برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

همه به‌دنبال قسمتی از ARM هستند؛ سامسونگ هم وارد ماجرا شد!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
همه به‌دنبال قسمتی از ARM هستند؛ سامسونگ هم وارد ماجرا شد!

شهر سخت افزار/ همانطور که مي‌دانيد کمپاني SoftBank قصد دارد شرکت طراحي تراشه‌ي ARM را به‌فروش برساند و قيمت حدودي 40 ميليارد دلاري را روي اين شرکت گذاشته است. چند روز پيش نيز در خبري گفته شد، شرکت انويديا به خريد ARM بسيار نزديک شده، اما هنوز هيچکدام از اين شرکت‌ها به‌صورت رسمي حرفي از اين معامله به‌ميان نياورده‌اند. اما اکنون يک منبع کره‌اي مدعي شد، سامسونگ نيز در فکر تصاحب درصدي از ARM مي‌باشد.

پس از به‌فروش گذاشته شدن ARM توسط SoftBank، يکي از تحليلگران حوزه‌ي نيمه‌هادي مدعي شده، انويديا به عنوان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي فعال در حوزه فناوري و نيمه‌هادي عملاً توانايي خريد کامل ARM را ندارد. در واقع به دليل قواعد رگولاتوري و رقابت عادلانه در تجارت، انويديا نمي‌توان تمامي سهام ARM را تصاحب کند.

در اين حال خبر جديدي به نقل از منابع کره‌اي منتشر شده که مي‌گويد شرکتي جديد و البته بزرگ مانند سامسونگ قصد دارد بين 3 تا 5 درصد از سهام شرکت ARM را خريداري کرده تا از هزينه‌اي که بدليل استفاده از معماري ARM در تراشه‌هاي Exynos خود پرداخت مي‌کند، بکاهد. همانطور که مي‌دانيد هسته‌هاي Cortex مورد استفاده در CPU و طراحي Mali پردازنده‌ي گرافيکي تراشه‌هاي سامسونگ، هر دو با معماري ARM توليد شده و در ازاي استفاده از اين معماري، سامسونگ بايد هزينه‌اي به ARM بپردازد.

البته با وجود مهاجرت سيستم‌هاي مک شرکت اپل به پردازنده‌هاي ARM، پيش‌بيني مي‌شد، اپل اولين شرکتي باشد که به سمت خريد آرم گام برمي‌دارد، اما اين اتفاق نيفتاده و به نظر نمي‌رسد کوپرتينويي‌ها برنامه‌اي براي آن داشته باشند. پس از آن نيز در خبري گفته شد، شرکت انويديا در مراحل نهايي مذاکرات با ARM بوده و با يکي از بزرگترين تيترهاي خبري دنياي تکنولوژي فاصله‌ي چنداني نمانده است.

اما اين خبر دو سوال جالب را به‌همراه دارد؛ اول اينکه آيا انويديا از پس رقم هنگفت 41 ميليارد دلاري ARM بر‌مي‌آيد و آيا رگولاتوري‌ها اجازه‌ي چنين تسلطي را به غول سبز مي‌دهند؟

تراشه‌هاي بر پايه‌ي معماري ARM در بسياري از ابزارهاي الکترونيکي روزمره، از گوشي‌هاي هوشمند گرفته تا ماشين‌هاي لباس‌شويي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اگر يک کمپاني به بزرگي انويديا صاحب 100 درصدي سهام ARM شود، بسياري از قوانين ضدانحصارگري تجاري زير پا گذاشته مي‌شوند.

با توجه به اينکه سال‌هاست SoftBank مالکيت ARM را در اختيار خود داشته، اکنون ممکن است با اين سوال مواجه شويد که SoftBank چه تفاوتي با انويديا دارد و چرا SoftBank با قوانين ضدانحصارگري مواجه نشد؟ در پاسخ بايد گفت، SoftBank يک شرکت توليدکننده‌ي تراشه نيست، اما انويديا يکي از بزرگترين شرکت‌هاي نيمه‌هادي جهان بوده و به‌طور مستقيم با شرکت‌هاي ديگر توليدکننده تراشه مانند اپل و سامسونگ در رقابت است، پس سلطه‌ي کامل انويديا بر ARM مي‌تواند بسيار انحصارگرايانه تلقي شود.

سامسونگ نيز به‌همين دليل قصد دارد با خريد درصدي از اين شرکت در جمع سهام‌داران آينده‌ي ARM قرار گيرد. البته اگر به‌ياد داشته باشيد اين اولين بار نيست که سامسونگ درصد کوچکي از يک شرکت فعال در يک حوزه بزرگ فناوري را خريداري مي‌کند؛ سامسونگ در سال 2012 نيز با استفاده از همين استراتژي، 3 درصد از شرکت ASML را به ارزش 642 ميليون دلار خريد؛ شرکتي که در هر دستگاه پيشرفته الکترونيکي که در پيرامون خود مي‌بينيد رد پايي از آن ديده مي‌شود.

ASML يک شرکت هلندي بسيار مهم است که تجهيزات مورد نياز براي ساخت چيپ‌هاي‌ EUV را توليد مي‌کند. هم‌اکنون نيز علي‌رغم اينکه سامسونگ 1.5 درصد از سهام ASML خود را در سال 2016 فروخت، 29 درصد از فروش سه‌ ماهه‌ي اول ASML مربوط به سفارشات سامسونگ بوده و اين دو شرکت به خوبي با يکديگر در ارتباط هستند.

نظر شما در مورد اين معامله بزرگ فناوري و تجاري چيست؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره