زوميت/ آمارها نشان مي‌دهد که از سه ميليارد گيمر در دنيا، نيمي روي پلتفرم رايانه‌هاي شخصي، به انجام بازي‌هاي موردعلاقه خود مشغول هستند.
   
براساس تحقيقاتي که اخيرا صورت گرفته، ۴۸ درصد از گيمرهاي جهان که رقمي بالغ بر ۳/۱ ميليارد نفر مي‌شود، از رايانه‌هاي شخصي براي انجام بازي‌ها استفاده مي‌کنند. نکته جالب در مورد اين تحقيقات، ارائه آمار در مورد مناطق مختلف دنيا و همچنين آماري در مورد ساعاتي است که گيمرها به تجربه بازي‌هاي مختلف مي‌پردازند.

شرکتي به‌نام DFC Intelligence تحقيق يادشده را انجام داده است و مدعي است تنها ۸ درصد از گيمرها تنها روي کنسول‌هاي خانگي به تجربه بازي‌ها مي‌پردازند. درواقع ۹۲ درصد از گيمرها روي چند پلتفرم بازي مي‌کنند. چنين تحليلي منطقي به‌نظر مي‌رسد؛ زيرا اکثر گيمرها روي چند پلتفرم مانند رايانه شخصي، کنسول‌هاي خانگي، کنسول‌هاي قابل حمل، موبايل‌ها و موارد ديگر به تجربه بازي‌ها مي‌پردازند.

از نگاه شرکت DFC و محققان آن، هر گيمر روي يک پلتفرم خاص، ساعات بسياري بازي مي‌کند؛ اما درکنار آن تجربه بازي‌ها روي پلتفرم‌هاي ديگر را نيز از دست نمي‌دهد، نمي‌توان براي مثال گيمري را گيمر رايانه شخصي يا کنسول‌ خانگي خواند. درواقع چنين گيمري روي چند پلتفرم بازي مي‌کند.

در هر صورت، DFC اطلاعات جالبي در مورد ۸ درصد از گيمرها که فقط روي کنسول‌هاي خانگي بازي مي‌کنند، در اختيارمان قرار داده است. اين دسته از گيمرها، کساني هستند که بيشترين هزينه را نسبت به گيمرهاي ديگر روي تجربه بازي‌ها صرف مي‌کنند. در تحقيقات DFC به اين نکته اشاره شده که بازي‌هاي رايگان يا Free to Play را در آمارها لحاظ نکرده‌اند.



در ادامه‌ي تحقيقات به شمار گيمرهاي پلتفرم موبايل در مناطق مختلف پرداخته مي‌شود که عبارت‌اند از ۱،۴۲ ميليارد گيمر در آسيا، ۶۶۸ ميليون گيمر در اروپا، ۳۸۳ ميليون گيمر در کشورهاي آمريکاي لاتين و ۲۶۱ ميليون گيمر در آمريکا و کانادا. متاسفانه در مورد پلتفرم‌هاي ديگر آماري منتشر نشده است.

بااين‌حال، آمارها نشان مي‌دهد بيماري کرونا نه‌تنها به رشد آمار گيمرها ضربه نزده است؛ بلکه ساعات بيشتري را به دليل قرنطينه‌شدن شهرها فراهم ساخته تا گيمرها به مدت زمان بيشتري، بازي‌هاي مورد علاقه خود را تجربه کنند. در مقايسه‌اي کوتاه، مقدار هزينه‌اي که صرف بازي‌هاي ويديويي در جولاي ۲۰۲۰ شده است به رقمي بالغ بر ۳/۲۵ ميليارد دلار مي‌رسد که در مقايسه با بازه زماني مشابه در سال ۲۰۱۹ با رشد ۳۴ درصدي همراه بوده است.

آنچه بيش از هر موردي، آمار ارائه‌شده را بحث برانگيز مي‌سازد نزديک بودن به اواخر عمر کنسول‌هاي خانگي نسل فعلي (ايکس باکس وان و پلي استيشن ۴) است و با وجود اينکه به‌زودي کنسول‌هاي نسل بعدي وارد بازار مي‌شوند، اما گيمرها همچنان مشتاق به خريد بازي‌ها براي کنسول‌هاي نسل فعلي هستند. شايد دليل چنين اتفاقي را به توان پشتيباني کنسول‌هاي نسل بعدي از بازي‌هاي کنسول‌هاي نسل فعلي دانست.

خريد لوازم جانبي  براي تجربه بازي‌هاي ويديويي نيز در ماه جولاي ۲۰۲۰ نسبت به همين بازه زماني در سال ۲۰۱۹ با رشد ۱/۳۴ برابري همراه بوده است؛ البته آمارها نشان مي‌دهد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ ميزان خريد لوازم جانبي کاهش يافته که شايد دليل آن را بتوان نزديک بودن به زمان عرضه کنسول‌هاي نسل جديد دانست. درواقع باتوجه‌به تحقيقات صورت گرفته مي‌توان حدس زد بسياري از گيمرهاي کنسول‌هاي خانگي خود را براي خريد کنسول‌هاي نسل بعدي پلي استيشن ۵ و ايکس باکس سري ايکس آماده مي‌کنند.

در اين بين، پلتفرم موبايل (گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها) بيشترين رشد و بالاترين درآمد را به‌همراه داشته است. ميزاني که گيمرها روي تجربه بازي‌هاي موبايل هزينه مي‌کنند افزايش داشته است و حتي در بازي‌هاي رايگان نيز مي‌توان افزايش خريد درون‌برنامه‌اي را مشاهده کرد.

بازار گيمينگ در رايانه‌هاي شخصي (شامل بازي‌ها، لوازم جانبي مخصوص گيمينگ و سخت‌افزار  مي‌شود) در حال رشد است؛ اما سرعت آهسته‌تري نسبت به پلتفرم‌هاي ديگر به‌خصوص موبايل دارد. بااين‌حال، بزرگ‌ترين پلتفرم بازي‌هاي ويديويي را رايانه‌هاي شخصي تشکيل مي‌دهند. شايد دليل اصلي چنين امري را بتوان امکان استريم بازي‌ها دانست که تقريبا اکثر رايانه‌هاي شخصي با سخت‌افزاري ضعيف را قادر به ارائه‌ي جديدترين عناوين مي‌سازد. در ادامه فهرستي نيز از عناوين محبوب روي رايانه شخصي عرضه شده است:

نکته جالب در آمارها، قديمي بودن برخي عناوين محبوب رايانه‌هاي شخصي است که تعدادي حتي بيشتر از ۱۰ سال است که عرضه شده‌اند.
 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم