نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

باتری که با الهام از بدن انسان ساخته شد

منبع
مهر
بروزرسانی
باتری که با الهام از بدن انسان ساخته شد

مهر/ محققان با الهام از شيوه ذخيره چربي در بدن انسان، باتري از جنس روي ساخته اند که ذخاير انرژي را در سراسر بدن ربات ذخيره مي کند.

به گزارش ايندپندنت، گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان باتري هاي بيومورفيکي ساخته اند که به ربات ها کمک مي کند تا به وسيله سيستمي شبيه ذخاير چربي در بدن انسان، انرژي را تا ۷۲ بار بيشتر از باتري هاي معمولي ذخيره کنند.

اين ايده با تقليد از منابع انرژي ساخته شده که در بدن موجودات زنده به طور پراکنده وجود دارند. به اين ترتيب ظرفيت باتري ربات ها بيشتر مي شود و آنها شارژ بيشتري نسبت به نسخه هاي ليتيومي ذخيره مي کنند.

نيکلاس کوتوف محقق ارشد اين پژوهش مي گويد: از آنجا که بايد ۲۰ درصد يا بيشتر از فضاي داخلي ربات ها به باتري اختصاص يابد، طراحي اين ابزارها با محدوديت هايي روبرو است. ما فقط از يک کيسه چربي استفاده نمي کنيم زيرا سنگين مي شود و هزينه انتقال انرژي آن زياد است. مخزن انرژي توزيع يافته که در حقيقت يک شيوه زيست شناختي است، راهي کارآمدتر براي دستگاه هاي بيومورفيک است.

فناوري بيومورفيک براساس اشکال زنده و سيستم ها بنا شده و بنابراين براي ربات هاي انسان نمايي که در محيط با انسان ها کار مي کنند، ايده آل است.

باتري هاي ساختاري توزيع يافته را مي توان در همه چيز از پهپادها گرفته تا ربات هاي نامه رسان استفاده کرد. به گفته کوتوف باتري هاي روي جديد مي توانند مدت زمان فعاليت دستگاه با يک بار شارژ را ۲ برابر کنند.

مينگ کيانگ وانگ يکي ديگر از محققان اين پروژه مي گويد: ما تخمين مي زنيم اگر به جاي باتري معمولي از نسخه هاي جديد استفاده کنيم که از جنس روي هستند و روي بخش خارجي دستگاه قرار مي گيرند،ذخيره انرژي آن ۷۲ بار بيشتر مي شود.

اين باتري ها انعطاف پذير هستند و مي توان آنها را به راحتي در ربات قرار داد. همزمان باتري هاي مذکور مي توانند چند وظيفه را انجام دهند. آنها علاوه بر شارژ دستگاه مي توانند از بخش هاي مختلف ربات محافظت کنند.

باتري مذکور با ذخيره و انتقال انرژي از طريق غشاي الکتروليتي انجام مي شود. اين غشا از نانوالياف مبتني بر کربن و ژل پليمري مبتني بر آب ساخته شده است.

محققان ادعا مي کنند اين غشا کمتر از باتري هاي معمول به محيط زيست آسيب مي زند و قابليت آتش زايي نيز ندارد.

اين فناوري روي اسباب بازي هاي رباتيک به شکل کرم و عقرب آزمايش شده است.

اين تحقيق در نشريه Science Robotics منتشر شده است. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره