گجت نيوز/ گوشي Samsung Galaxy M10 ميانردهاي با قيمت مناسب و قابليتهاي خوب است. اکنون با رايج ترين مشکلات گلکسي ام ۱۰ سامسونگ به همراه روش حلشان آشنا ميشويم.
اولين ماه سال ۲۰۱۹، کمتر از يک سال و نيم پيش، سامسونگ گلکسي ام ۱۰ رونمايي شد. مجهز شدن به نمايشگري بزرگ با اندازه ۶.۲۲ اينچ و داشتن دوربين دوگانه توجه کاربران را جلب کرد. قيمت اين گجت اندرويدي اکنون در بازار ايران حدود ۳ ميليون تومان است.
سامسونگ براي کاهش هزينه ساخت، در نمايشگر اين گوشي از پنلي PLS TFT با رزولوشن اچدي استفاده کرد. تراکم پيکسلي ۲۷۰ پيپيآي بوده و در حد قابل قبولي است. گوشي به صورت پيشفرض همراه با اندرويد ۸ اوريو عرضه شد، اما يک سال بعد آپديت اندرويد ۹ پاي را نيز دريافت کرد.
مغز متفکر Galaxy M10 تراشه اگزينوس ۷۸۷۰ است. اين چيپست از يک پردازنده ۸ هستهاي با سرعت ۱.۶ گيگاهرتز همراه پردازشگر گرافيکي Mali-T830 MP1 تشکيل ميشود. در کنار آن ۲ يا ۳ گيگابايت رم، بسته به نسخه خريداري شده، وجود دارد. ظرفيت داخلي اين دو نسخه به ترتيب ۱۶ گيگابايت و ۳۲ گيگابايت است. با کارت حافظه جانبي ميتوان فضاي ذخيرهسازي داده را افزايش داد.
دوربين اصلي دوگانه بوده و متشکل از يک سنسور ۱۳ مگاپيکسلي با لنز عادي و سنسوري ۵ مگاپيکسل با لنز اولتراوايد است. دوربين سلفي ميتواند عکسهايي ۵ مگاپيکسلي ثبت کند. حداکثر رزولوشن فيلم برداري دوربين پشتي و جلويي فول اچدي است. کل سخت افزار گوشي از يک باتري ۳۴۰۰ ميليآمپر ساعتي تغذيه ميکنند.
مشکلات گلکسي ام ۱۰ که در اين مطلب بررسي ميکنيم نبايد شما را از خريد آن پشيمان کنند. اين مشکلات فقط براي تعداد کمي از کاربران بروز کرده و در اغلب مواقع به راحتي قابل حل هستند.
توجه:مشکلات اشاره شده در اين مطلب، بر اساس گزارشهاي کاربران در سراسر جهان تهيه شده و ممکن است براي گوشي شما اتفاق نيفتاده باشند. اين رسانه آن را تاييد يا نقض نمي کند.
تشخيص مشکل سخت افزاري از نرم افزاري
از کار افتادن جزئي برخي ويژگيها و قابليتها دستگاه ميتواند نشانهاي از يک ايراد نرم افزاري باشد. اگر يک ويژگي همچون امکان زوم اپتيکال به طور کامل غير قابل استفاده شود، احتمال سخت افزاري بوده ريشه افزايش پيدا خواهد کرد. توصيه ميکنيم حتما آپديتهاي نرم افزاري منتشر شده توسط سازنده گوشي را حتما دريافت کنيد. در اين صورت، ايرادهاي نرم افزاري اغلب از بين خواهند رفت.
مشکلات بلوتوث
يک مرتبه گوشي را رياستارت کرده و سپس براي اتصال تلاش کنيد.
عدم کارکرد صحيح بلوتوث تنها جزو مشکلات گلکسي ام ۱۰ نبوده و بين گوشي هاي هوشمند متداول است. شايد ايراد به سمت ديگر اتصال ارتباط پيدا ميکند.
شايد پيش از اين، تحت حالتهاي مختلف، با استفاده از بلوتوث به دستگاهي ديگر متصل شدهايد. به عنوان نمونه ميتوان به پخشکننده موزيک خودرو يا هندزفري بلوتوث اشاره کرد.
حافظه کش همه اپليکيشنها مخصوصا خود بلوتوث را پاک کنيد. در قسمت Apps تنظيمات، در حالت عادي امکان مشاهده Bluetooth وجود ندارد. به اين منظور بايد از منوي بالايي، تيک کنار گزينه نمايش نرم افزارهاي سيستمي را بزنيد.
اگر فايل در حال ارسال در سمت گيرنده پشتيباني نشده يا مشکلي از بابت کپي رايت داشته باشد، فرآيند ارسال اجرا نميشود.
بلوتوث براي ارسال تعداد زيادي فايل و همچنين فايلهاي داراي حجم بالا مناسب نيست. در صورت حجيم بودن فايل از ديگر روشها به منظور فرستادن استفاده کرده و در صورت تعدد آنها، فايلها را بخش بخش ارسال کنيد.
بلوتوث هر دو گوشي فرستنده و دريافتکننده بايد در حالت قابل مشاهده قرار داشته باشد.
از بلوتوث در حالت ذخيره نيرو استفاده نکنيد.
احتمال ويروسي شدن گجت وجود دارد.
اگر ريشه مشکل درايورهاي بلوتوث باشد، تنها راه حل رفع آن دريافت جديدترين آپديت نرم افزاري است.
تاريخچه دستگاههاي پيشفرضي که تاکنون به آنها متصل شدهايد را پاک کنيد.
شايد مشکل سخت افزاري باشد. اگر يک مرتبه ريست فکتوري کردن نيز ايراد عدم اتصال يا شناسايي شدن بلوتوث را حل نکرد، بايد به سخت افزاري بودن ريشه شک کنيد.
مشکلات واي فاي
بخش قابل توجهي از اين موارد جزو مشکلات گلکسي ام ۱۰ نبوده به مودم يا روتر بدون سيم ارتباط پيدا ميکنند. از سالم بودن آنها اطمينان پيدا کنيد.
وارد تنظيمات واي فاي شده و روي شبکه بدون سيم مورد نظر انگشتتان را نگه داريد. بعد از لمس گزينه Forget مجددا روي نام آن ضربه زده و پسورد را وارد کنيد.
شايد ادمين شبکه از آخرين زمان اتصالتان تاکنون پسورد را تغيير داده باشد. وضعيت را از وي جويا شويد.
واي فاي را خاموش کرده و گوشي را رياستارت کنيد. بعد از روشن شدن دستگاه مجددا براي اتصال تلاش کنيد.
يکي از اصليترين دلايل پايين بودن سرعت دسترسي به اينترنت ضعف در دريافت سيگنالها است. روتر وايرلس را در مرکز خانه يا اداره قرار داده و از نبود حائلهاي ضخيم بين آن و گوشي خود اطمينان پيدا کنيد.
هر روتر يا مودم به صورت همزمان به تعداد مشخصي دستگاه سرويس ميدهد. در صورت پر شدن اين ظرفيت، ديگر قادر به اتصال به آن نخواهيد بود.
شايد ترافيک در شبکه به شدت بالا رفته و به همين دليل اتصال شما کند شده است. ممکن است يک يا چند دستگاه مشغول دانلود فايل باشند.
ممکن است ايراد از سمت سرويسدهنده باشد. اختلال در شبکه ISP يا تمام شدن پهناي باند سرويس اينترنت شما محتمل است.
بعيد نيست روتر و گوشي سالم بوده و اپليکيشن نيازمند دسترسي به اينترنت همچون مرورگر وب دچار مشکل شده باشد.
تنظيمات روتر را چک کرده و در صورت امکان آن را ريست کنيد. اين مرتبه همه گزينهها را روي حالت پيشفرض رها کنيد.
يک ويروس يا مشکل نرم افزاري ميتواند در عملکرد آنتن واي فاي اختلال ايجاد کند.
احتمال دارد در مودم مشکل تداخل آي پي بروز کرده باشد.
اگر پروتکلهاي امنيتي غير فعال شده باشند، مشکل بروز ميکند.
مشکل کيفيت پايين عکسهاي دوربين
براي برخي کاربران، تصور به تار بودن نمايشگر حين عکاسي يا فيلم برداري به خاطر کاهش خودکار و ناگهاني ميزان نور صفحه نمايش بعد از ورود به اپليکيشن Camera بوده است. ميزان نور نمايشگر را قبل از لمس دکمه شاتر تنظيم کنيد.
اگر قادر به ورود به اپليکيشن دوربين نبوده يا بعد از ورود با صفحهاي سفيد رو به رو ميشويد، وجود مشکل نرم افزاري محتمل است. گوشي را رياستارت کرده و بعد از روشن شدن، وضعيت آپديتهاي جديد را بررسي کنيد.
قبل از عکاسي يا فيلم برداري، با پارچهاي روي لنز دوربين را تميز کنيد.
اگر شيشه محافظ دوربين آسيب ديد، هر چه سريعتر نسبت به تعويض آن اقدام کنيد.
هميشه نبايد به دنبال مشکلات دوريين گلکسي ام ۱۰ باشيد! يکي از متداولترين اشتباهات کاربران عدم انتخاب صحيح حالت تصويربرداري يا فيلم برداري است. به عنوان مثال حالت پرتره به منظور ثبت عکسي از يک منظره طبيعي مناسب نيست.
گوشي را ثابت نگه داشته و در صورت امکان از سه پايه استفاده کنيد.
به وسيله لمس نمايشگر روي سوژه، محل فوکوس را مشخص کنيد. عدم تعيين محل فوکوس يکي از اصليترين دلايل تار شدن عکس است.
به صورت پيوسته عکاسي نکنيد. اگر انگشتتان را روي شاتر نگه داريد، تصاوير پياپي ثبت شده و کيفيت آنها کاهش پيدا ميکند.
اپليکيشنهاي دوربين جانبي را پاک کرده و فقط از برنامه پيشفرض Camera استفاده کنيد. ساير نرم افزارها براي سنسور دوربين گلکسي ام ۱۰ بهينه نشدهاند.
در تاريکي، ساير منابع نور را جايگزين فلاش ال اي دي دوربين گوشي کرده و آن را خاموش نگه داريد.
مشکل افزايش بيش از اندازه دما
شايد پريز برق يا پاور بانک دچار مشکل شده و به خاطر نوسانات برق، دما را افزايش ميدهد.
از سالم بودن آداپتور شارژر اطمينان پيدا کنيد.
براي برخي کاربران، اپليکيشنهاي نصب شده خارج از گوگل پلي استور دردسرساز شدهاند. آنها را حذف کنيد.
اگر مشکل بعد از انتقال يک سري فايل يا نصب تعدادي نرم افزاري بروز کرده، آنها را تک تک پاک کرده و ريشه مشکل را پيدا کنيد. احتمالي ويروسي بودنشان وجود دارد.
اگر شارژر پيشفرض گوشي خراب شد، فقط از لوازم جانبي اورجينال خريداري کنيد.
از نصب تعداد زيادي بازي با حجم بالا خودداري کنيد.
بعيد نيست سيستم تهويه گوشي به خاطر برخورد ضربه دچار مشکل شده باشد.
از گوشي هرگز در زمان شارژ شدن استفاده نکنيد. دما در صورت اتصال به اينترنت يا برقراري تماس حين شارژ شدن، بيشتر افزايش پيدا خواهد کرد.
در بازههاي زماني طولاني با گوشي بازي نکنيد. هر چند دقيقه به گلکسي ام ۱۰ خود استراحت بدهيد.
ممکن است استفاده از يک کيف يا قاب محافظ غير استاندارد مسير عبور هوا را مسدود کرده باشد.
اين مشکلات گلکسي ام ۱۰ را خيلي زود ريشهيابي و حل کنيد، در غير اين صورت آسيبهاي جدي به سخت افزار وارد خواهد شد.
مشکل عدم اتصال به کامپيوتر
عدم برقراري صحيح اتصال سيمي يا بدون سيم را بررسي کنيد. به عنوان مثال ممکن است کابل يو اس بي داراي مشکل بوده يا کانکتور آن به درستي وارد درگاه مخصوصش در کامپيوتر يا گوشي نشده باشد.
درايورهاي يو اس بي بايد در کامپيوتر آپديت باشند.
اگر در حال انتقال يک نوع داده پشتيباني نشده توسط گوشي از کامپيوتر باشيد، احتمال عدم ارسال وجود دارد.
شايد يکي از دو دستگاه ويروسي شده باشد. آنتي ويروس کامپيوتر را آپديت کرده و هر دو را با استفاده از آن بررسي کنيد.
از نصب بودن درايورهاي مخصوص گوشي در ويندوز اطمينان پيدا کنيد.
بعد از اتصال گجت اندرويدي خود به لپ تاپ يا دسکتاپ، به صورت پيشفرض روي حالت فقط شارژ (Charge Only) قرار ميگيرد. روي اعلانيه بالاي نمايشگر ضربه زده و سپس حالت اتصال را MTP انتخاب کنيد.
گوشي و کامپيوتر را هر دو با هم رياستارت کرده و بعد از راهاندازي مجدد، دوباره براي متصل کردنشان به يکديگر تلاش کنيد.
مشکل عدم کارکرد صحيح نمايشگر
تلاش براي براي باز کردن فايلي پشتيباني نشده توسط گوشي يکي از ريشههاي بروز مشکل و فريز شدن نمايشگر است.
اگر مشکل فقط در يک نرم افزار بروز ميکند، گوشي مقصر نبوده و ريشه ايراد به طور واضح مشخص است. اين برنامه را حذف کرده يا آخرين آپديتش را دريافت کنيد.
حافظه داخلي گوشي را تا انتها پر نکنيد. فريز شدن يا لگ زدن نمايشگر و کندي در دريافت دستورات لمسي اغلب ميتواند به خاطر پايين آمدن توان پردازشي باشد.
هميشه قبل از کار با صفحه نمايش آن را تميز کرده و با دست چرب يا خيس آن را لمس نکنيد.
اگر مشکل به خاطر پر شدن حافظه رم باشد، با يک مرتبه رياستارت کردن گوشي برطرف خواهد شد.
حالت اشتراکگذاري صفحه نمايش را خاموش کرده و رفع يا وجود مشکل را مجددا بررسي کنيد.
هرگز از لوازم جانبي غير اورجينال استفاده نکنيد.
برخلاف تصور، بخش قابل توجهي از مشکلات نمايشگر گلکسي ام ۱۰ نرم افزاري است. از دريافت آخرين آپديتها اطمينان پيدا کنيد.
ممکن است به خاطر برخورد ضربه، سنسورهاي صفحه نمايش آسيب ديده باشند، هر چند ظاهر آن سالم به نظر ميرسد.
محافظ نمايشگر را برداشته و با آن کار کنيد. اگر مشکل برطرف شد، ريشه را پيدا کردهايد. اگر براي اطمينان خاطر يک محافظ گلس ضخيم روي صفحه نمايش قرار دادهايد، در تنظيمات گوشي، حساسيت به لمس را افزايش بدهيد.
مشکل عملکرد پردازشي ضعيف
براي اغلب کاربران، يک رياستارت ساده مشکل را برطرف ميکند.
حداقل ۲ گيگابايت از حافظه داخلي را خالي نگه داشته و هرگز آن را تا انتها پر نکنيد.
عدم دريافت آخرين آپديتهاي سيستم عامل گوشي و همچنين اپليکيشنها از جمله دلايل بروز اين مشکلات گلکسي ام ۱۰ است.
گوشي Galaxy M10 براي مالتي تسکينگ مناسب نيست. تعداد زيادي نرم افزار به طور همزمان باز نگذاريد. همچنين با استفاده از اپليکيشنهاي مديريت حافظه، تعداد برنامههاي اجرا مانده در پسزمينه را به حداقل برسانيد.
شايد رم يا يکي ديگر از قسمتهاي سخت افزاري آسيب ديده باشد.
اتصال لوازم جانبي بيکيفيت و غير اورجينال روي عملکرد پردازشي گوشي تاثير منفي ميگذارد.
از ويروس نشدن گجت اطمينان پيدا کنيد.
تعدادي از کاربران، دليل مشکل را ساخت تعداد زيادي حساب کاربري روي چند اپليکيشن اعلام کردند.
از گوشي در زمان شارژ شدنش استفاده نکنيد.
مشکل دوام پايين باتري و سرعت کم شارژ مجدد
خراب بودن کابل شارژ يا آداپتور يکي از اصليترين دلايل اين مشکلات گلکسي ام ۱۰ محسوب ميشود.
ميزان روشنايي نمايشگر را روي حداکثر قرار ندهيد. همچنين سنسور تشخيص نور محيط براي تنظيم خود نور صفحه نمايش را خاموش کرده و آن را به صورت دستي تعيين کنيد.
وقتي گوشي در حال شارژ شدن است، با آن تماس تلفني برقرار نکرده و نرم افزاري اجرا نکنيد. اتصال به اينترنت را حتما قطع کنيد.
براي وصل شدن به اينترنت تا جاي ممکن به جاي داده موبايل از واي فاي استفاده کنيد. ميزان مصرف انرژي در اين اتصال پايينتر است.
جي پي اس، بلوتوث، واي فاي و ديگر سنسورها و ويژگيها را در زمان عدم استفاده از آنها خاموش نگه داريد.
هات اسپات کردن اينترنت دوام باتري را به شدت کاهش ميدهد.
دسترسي ارسال نوتيفيکيشن را از نرم افزارهاي غير ضروري بگيريد.
جديدترين آپديتها را دريافت کنيد.
زمان خاموش شدن نمايشگر در صورت عدم استفاده از آن را ۱ دقيقه قرار بدهيد.
براي افزايش سرعت شارژ گوشي را خاموش کرده يا حداقل روي آفلاين قرار بدهيد.
اگر به پاور بانک نياز داريد، محصولي استاندارد از برندي معتبر خريداري کنيد.
مشکل عدم کارکرد صحيح برنامهها
شايد در حال استفاده از يک نسخه قديمي اپليکيشن هستيد. هميشه بلافاصله بعد از انتشار نسخهاي جديد از يک برنامه، آن را دريافت کنيد.
اپليکيشنها در صورت نداشتن دسترسيهاي ضروري، در اجرا دچار مشکل ميشوند.
مشکل به احتمال زياد به سيستم عامل ارتباط پيدا ميکند. آخرين بهروزرسانيهاي خود گوشي را نيز دريافت کنيد.
شايد يک سري ويژگي يا سنسور مورد نياز يک برنامه غير فعال شده و به همين دليل قادر به عملکرد صحيح نيست.
برنامههاي ايراددار را حذف کرده و مجددا نصب کنيد.
برنامهها را فقط روي حافظه داخلي نصب کرده و از سوار کردنشان روي کارت حافظه جانبي خودداري کنيد.
برنامهها را فقط از وب سايت توسعهدهنده يا گوگل پلي استور دانلود کنيد.
حافظه کش و ديتاي نرم افزارها را پاک کرده و مجددا وضعيت را بررسي کنيد.
مشکل کيفيت پايين صدا
با دريافت آخرين آپديتها از بهروز بودن درايور صدا مطمئن شويد.
شايد سيم هدست يا هندزفري گره خورده يا در قسمتي پاره شده باشد.
احتمال عدم انطباق هدست / هدفون با گوشي گلکسي ام ۱۰ وجود دارد.
شايد کيفيت فايل صوتي در حال پخش پايين بوده و مشکل ارتباطي با اسپيکر يا هدست ندارد!
اسپيکرها، مخصوصا اسپيکر روگوشي مخصوص مکالمه را با پارچهاي پنبهاي تميز کرده و از نبود گرد و خاک روي آن اطمينان پيدا کنيد.
بعيد نيست به شکل غير عمدي پخش صدا را غير فعال کرده باشيد.
از وارد شدن صحيح کانکتور به درگاه جک صوتي ۳.۵ ميليمتري اطمينان پيدا کنيد.
مشکلات مربوط به سيم کارت
اگر گوشي را از خارج کشور خريدهايد، امکان انتخاب نسخهاي اشتباه و غير منطبق با اپراتورهاي ايران وجود دارد.
از رجيستر شدن گوشي مطمئن شويد. اپراتورها به گوشيهاي ثبت نشده در سامانه همتا سرويس ارائه نميکنند. در اين رابطه از فروشنده گوشي اطلاعات بيشتري بخواهيد.
شايد سيم کارت مخصوص اتصال به اينترنت را اشتباهي انتخاب کردهايد.
ممکن است برخورد ضربه آنتن دريافت و ارسال سيگنال گوشي را خراب کرده باشد.
اگر سيم کارت با پسورد محافظت شود، تا پيش از ورود صحيح رمز عبور قادر به دريافت سرويس از اپراتور نخواهيد بود. اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنيد، سيم کارت ميسوزد.
در صورت خارج شدن از مرزهاي کشور حالت رومينگ را فعال کنيد.
سيم کارت را يک مرتبه از درگاهش بيرون آورده و مجددا جا بزنيد.
حالت انتخاب شبکه را روي خودکار قرار داده و به صورت دستي ۲G يا ۳G را انتخاب نکنيد.
بازار