logo

افزایش سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
افزایش سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰

باشگاه خبرنگاران/ تحقيقات درباره هوش مصنوعي حاکي از آن است که سهم اين فناوري در اقتصاد جهان از چين و هند عبور خواهد کرد و به ۱۵.۷ تريليون دلار مي‌رسد.

تحليلگران مالي، رشد بيش از حد هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي را در آينده پيش‌بيني کرده‌اند، اما در هر صورت، تأثير اقتصادي اين دو بخش دست کم گرفته خواهد شد، زيرا کمتر کسي به پيامد‌هاي آنچه در زمان ترکيب آن‌ها روي خواهد داد، توجه کرده است.

تأثير هم‌زيستي هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي

هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي هر دو در يک مسير رشد قرار دارند و اين امکان را دارند که بتوانند نحوه زندگي و حتي خود زندگي ما را تحت تأثير خود قرار دهند، اما کمتر کسي به اين فکر کرده است که چگونه اين دو فناوري مي‌توانند به صورت همزيستي براي مقابله با چالش‌هاي بهداشتي جهاني و زيست‌محيطي در کنار هم مؤثر عمل کنند.

سرعت تحولات اخير در هر دو زمينه را در نظر بگيريد؛ بيوتکنولوژي، از نظر هزينه و فايده، هر روز ده برابر از روز قبل پيشرفت مي‌کند. هزينه کشف ژنوم انسان از ۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود هزار دلار در امروز کاهش يافته است. پروسه‌اي که ده سال پيش، ماه‌ها طول مي‌کشيد، حالا ديگر در يک ساعت به پايان مي‌رسد. بر همين اساس، PricewaterhouseCoopers تخمين مي‌زند که سهم هوش مصنوعي در توليد جهاني تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵.۷ تريليون دلار برسد که اين ميزان بيشتر از ميزان توليد فعلي چين و هند است.

ترکيب هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي چه تأثيري در جهان دارد؟

با اين حال، اگر هر چيزي باشد، اين پيش‌بيني‌ها تأثير اقتصادي را دست‌کم مي‌گيرند. برنامه‌هاي هوش مصنوعي سرانجام، چنان گسترده مي‌شوند و در هر جنبه‌اي از زندگي روزمره ورود پيدا مي‌کنند که احتمالا تا چهار برابر بيشتر از اينترنت در توليدات جهان کمک مي‌کنند. هوش مصنوعي امروز بيش از ۵۰ تريليون دلار از اقتصاد جهاني را به خود اختصاص داده است. علاوه بر اين، خاموش بودن ماهيت تجزيه و تحليل‌هاي فعلي بدان معنا است که فناوري‌هاي بالقوه ترکيبي هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي (AI/Biotech) به طور کامل در نظر گرفته نشده و قيمت‌گذاري نشده‌اند.

به عنوان مثال، فناوري‌هاي ترکيبي مي‌توانند يک مسئله بهداشت جهاني مانند اهداي عضو را برطرف کنند. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۰۸، به طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار و ۸۰۰ پيوند عضو سالم انجام شده است. با اين وجود در آمريکا، تقريبا، ۱۱۳ هزار نفر در انتظار پيوند اندام نجات‌دهنده زندگي هستند در حالي که هزاران عضو خوب بدن دور انداخته مي‌شوند. خوشبختانه، بيوتکنولوژي مصنوعي مي‌تواند دامنه جفت‌هاي امکان‌پذير را بسيار گسترش دهد. در سطح جهان، بازار زيست‌شناسي مصنوعي به سرعت در حال رشد است و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۴ از ۱۲.۵ ميليارد دلار فراتر رودکه نشان‌دهنده نرخ رشد ترکيبي سالانه ۲۰ درصد است.

کامل کردن بيوتکنولوژي‌هاي جديد و بي‌نقص معمولا سال‌ها طول مي‌کشد، اما در صورت موفقيت، اين نوآوري‌ها مي‌توانند حوزه‌هاي بزرگي از بهداشت عممي را متحول کنند. هوش مصنوعي و بيوتکنولوژي دقيقا به دليل داشتن چنين پتانسيل‌هاي دوردستي در حال توسعه هستند. همانطور که اين دو فناوري رو به جلو حرکت مي‌کنند، ما بايد به دنبال ترکيبات جديد براي باز کردن قفل‌هاي جهان باشيم. به نظر مي‌رسد با در نظر گرفتن انزوا، مي‌فهميم که پتانسيل دو فناوري جديد در دو حوزه فناوري و علمي را دست‌کم گرفته‌ايم.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره