نماد آخرین خبر

مدیر ایکس‌باکس: خرید استودیوهای بازی‌سازی ادامه خواهد داشت

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
مدیر ایکس‌باکس: خرید استودیوهای بازی‌سازی ادامه خواهد داشت
مجله ديجي کالا/ ايکس‌باکس چند سالي است که از ديدگاه سخت‌افزار، جلوتر از رقيب خود حرکت مي‌کند. با اين حال، رقيب اصلي آن‌ها يعني پلي‌استيشن، به لطف استوديوهاي بازي‌سازي متعدد و مجموعه‌هايي که در اختيار دارد، توانسته است بخش بسيار بزرگتر از بازار را در اختيار بگيرد. در راستاي مقابله با اين موضوع، مايکروسافت به خريد استوديوهاي بازي‌سازي بزرگ و مستقل روي آورده است و طبق گفته‌ي رييس ايکس‌باکس، اين جريان باز هم ادامه پيدا خواهد کرد. براي اولين بار در نمايشگاه E3 2018 بود که از اضافه شدن استوديوهاي بازي‌سازي متعددي به زير مجموعه‌ي استوديوهاي بازي‌سازي ايکس‌باکس باکس مطلع شديم؛ استوديوهايي مثل Compulsion Games، Double Fine، InXile، Obsidian، Undead Labs، Ninja Theory و Playground Games همگي به مايکروسافت پيوستند. طرفداران ايکس‌باکس و اين استوديوها بسيار از اين حرکت مايکروسافت خوشحال بودند، در حالي که از طرف ديگر، تحليل‌گران صنعت بازي اين حرکت مايکروسافت و هزينه‌هاي بزرگي که براي خريد اين استوديو شده است را زير سوال مي‌بردند. با اين حال، مايکروسافت مطمئن است که نه‌تنها مي‌تواند اين تعداد استوديوي جديد و استوديوهاي سابق خود را به خوبي مديريت کند، بلکه حتي به دنبال جذب شرکت‌هاي بيشتر به تيم بازي‌سازي ايکس‌باکس است. خريد استوديوهاي جديد کار سختي نيست، مديريت و استفاده از آن‌هاست که چالش‌هاي زيادي را با خود به همراه مي‌آورد. تاريخ مايکروسافت هم با خريدهاي نه چندان مناسب و همکاري‌هاي ناموفق، گره خورده است. مديريت هفت استوديوي بازي‌سازي جديد، به همراه ديگر استوديوهاي ايکس‌باکس، براي مايکروسافت راحت نخواهد بود، ولي «فيل اسپنسر»، مدير ايکس‌باکس، معتقد است که اين همکاري‌ها نتيجه خواهند داد. فيل اسپنسر درباره‌ي استوديوهايي که خريداري کرده‌اند، به خبرگزاري Game Industry توضيح داده است: «اگر به ليست شرکت‌ها نگاه بياندازيد، مي‌بينيد که با بسياري از آن‌ها پيش از اين کار کرده‌ايم. براي مثال نينجا تئوري را در نظر بگيريد، زماني که تنها بازي آن‌ها روي اولين ايکس‌باکس Just Add Monsters بود، تصميم گرفتيم در قالب يک همکاري بازي Kung Fu Chaos را با آن‌ها بسازيم. با تيم شيفر پيش از اين روي سايکونات‌ها و تعدادي بازي کينکت که او ساخت همکاري کرديم. در واقع اساس اين خريد اين استوديوها، رابطه‌ي گذشته‌ي ما با آن‌ها بوده است.» مدير ايکس‌باکس ادامه داده است: «دليل ديگري که اعتماد به نقس کافي را به ما در خريد اين استوديوها داد، سابقه‌ي ما در ديگر استوديوها بود. خريد مويانگ نقطه‌ي قوت ما بود. مي‌دانيد که اين خريد بسيار بزرگ بود. مجموعه‌ي ماينکرفت بسيار شگفت‌انگيز و بزرگ بود. اما ماينکرفت پيچيدگي‌هاي بسياري دارد. اين بازي روي پلتفرم‌هاي زيادي است و کاملا توسط جامعه‌ي خاص خود هدايت مي‌شود. اينکه بتوانيم مويانگ را با خود درگير کنيم و باعث رشد ماينکرفت شويم، اعتماد به نفس ما را بالا برد.» مايکروسافت براي خريد مويانگ ۲.۵ ميليارد دلار هزينه کرده بود؛ در نتيجه انتظارات براي چگونگي کار با اين استوديو و نتيجه گرفتن از آن، بسيار بالا بود. ادغام کردن مويانگ با مايکروسافت وظيفه‌اي بود که به «مت بوتي» سپرده شده؛ فردي که در حال حاضر مديريت تمام استوديوهاي زير نظر ايکس‌باکس يعني شرکت Xbox Games Studios را برعهده دارد. رويه‌اي که مت بوتي براي کنترل اين شرکت‌ها پيش گرفته، کاملا مخالف روش‌هاي معمول و هميشگي کار با استوديوهاي بازي‌سازي است. تيم شيفر، مدير استوديوي دابل فاين، به خبرگزاري گيم اينداستري گفته است که او در ابتدا پيشنهاد مايکروسافت را کاملا رد کرد، چون به استقلال استوديوي خود اعتقاد داشت، ولي مت بوتي و رويه‌ي متفاوت مديريت او بود که توانست شيفر را ترغيب به قبول پيشنهاد مايکروسافت کند. شيفر به گيم اينداستري گفته است: «زماني که براي اولين بار با ما درباره‌ي خريد صحبت شد، گفتيم که هيچ تصميمي به فروش نداريم. اما با مت بوتي ملاقات کردم و او ديدگاهش را نسبت به تجارتي که در ذهن دارد و گيم پس توضيح داد. دو چيز براي من بسيار مهم بود. اول اينکه ما تماما فرهنگ سازماني خودمان را حفظ مي‌کرديم. نگران بودم، از اينکه بايد لوگوهاي دکور شرکت را به لوگوي ويندوز تغيير دهم يا اينکه ايميل خود را به مايکروسافت دات کام بياورم، ولي مت بوتي گفت که چنين خبري نيست. مت بوتي گفت که شما شرکت خودتان باقي مي‌مانيد، فقط زيرمجموعه‌ي ما خواهيد بود. البته همه چنين حرفي مي‌زنند، ولي من باورش کردم، چون ديدگاه آن‌ها براي گيم‌پس را درک کرده بودم.» نحوه‌ي مديريت استوديوهاي بازي‌سازي ايکس‌باکس از سوي ايکس‌باکس کاملا با آنچه انتظار داريم تفاوت مي‌کند. «برايان فارگو»، مدير استوديوي InXile Entertainment در اين باره به گيم اينداستري گفته است که مايکروسافت هيچ دخالتي در پروژه‌ها نمي‌کند. فارگو توضيح داده است: «مي‌دانستم که دوست دارم براي پروژه‌ي بعدي چه چيزي بسازم. سبکي بود که همه‌ي ما آن را دوست داريم و ظرفيت خوبي هم در بازار دارد. تمام اطلاعات لازم براي ارايه‌ي آن و اينکه چرا فکر مي‌کنم اين ايده خوب است را آماده کرده بودم. همه چيز را آماده و با مت ملاقات کردم. صحبت از کاري که مي‌خواهم انجام دهم را آغاز کرده بودم که مت گفت اگر خودتان دوست داريد اين کار را انجام دهيد، از نظر ما عالي است. جلسه در ۶۰ ثانيه تمام شد. چنين چيزي بسيار برايم عجيب بود. ما عادت داريم شش ماه با شرکت‌ها سر و کله بزنيم و ميليون‌ها سوال را جواب دهيم. سوال‌هايي مثل اينکه پروژه دقيقا چه تعداد نقاشي مي‌خواهد؟» برايان فارگو ادامه داده: «براي بار دوم سراغ مت را گرفتم و به او گفتم که مي‌خواهم مطمئن شوم ايده‌ي ما را متوجه شده است. به من جواب داد که ايده‌تان را آن‌قدر دوست دارم که هيچ چيز را نمي‌خواهم ببينم. او گفت نمي‌خواهم روي آن نظر بدهم و شما روي نظر من تمرکز کنيد و ايده‌تان را نسبت به آن تغيير دهيد. ذره‌اي دروغ نمي‌گويم.» البته که در واقعيت، مايکروسافت روي پروژه‌ها و ساخت آن‌ها نظارت بسياري خواهد داشت. مت بوتي توضيح داده است: «دوره‌هاي مختلفي وجود دارد. براي مثال استوديوي Compulsion Games را در نظر بگيريد. آن‌ها يک سالي است که مشغول ايده پردازي براي بازي بعدي‌شان هستند. ما در اين مدت زمان، تمام تلاش خود را مي‌کنيم تا فاصله‌مان را حفظ کنيم و کاري به آن‌ها نداشته باشيم. زماني که پروژه‌شان براي نمايش در شرکت ادامه مي‌شود، بازخوردهاي ما آغاز مي‌شود و تلاش مي‌کنيم جريان پروژه را حفظ کنيم. ولي بسيار مهم است که براي مدت زمان زيادي آن‌ها را رها کنيم تا چيزي بسازند که قابل نمايش است و نيازي به توضيح ندارد. در آن نقطه است که بازخوردها از سمت ايکس‌باکس آغاز مي‌شود.» فيل اسپنسر مي‌گويد که نکته‌ي مهم اين است که استوديوهاي بازي‌سازي آن‌ها به بخشي از شرکت تبديل شوند و از حمايتي که دريافت مي‌کنند، مطمئن باشند. او توضيح داده است: «تعداد زيادي استوديو را در مدت زمان کوتاهي خريده‌ايم و مي‌خواهيم مطمئن شويم آن‌ها به درستي با ما همراه شده‌اند. اخيرا با مت صحبت مي‌کردم و ما مي‌خواهيم مطمئن شويم که با اين استوديوهاي جديد، طوري برخورد شود که با ديگر بخش‌هاي مايکروسافت رفتار مي‌کنيم. مي‌خواهيم بدانند که ما از آن‌ها حمايت مي‌کنيم.» طبق گفته‌ي اسپنسر، موفقيت‌هاي سرويس ايکس‌باکس گيم پس ادامه دارد و آن‌ها به دنبال جذب استوديوهاي بيشتر هستند. اسپنسر ادامه داده است: «بازي‌هاي گيم پس و تعداد مشترکان در حال رشد هستند. امسال کنسول جديدي را وارد بازار خواهيم کرد. سال گذشته و هم بيشترين ميزان درآمد را روي کامپيوتر به لطف بازي‌هاي ساخته‌ي استوديوهاي ايکس‌باکس تجربه کرديم. تجارت به خوبي در حال پيشرفت است و ما هم در همه حال به دنبال جذب استوديوهاي جديد خواهيم بود.» مدير ايکس‌باکس ادامه داده است: «اولويت اول ما اين بود که استوديوهاي جديد، همه چيز لازم براي ساخت بهترين بازي خودشان را در اختيار داشته باشند. بازه‌هاي زماني را براي‌شان طولاني‌تر کرديم و بودجه‌ي بيشتري از گذشته به آن‌ها داديم. ساتيا نادلا، مديرعامل مايکروسافت هم با قدرت از اين حرکت پشتيباني کرده است. به ما گفته نشده که سرعت جذب استوديوهاي جديد را پايين بياوريد، فقط به ما گفته شده مطمئن شويد از نظر مديريتي، توانايي هدايت تيم‌ها را داشته باشيد. ما هميشه در حال صحبت با شرکت‌ها هستيم، ولي بايد موقعيت مناسب را پيدا کنيم.» مايکروسافت قرار است به زودي و در قالب برنامه‌اي به اسم Xbox Games Showcase ساخته‌هاي استوديوهاي جديدشان را به نمايش بگذارد. اين برنامه کمتر از دو هفته‌ي ديگر پخش خواهد شد.
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره