آي تي رسان/ DualShock 2 احتمالا يکي از اولين کنترلرهايي است که گيمرها کار کردن با آنرا تجربه نمودهاند. نگاه داشتن اين کنترلر در دست و استفاده از آن، کار چندان آساني نبود. بعلاوه موقعيت نهچندان مناسب بالشتکهاي شستي بعضا براي کاربران مشکلساز بود. تقريبا 20 سال بعد، بسياري از کارشناسان کماکان چنين نگرشي دارند و اين پديده عمدتا از اصول طراحي کنترلرهاي DualShock ناشي ميشود.
با معرفي پلياستيشن 5، برخي کارشناسان نسبتا سادهلوح نسبت به تغيير باورهاي پيشين خود اميدوار شدند. اگرچه اين کنترلر هنوز به بازار عرضه نشده است؛ اما به احتمال فراوان، DualShock 5 نامگذاري خواهد شد. برآوردهاي اوليه حول اين محصول چندان فوقالعاده بهنظر نميرسند. در واقع بر اساس اظهارات وبسايت Wired، اين کنترلر با نسلهاي گذشته خود شباهتهاي فراواني دارد.
روند فکري سوني در بهکارگيري اين الگوي طراحي حقيقتا براي برخي کارشناسان غير قابلفهم است. اين کنترلرها داراي ارگونومي نامناسبي بوده و برخلاف کنترلر ايکسباکس، حمل آنها در دست آسان نيست. ستون نوري کنترلر DualShock 4 موجب تخليه شارژ باتري آن ميشود؛ پديدهاي که يقينا بسيار ناخوشايند خواهد بود. قالب طراحي متقارن بالشتکهاي شستي نيز چندان طبيعي بهنظر نميرسند. حتي از محرکها نيز هيچ خبري نيست. شکل بالشتکها به گونهاي است که در زواياي خميده با انگشتان کاربر هماهنگ نخواهند شد. اين بالشتکها به سمت حاشيه تحتاني کنترلر متمايل شده و با فرم طبيعي انگشتان کاربر سازگاري ندارند.
تاچپد غولپيکر کنترلر صرفا بخشي از فضاي مفيد را اشغال نموده و در اين ميان يک دکمه کوچکتر نيز قادر به ايفاي نقش آن خواهد بود. بهطور کلي، بازيهايي با قابليت پشتيباني از تاچپد تقريبا هيچگاه توليد نشدند و کارکرد اين قسمت صرفا به بالا و پايين رفتن در منوي بازيها محدود شد. در واقع تاچپد به منزله ترفندي است که دوران محبوبيت آن به سر رسيده است.
به همين دليل بسياري از توليدکنندگان ثالث اقدام به ارايه کنترلرهاي PS4 بسيار باکيفيت نمودهاند. در اين کنترلرها، مشکلات مربوط به موقعيت بالشتکهاي شستي تا حدودي برطرف شده و شکل ظاهري آنها به کنترلر ايکسباکس نزديکتر است. کنترلرهاي Astro C40 TR و ريزر Raiju Ultimate دو نمونه برجسته از اين طيف بهشمار ميروند. حتي يک برند کمتر شناختهشده از الگوي طراحي کنترلر ايکسباکس وان بهطور کامل کپيبرداري کرد. در مقابل، يافتن توليدکنندگان متفرقهاي که کنترلرهاي ايکسباکس وان خود را با ظاهري مشابه DualShock توليد ميکنند؛ بسيار دشوار خواهد بود.
برخي کاربران پس از بهکارگيري کنترلرهاي متفرقه PS4 هرگز حاضر به استفاده مجدد از DualShock 4 نيستند. لذا کنترلر DualShock آنها احتمالا درون کمد خاک خواهد خورد!
با توجه به سابقه عملکرد تحسينبرانگيز سوني در زمينه نرمافزار و سختافزار، عرضه محصولي همانند کنترلر DualShock کماکان براي بسياري از کارشناسان غير قابلدرک است؛ چرا که کنترلر يکي از بنياديترين جنبههاي گيمينگ بهشمار ميرود.
بيترديد کنترلر DualShock نسل آينده با وجود بازخوردهاي لرزشي و محرکهاي تطبيقي، امکانات جديد و خيرهکنندهاي را در اختيار گيمرها قرار خواهد داد. اما اين قابليتها به توليد يک کنترلر کارآمد کمک نخواهند کرد؛ بلکه اين پديده در گرو اصلاح طراحي فيزيکي و ذاتي محصول است. بهکارگيري امکانات و زرقوبرق فراوان صرفا در کنار طراحي اصولي معنا خواهد يافت و DualShock از چنين مشخصهاي بيبهره است.
انتقاد محض از کنترلر DualShock 4 چندان منصفانه نيست و در اين ميان بايستي به محاسن و نقاط قوت اين محصول نسبت به ساير رقبا نيز اشاره کرد. دکمه Share يکي از مشخصههاي اختصاصي DualShock 4 است و کارشناسان اميدوارند که اين دکمه بهتدريج در توليدات کليه شرکتها تعبيه شود. اکنون گيمينگ بيش از هر زمان ديگري به يک تجربه اجتماعي تبديل شده است. در گذشته، اهميت امکان اشتراکگذاري سريع اسکرينشاتها و دستاوردهاي موردعلاقه گيمرها در جريان بازي يا اشتراکگذاري جريان بازي با مخاطبان از طريق فشردن يک دکمه چندان قابلدرک نبود. نگرش سوني در اين زمينه بسيار آيندهنگرانه بوده است.
باتري داخلي با قابليت شارژ از طريق USB يکي ديگر از قابليتهايي است که کنترلر ايکسباکس از آن بيبهره است. اتمام شارژ باتري کنترلر و عدم دسترسي فوري به باتري جايگزين يقينا براي کاربران کلافهکننده خواهد بود. گيمرها ميتوانند باتري موردنياز خود را بهصورت جداگانه خريداري نمايند؛ اما يقينا بهتر بود که ايکسباکس نيز در طراحي کنترلرها از سبک پيشين خود الهام ميگرفت و اين باتري در قالب محصول خريداري شده ارائه ميشد (کنترلر Elite Series 2 مجهز به يک باتري قابل شارژ از طريق داک يا درگاه USB-C بود؛ اما اين محصول 180 دلار قيمت داشت).
شما در خصوص کنترلر DualShock چه نظري داريد؟
بازار