابيت هاي شغلي و نمايش يک شخصيت بوروکراتيک مي تواند از جمله احتمالات اين دسته از تصاوير باشد. افراط در اين عمل نشان دهنده اين موضوع است که فرد چيزي در زندگي جز شغل براي به نمايش گذاشتن ندارد و با اين کار مي خواهد کمبودهاي ديگر خود را بپوشاند. افرادي نيز از تصوير مناظر و متن براي پروفايل خود استفاده مي کنند. اگر فردي به اختيار خود اين موارد را انتخاب کرده باشد، متن و عنوان منتخب به نوعي مي تواند گوياي روحيات فعلي وي باشد. در خصوص تعويض مداوم تصوير پروفايل نيز مي توان گفت که در نگاه مثبت، اين رفتار، مبين روحيه تنوع طلبي در فرد است و در نگاهي ديگر اين عمل مي تواند نشان دهنده شخصيت متزلزل و شايد خودشيفتگي وي باشد. براي صحت سنجي اين موضوع مي توانيد به پروفايل کاربران خودمحوري توجه کنيد که از شخصيت آنها باخبريد. حتماً متوجه شده ايد که اين افراد عکس پروفايل خود را پيوسته تغيير مي دهند. در واقع آنها تمايل دارند به اين طريق سعي کنند نظر ديگران را به خود جلب کنند. البته بايد اين موضوع را در نظر گرفت که همه داوري هايي که از بررسي تصاوير پروفايل اشخاص بيان شد، به صورت نسبي است و قطعيت ندارد اما بر اساس تحقيقات و مطالعات انجام گرفته، بيشتر اين احتمالات، قريب به واقعيت است. محمدرضا چراغي زرمهري، کارشناس فضاي مجازي
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره