برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جنگ کهکشان‌ها؛ مقایسه بزرگان خانواده‌ نوت سامسونگ

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی

ديجي کالا/ سامسونگ در هفته‌هاي گذشته با برگزاري رويداد آنلاين آنپکد از تلفن‌هاي همراه جديد خانواده‌ي نوت يعني گلکسي نوت ۲۰ و گلکسي نوت ۲۰ اولترا رونمايي کرد. با معرفي تلفن‌هاي همراه جديد، سامسونگ به خوبي در حال طي کردن مسيري است که سال گذشته با معرفي گلکسي نوت ۱۰ پلاس، آغاز کرده است.

يکي از سوال‌هايي که ممکن است براي دارندگان تلفن همراه گلکسي نوت ۱۰ پلاس پيش بيايد اين است که آيا پيشرفت‌هاي صورت گرفته در اين نسل جديد به گونه‌اي هستند که آنها تلفن همراه خود را با نسل جديدتر، به‌خصوص گل سر سبد خانواده نوت ۲۰ يعني گلکسي نوت ۲۰ اولترا تعويض نمايند.

به طور حتم نمي‌توان اين سوال را با يک جواب ساده پاسخ داد پس در اين مقايسه با ما همراه شويد تا با هم به جواب اين سوال برسيم.

تفاوت‌هاي ظاهري
زماني که گوشي گلکسي نوت ۲۰ اولترا را در دست مي‌گيريد به خوبي حس يک تلفن همراه لوکس را به شما القا مي‌کند. در مقايسه با تلفن همراه گلکسي نوت ۱۰ پلاس که با توجه به استفاده از شيشه در قسمت پشتي آن از طراحي پرزرق‌وبرق‌تري بهره مي‌برد، گلکسي نوت ۲۰ اولترا داراي طراحي محافظه‌کارانه‌تري است. طراحان سامسونگ ترجيح دادند که در اين تلفن همراه جديد از شيشه‌‌اي مات براي قسمت پشتي دستگاه استفاده کنند.

در هر دو تلفن همراه گلکسي نوت ۱۰ پلاس و گلکسي نوت ۲۰ اولترا از صفحه نمايشگر با طراحي خميده  استفاده شده است. با توجه به استفاده سامسونگ از نمايشگر خميده، به طور حتم طرفداران تلفن‌هاي همراه داراي نمايشگر تخت با ديدن اين دستگاه‌ها خوشحال نخواهد شد. در مقايسه با گلکسي نوت ۱۰ پلاس، نسل جديد علاوه‌بر داشتن وزن بيشتر داراي طول بزرگ‌تري هم است. زماني که اين دو تلفن همراه را در کنار يکديگر قرار مي‌دهيد عرض و ضخامت هر دو دستگاه يکسان به نظر مي‌رسند.


تفاوت‌هاي ظاهري اين دو دستگاه محدود به اختلاف در ابعاد آنها نمي‌شود، بلکه سامسونگ در تلفن همراه جديد چينش برخي از دکمه‌ها را هم تغيير داده است. بر خلاف گلکسي نوت ۱۰ پلاس که تمامي دکمه‌ها در آن در سمت چپ دستگاه قرار گرفته بودند، در گلکسي نوت ۲۰ اولترا با منطقي شدن محل قرارگيري دکمه‌ها، اکنون شاهد قرارگيري آنها در سمت راست دستگاه، درست در زير انگشت شست کاربر هستيم.

علاوه‌بر تغيير محل قرارگيري دکمه‌ها، سامسونگ در تلفن همراه جديد محل قرار گيري قلم S Pen را هم عوض کرده است. در نسخه‌ي اولترا شاهد خارج شدن قلم از سمت راست قسمت زيرين دستگاه هستيم. قرارگيري قلم در اين جاي جديد باعث مي‌شود که کاربر با راحتي بيشتري بتواند آن را از جاي خود خارج يا در جاي خود قرار دهد.

با توجه به طراحي جديد، کاربران در هنگام کار با گلکسي نوت ۲۰ اولترا احساس راحت‌تري خواهند داشت اما اين به اين معنا نيست که کار کردن با نوت ۱۰ پلاس حس بدي را به کاربر القا مي‌کند.

مقايسه نمايشگر‌ها
نمايشگر استفاده شده در گلکسي نوت ۲۰ اولترا در مقايسه با نسل قبلي خود يعني نوت ۱۰ پلاس، ۰٫۱ اينچ بزرگ‌تر شده و اکنون داراي اندازه ۶٫۹ اينچي است. از لحاظ رزولوشن نمايشگر، هر دو تلفن همراه رزولوشن +QHD را ارائه مي‌دهند و در اين زمينه تفاوتي ميان اين دو نسل وجود ندارد.


زماني که با هر دو تلفن همراه پرچم‌دار کار کنيد هر دو نمايشگر از نظر نمايش رنگ‌ها، روشنايي صفحه و زاويه ديد هيچ‌گونه کاستي نداشته و يکسان به نظر مي‌رسند.

سامسونگ در يک ويديو اکوسيستم گلکسي نوت ۲۰ اولترا را نشان مي‌دهد
در گلکسي نوت ۲۰ اولترا شاهد استفاده از محافظ نمايشگر جديد يعني گوريلا گلس Victus هستيم که در مقايسه گوريلا گلس گلس ۶ نوت ۱۰ پلاس، مقاومت بيشتري را در برابر اتفاق‌هايي مانند افتادن يا خراشيدگي با اجسام تيز، نشان مي‌دهد.

علاوه بر مقاومت بيشتر، سامسونگ در نمايشگر تلفن همراه گلکسي نوت ۲۰ اولترا از نرخ به‌روزرساني ۱۲۰ هرتز استفاده کرده است که باعث مي‌شود محتواي نمايش داده شده به کاربر در مقايسه با گلکسي ۱۰ پلاس، داراي نمايشگر ۶۰ هرتز، بسيار روان‌تر به نظر برسند. استفاده از نمايشگر با نرخ به‌روزرساني بالاتر اگرچه باعث نمايش روان‌تر محتوا مي‌شود ولي معايبي مانند مصرف زياد باتري را هم به همراه دارد.

مشخصات سخت افزاري و قدرت دستگاه

سامسونگ در پرچمدار جديد خانواده نوت از آخرين چيپست توليدي شرکت کوالکام يعني اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس استفاده کرده است. استفاده از اين چيپست تازه نفس باعث شده است تا نوت ۲۰ اولترا قدرت خيره کننده‌اي را داشته باشد.

در پرچمدار نسل قديم، گلکسي نوت ۱۰ پلاس، شاهد استفاده از چيپست نه چندان جديد اسنپدراگون ۸۵۵ هستيم که در مقايسه با ۸۶۵ پلاس داراي قدرت کمتري است. البته اين تفاوت قدرت به‌گونه‌اي نيست که شما در هنگام کار با نوت ۱۰ پلاس احساس کمبودي در سرعت و قدرت را حس کنيد.

سامسونگ در هر دو دستگاه از ۱۲ گيگابايت حافظه رم استفاده کرده تا هر دو دستگاه از اين نظر کمبودي را نداشته باشند. از نظر حافظه‌ي داخلي اين شرکت کره‌اي قصد دارد تا نوت ۲۰ اولترا را همراه با حداقل حافظه‌ي داخلي ۱۲۸ گيگابايت عرضه کند. در زمان رونمايي از گلکسي نوت ۱۰ پلاس حداقل حافظه‌ي داخلي در نظر گرفته شده براي اين تلفن همراه ۲۵۶ گيگابايت بود.

علاوه بر نسخه هاي داراي چيپست اسنپدراگون، سامسونگ در نسخه‌هاي ديگر از چيپست توسعه داده شده توسط خودش استفاده مي‌کند. براي مقايسه اين دو تلفن همراه بايد بگوييم که گلکسي نوت ۲۰ اولترا داراي چيپست Exynos 990 است در حالي که گلکسي نوت ۱۰ پلاس از چيپست قديمي‌تر Exynos 9825 بهره مي‌برد.

قابليت ۵G
در حالي که تلفن همراه گلکسي نوت ۲۰ اولترا از قابليت ۵G بهره مي‌برد، سامسونگ نوت ۱۰ پلاس را در دو نسخه‌ي عادي و ۵G روانه‌ي بازار کرد. اگر در زمان خريد، نوت ۱۰ پلاس ۵G را انتخاب کرده‌ايد از اين بابت تفاوتي ميان دستگاه شما و گلکسي نوت ۲۰ اولترا وجود ندارد.

اما اگر داراي نسخه عادي نوت ۱۰ پلاس هستيد بايد، بگويم قادر به استفاده از اين قابليت جديد نيستيد  و براي بهره‌مندي از اين قابليت در آينده، بايد که تلفن همراه خود را با نمونه‌هاي جديدتر تعويض نماييد.

باتري
يکي از برتري‌هاي گلکسي نوت ۲۰ اولترا بهره‌مندي آن از باتري با ظرفيت بيشتر در مقايسه با گلکسي نوت ۱۰ پلاس است. سامسونگ در نسل جديد اين تلفن همراه از باتري با ظرفيت ۴۵۰۰mAh استفاده کرده است، که در مقايسه با گلکسي نوت ۱۰ پلاس داراي ۲۰۰‌mAh ظرفيت بيشتري است.

علاوه بر باتري با ظرفيت بيشتر، استفاده از سخت افزار جديد همراه با بازدهي بالاتر باعث مي‌شود که بر روي کاغذ کاربران قادر باشند تا مدت زمان بيشتري را از اين پرچمدار جديد استفاده کنند.

در مقايسه با گلکسي نوت ۱۰ پلاس، در صورتي که نرخ به‌روزرساني نمايشگر را بر روي ۶۰ هرتز بگذاريد، به احتمال بالا  گلکسي نوت ۲۰ اولترا قادر خواهد بود تا مدت زمان بيشتري را به همراهي کاربر بپردازد.

البته اگر تمايل داشته باشيد که از پرچمدار جديد همراه با نرخ بروزرساني ۱۲۰ هرتز استفاده کنيد، بايد بگويم که هيچ تضميني وجود ندارد که پرچمدار اين نسل بتواند پرچمدار نسل قبلي را در زمينه‌ي باتري شکست دهد.

قلم S Pen و قابليت‌هاي ديگر
در نسل جديد تلفن‌هاي همراه نوت، سامسونگ توجه ويژه‌اي را هم به قلم S Pen داشته است. گلکسي نوت ۲۰ اولترا در زمان نوشتن تاخير ۹ ميلي ثانيه‌اي را ارائه مي‌دهد. نسل قبلي اين پرچمدار در مقايسه با گلکسي نوت ۲۰ اولترا داراي تاخير بسيار بيشتري است. تفاوت در اينجا به قدري زياد است که اگر با قلم هر دو دستگاه کار کنيد به سرعت متوجه تفاوت موجود مي‌شويد.

علاوه بر قلم بهتر، گلکسي نوت ۲۰ اولترا قابليت Dex را به صورت «بدون سيم» (Wireless) ارائه مي‌دهد. در گلکسي نوت ۱۰ پلاس زماني که بخواهيد از قابليت Dex استفاده کنيد بايد در ابتدا تلفن همراه را به وسيله سيم به دستگاه مورد نظر وصل کنيد.

کدام يک داراي دوربين بهتري است؟
پرچمدار جديد خانواده نوت داراي دوربين اصل ۱۰۸ مگاپيکسلي، دوربين فوق‌عريض ۱۲ مگاپيکسلي و دوربين تله‌فوتوي ۱۲ مگاپيکسلي است. اين دوربين قادر است که بزرگ‌نمايي اپتيکال ۵ برابري و بزرگ‌نمايي ديجيتال ۵۰ برابري را در اختيار کاربر قرار دهد.

براي مقايسه بايد بگوييم که سامسونگ در تلفن نوت ۱۰ پلاس از دوربين اصلي ۱۲ مگاپيکسلي، دوربين تله‌فوتوي ۱۲ مگاپيکسلي و در نهايت دوربين فوق‌عريض ۱۶ مگاپيکسلي استفاده کرده است. دوربين تله‌فوتو گلکسي نوت ۱۰ پلاس مي‌تواند در هنگام عکاسي بزرگ‌نمايي‌ اپتيکال ۲ برابري را در اختيار کاربر قرار دهد.

هر دو تلفن همراه داراي سنسور «مدت پرواز» (TOF) در کنار مجموعه‌ي دوربين خود هستند و از دوربين ۱۰ مگاپيکسلي در قسمت جلويي آن‌ها استفاده شده است.

از لحاظ فيلم برداري، نوت ۲۰ اولترا مي‌تواند ويديو‌هاي با رزولوشن ۸K و به صورت ۲۴ فريم بر ثانيه ضبط کند. در آن روي سکه نوت ۱۰ پلاس مي‌تواند ويديوهايي با رزولوشن ۴K و به صورت ۶۰ فريم بر ثانيه ضبط کند که در مقايسه با نوت ۲۰ اولترا، قابل استفاده‌تر هستند.

گلکسي نوت ۱۰ پلاس را با نوت ۲۰ اولترا را عوض کنيم؟
اگر که گلکسي نوت ۱۰ پلاس را نداريد و قصد داريد تا تلفن جديدي از خانواده‌ي نوت را خريداري کنيد. با توجه به قيمت‌هاي ۱۲۹۹ دلاري نوت ۲۰ اولترا براي نسخه‌ي ۱۲۸ گيگابايتي، ۱۴۴۹ دلار براي نسخه‌ي ۵۱۲ گيگابايتي و در آن طرف قيمت ۱۰۹۹ دلاري براي نسخه‌ي ۲۵۶ گيگابايتي نوت ۱۰ پلاس، هزينه کردن بيشتر و خريدن نوت ۲۰ اولترا انتخاب آينده نگرانه‌تري است.

اما اگر هم اکنون نوت ۱۰ پلاس داريد، مي‌توانيد تا زماني که از اين تلفن همراه رضايت کافي داريد آن را نگه داريد. با وجود اينکه نوت ۲۰ اولترا در برخي زمينه‌ها عملکرد بهتري دارد اما در مقايسه با نوت ۱۰ پلاس تفاوت‌ها آنقدر چشمگير نيستند. اگر تمايل شديدي به عوض کردن نوت ۱۰ پلاس خود با نوت ۲۰ اولترا داريد به طور حتم خواندن اين مقاله تاثيري در تصميم شما نخواهد داشت!

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم