زوميت/ آمارها نشان ميدهد حدود ۸۰ درصد از مجموع درآمد صنعت موسيقي آمريکا در سال ۲۰۱۹ ازطريق سرويسهاي استريم حاصل شده است.
استريم موسيقي در دههاي که گذشت، به آرامي به بخشي حياتي از صنعت موسيقي جهان بدل شد. انجمن صنعت ضبط موسيقي آمريکا (RIAA) سال گذشته گزارش داده بود از مجموع ۹/۸ ميليارد دلار درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸، حدود ۷/۴ ميليارد دلار (۷۵ درصد از کل درآمد) بهوسيلهي سرويسهاي استريم حاصل شده بود. رشد پلتفرمهاي استريم موسيقي در سالي که گذشت نيز ادامه داشت و بنابهاعلام RIAA در سال ۲۰۱۹ اين سهم به ۷۹ درصد (۸/۸ ميليارد دلار) افزايش يافته است.
نکتهي جالبتوجه در گزارش RIAA اين است که بيشتر درآمد ذکرشده از هزينهي اشتراک کاربران حاصل شده نه تبليغات. در سالي که گذشت، ۶۰/۴ ميليون کاربر با پرداخت هزينهي اشتراک سرويسهاي Spotify و Apple Music، حدود ۶۱ درصد (۶/۸ ميليارد دلار) کل درآمد صنعت موسيقي را ازطريق اين دو سرويس به جيب هنرمندان، صاحبان پلتفرم و شرکتهاي موسيقي واريز کردند. سال ۲۰۱۸ سهم اسپاتيفاي و اپل ميوزيک از تعداد کاربران اشتراکي و درصد درآمد صنعت موسيقي بهترتيب ۴۶/۹ ميليون کاربر و ۵۵ درصد بود.
اوضاع براع ديگر روشها فرمتهاي انتشار موسيقي همچنان نزولي است. فروش موسيقي بهصورت فيزيکي در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل با افت ۲ درصدي به ۱۰ درصد کاهش يافت. اين درحالي است که اوضاع براي خريد موسيقي بهصورت قابل دانلود از اين هم بدتر بود و در مدت مشابه از ۱۱ به ۸ درصد سقوط کرد. بيشتر کاهش فروش موسيقي بهصورت فيزيکي مربوط به CD ميشود. جالب است بدانيد صفحههاي گرامافون (Vinyl) با رشد ۱۹ درصدي فروش، همچنان ۴/۵ درصد از کل درآمد صنعت موسيقي آمريکا را بهخود اختصاص دادهاند. بهطور کلي ميتوان گفت بازار موسيقي تقريبا مترادف با بازار استريم شده است و هنرمندي که اين سرويسها را ناديده بگيرد، عملا شکست خواهد خورد.
جدا از روشهاي درآمدزايي، صنعت موسيقي در آمريکا همچنان در سال ۲۰۱۹ به رشد خود ادامه داد و با افزايش ۱۳ درصدي حجم بازار مجموع درآمد آن به ۱۱/۱ ميليارد دلار رسيد. RIAA دربارهي دلايل رشد درآمد صنعت موسيقي توضيح مشخصي نداده است؛ اما بهنظر ميرسد يکي از دلايلي که کاربران در سالهاي اخير تمايل بيشتري به خريد اشتراک نشان ميدهند، امکان استفاده از اشتراک سرويسهاي استريم روي تقريبا تمامي دستگاهها و پلتفرمها باشد.
بازار