زوميت/ محققان مايکروسافت در زيرمجموعه‌ي Microsoft Research، ابزاري به‌نام Tilecode معرفي کردند که امکان ساخت بازي را در دستگاه‌هاي قابل‌حمل فراهم مي‌کند.
   
مايکروسافت پژوهش، زيرمجموعه‌ي تحقيقاتي مايکروسافت، پروژه‌ي جديدي به‌نام TileCode را معرفي کرد که توسعه‌‌ي وب را براي انواع کاربران تسهيل مي‌کند. اين سرويس، قابليت اجرا روي ابزار قابل حمل ارزان و ساده‌ي Microsoft MakeCode Arcade را دارد. همچنين تايل‌کد را مي‌توان روي وب نيز اجرا کرد. با استفاده از اين ابزار، تمامي مراحل طراحي، کدنويسي و اجراي بازي را مي‌توان به‌صورت مستقيم روي دستگاه‌هاي همراه انجام داد.

موتور اصلي TileCode براساس بازي‌هاي تخته‌اي است. در بازي‌هاي تخته‌اي شاهد قطعاتي هستيم که قابليت جابه‌جايي از يک چهارگوش در تخته را به چهارگوش کناري دارند. در مجموع، بازي‌ها براساس قوانيني که براي حرکت قطعات تنظيم شده‌اند، منحصربه‌فرد مي‌شوند.

محققان مايکروسافت، تايل‌کد را با اين هدف توسعه داده‌اند که همه امکان توسعه‌ي بازي را روي دستگاه مخصوص بازي خود داشته باشد. با پياده‌سازي سرويس، ديگر الزاما براي ساختن بازي نيازي به تبلت  و لپ‌تاپ  و کامپيوتر روميزي  نداريد.

استفاده از مفهوم بازي‌هاي تخته‌اي، درک ساختار و توسعه‌ي بازي را در تايل‌کد آسان مي‌کند. همان‌طور که گفته شد، بازي‌هاي تخته‌اي همه شامل صفحه‌هاي شطرنجي هستند که قطعات يا مهره‌هاي بازي، امکان حرکت بين چهارگوش‌هاي موجود را دارند. قوانين بازي هم جزئيات و امکان حرکت مهره‌ها را مشخص مي‌کنند. تايل‌کد از همين اصول براي معرفي مفاهيم پردازشي در ساختار بازي‌هاي ويديويي استفاده مي‌کند. کاربران ابتدا از بخشي پايه‌اي به‌نام Low Floor استفاده مي‌کنند تا علاوه‌بر بازي کردن، با تغيير قوانين آن، ساختار بازي را درک کنند. پس از آشنايي با مفهوم اوليه‌ي بازي، قابليت ديگر به‌نام Wide Walls فعال مي‌شود که ساخت انواع ديگري از بازي را فراهم مي‌کند.

کاربران براي کدنويسي يک بازي، به بخش‌هاي حرفه‌اي ديگري از سرويس نياز پيدا مي‌کنند. بخش‌هاي مذکور، صفحه‌اي با چهار جهت حرکتي و دکمه‌هاي A و B هستند. اين دکمه‌ها و ابزارها در اغلب دستگاه‌هاي بازي همراه وجود دارند. محققان مايکروسافت با وجود آماده‌سازي رابط کاربري ساده در تايل‌کد، امکان توسعه‌ي بازي‌هاي پيچيده‌اي همچون Snake، Bejeweled، Pac-Man، Boulder Dash و Sokoban را داشته‌اند.

در رابط کاربري تايل‌کد، هر کاربر امکان انتخاب کاراکترهاي بازي (sprite) و پس‌زمينه‌ي بازي (tile) را دارد که در يک گالري ارائه مي‌شوند. سپس امکان ويرايش کردن کاراکترها و پس‌زمينه دراختيار او قرار مي‌گيرد. براي ساختن سطح و مرحله در بازي هم بايد نقشه‌ي بازي ويرايش شود.

برنامه‌اي که در تايل‌کد نوشته مي‌شود، مجموعه‌اي از قوانين است که هرکدام به يک کاراکتر نسبت داده مي‌شوند. قانون يا rule هر کاراکتر، در فرم جفتي When-Do تنظيم مي‌شود. در بخش When، يک ساختار الگو يا گزاره وجود دارد که خاصيت کاشي‌هاي 3x3 را در اطراف کاراکتر اصلي شرح مي‌دهد. بخش Do هم شامل دستورهايي مي‌شود که در زمان هماهنگ‌شدن الگو، به کاراکتر شناخته‌شده ابلاغ مي‌شوند.

تعريف بالا ساختار کلي توسعه‌ي بازي را در تايل‌کد نشان مي‌دهد؛ اما به‌طور کلي بازي با تنظيم قوانين و آزمايش‌کردن پياده‌سازي آن‌ها ساخته مي‌شود. محققان مايکروسافت با توسعه‌ي اين سرويس قصد داشته‌اند تا تجربه‌ي ساخت و آزمايش بازي را درکنار همديگر ارائه کنند که آشنايي با مفاهيم اوليه‌ي کدنويسي و شرايط اجراي آن‌ها را نيز ممکن مي‌کند.

مايکروسافت پروژه‌ي تايل‌کد را به‌صورت متن‌باز دراختيار همه‌ي کاربران قرار داده است. مي‌توانيد با مراجعه به اين لينک، اين پروژه‌ي متن‌باز را از گيت‌هاب دريافت کنيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم