نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

۱۰ باور اشتباه درباره گوشی تلفن همراه که باید بدانید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
۱۰ باور اشتباه درباره گوشی تلفن همراه که باید بدانید

باشگاه خبرنگاران/ در گزارش زير به باور‌هاي غلطي مي‌پردازيم که در مورد تلفن‌هاي همراه وجود دارد.
 
آنقدر براي گوشي‌هاي هوشمندمان «افسانه» ساخته اند که بي‌راه نيست اگر بگوييم تقريباً به موجوداتي افسانه‌اي تبديل شده اند. آيا واقعاً براي مراقبت از چشم هايمان بهتر است که نور گوشي را کم کنيم؟ آيا گوشي‌هاي هوشمند باعث بيماري مي‌شوند؟ اين‌ها فقط تعدادي از سؤالاتي هستند که هميشه در مورد تلفن‌هاي همراه و استفاده از آن‌ها وجود داشته اند.

در ادامه به باور‌هاي غلطي مي‌پردازيم که در مورد تلفن‌هاي همراه وجود دارد.

۱- براي چشم هايمان بهتر است که نور گوشي را کم کنيم

شايد شما هم از آن دست افرادي باشيد که فکر مي‌کنند اگر نور گوشي را حتي در طول روز روي حالت «شب» بگذارند، با اين کار فشار کمتري به چشم‌هاي خود وارد مي‌کنند. با اين حال، بينايي سنج‌ها اين موضوع را قبول ندارند و ادعا مي‌کنند وقتي نور گوشي را کم مي‌کنيد، به چشم‌هاي خود فشار مي‌آوريد. چون مجبور مي‌شويد بيشتر تمرکز کنيد و به اين ترتيب، کار چشم‌ها دو برابر مي‌شود، مسأله‌اي که مي‌تواند منجر به سردرد هم شود. بهتر آن است که نور صفحه‌ي گوشي به اندازه‌ي نور محيط باشد، به اين ترتيب هر دو نور با يکديگر ترکيب مي‌شوند و اين حالت براي چشم‌ها طبيعي است.

۲- گذاشتن گوشي در شارژ در طول شب به باتري آن صدمه مي‌زند



به گوشي‌هاي هوشمند بي دليل «هوشمند» نمي‌گويند و يکي از کاربرد‌هاي آن‌ها اين است که مي‌توانند پر شدن باتري خود را تشخيص دهند. وقتي باتري پر مي‌شود، تلفن هوشمند مي‌تواند بدون کمک شما جريان ورودي خود را قطع کند، مثل موقعي که باتري تمام و گوشي خاموش مي‌شود. اگر طول عمر باتري گوشي تان برايتان مهم است، فقط اجازه ندهيد بيشتر اوقات کاملاً خالي شود و در واقع زماني که هنوز شارژ دارد آن را به برق وصل کنيد.

۳- بايد برنامه‌هايي که استفاده نمي‌کنيد را ببنديد تا شارژ باتري مصرف نشود



اين جمله خيلي منطقي به نظر مي‌رسد و ممکن است فکر کنيد هر چه برنامه‌هاي بيشتري در پس زمينه‌ي تلفن همراه فعال باشد، کار تلفن هم بيشتر مي‌شود. اما آنطور که شرکت اپل گفته بستن برنامه‌ها کمکي به حفظ شارژ گوشي نمي‌کند و حتي وضع را بدتر هم مي‌کند. همه‌ي برنامه‌ها به طور خودکار بسته مي‌شوند و اگر در کار تلفن همراه مداخله کنيد و برنامه‌ها را به طور دستي ببنديد، در واقع باعث مي‌شويد تلفن همراه تان شارژ بيشتري از دست دهد.

 
۴- هر چه مگاپيکسل‌هاي دوربين گوشي تان بيشتر باشد، کيفيت عکس‌هاي آن هم بيشتر مي‌شود

هنگام خريد تلفن همراه، تعداد مگاپيکسل‌ها ويژگي مهمي به نظر مي‌رسد و فکر مي‌کنيم بر اساس آن مي‌توانيم به کيفيت دوربين آن پي ببريم. اما اين ويژگي در واقع فقط براي عکاس‌هاي حرفه‌اي و دوربين‌هاي آن‌ها اهميت دارد. براي يک کاربر تلفن همراه، نه تعداد مگاپيکسل ها، بلکه انداره‌ي آن‌ها است که کيفيت عکس را به ايده آل نزديک مي‌کند. بهترين مگاپيکسل‌ها بزرگ‌ترين آن‌ها هستند که به اين ترتيب تعداد کمتري از آن‌ها در يک عکس کنار هم قرار مي‌گيرند.

۵- اگر گوشي تان خيس شد يا با سشوار خشکش کنيد يا بگذاريدش داخل برنج



گذاشتن گوشي خيس در برنج منطقي به نظر مي‌رسد، چون برنج به خاصيتش در جذب رطوبت شهرت دارد. اما اتفاقي که در واقعيت مي‌افتد اين است که ذرات ريز برنج در قسمت‌هاي مختلف گوشي گير مي‌کنند و آسيب بيشتري به آن مي‌زنند. استفاده از سشوار هم فکر خوبي نيست، چون شايد تلفن تان را کمي خشک کند، اما آن را بيش از حد داغ مي‌کند، که همين مسأله تلفن همراه شما را به مرگ اجتناب ناپذيرش نزديک‌تر مي‌کند. مردم از اين روش‌ها استفاده مي‌کنند، چون مي‌خواهند به هر قيمتي تلفن همراه شان را نجات دهند. بهترين کار اين است که آن را گوشه‌اي بگذاريد و اجازه دهيد خودش خشک شود.

۶- گوشي را نبايد کنار کارت‌هاي بانکي گذاشت



حتماً شنيده ايد که تلفن‌هاي همراه و کارت‌هاي مغناطيسي مثل کارت‌هاي بانکي همنشين‌هاي خوبي براي هم نيستند، چون تلفن همراه مي‌تواند به نوار مغناطيسي آن‌ها صدمه بزند. اين مسأله در مورد آهنرباي يخچال يا دکمه‌ي آهنربايي کيف پول صدق مي‌کند، نه تلفن‌هاي همراه. ميدان مغناطيسي تلفن همراه ضعيف‌تر از آن است که بتواند تغييري در کارت ايجاد کند. بعضي‌ها کارت‌هاي بانکي و تلفن همراه شان را هيچ وقت يک جا نمي‌گذارند تا اگر يک وقت از آن‌ها دزدي شد، دست کم يکي از آن‌ها برايشان بماند، که اين منطقي‌تر از افسانه‌اي است که در مورد تأثير گوشي بر کارت‌هاي بانکي ساخته اند.

۷- تشعشعات الکترومغناطيسي تلفن‌هاي همراه باعث سرطان، زايمان زودرس و ديگر خطرات جسمي مي‌شود



سازمان جهاني بهداشت از سال ۱۹۹۰ در اين خصوص اظهار نگراني کرده است و تا به امروز ۲۵ هزار مقاله دراينباره منتشر شده است. به گفته‌ي سازمان جهاني بهداشت، تاکنون هيچ مدرکي يافت نشده که نشان دهد ميدان‌هاي مغناطيسي سطح پايين مي‌توانند به سلامت انسان به هر شکل ممکني صدمه بزنند. در عين حال، اين سازمان مي‌گويد ايستادن در نزديکي آنتن يا راداري که از آن امواج توليد مي‌شود، ممکن است ريسک بروز مشکلات جسمي را افزايش دهد.

۸- دستمال‌هاي ضدعفوني کننده مي‌توانند به صفحه‌ي گوشي‌هاي هوشمند صدمه بزنند



حتماً شنيده ايد که مي‌گويند تلفن همراه ۱۰ برابر آلوده‌تر از کاسه‌ي توالت است و جمعيت زيادي از باکتري‌ها روي آن زندگي مي‌کند. ضدعفوني کردن صفحه‌ي تلفن همراه ريسک ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و پوستي را کاهش مي‌دهد. اما آيا دستمال‌هاي ضدعفوني کننده به تلفن همراه ما صدمه مي‌زنند؟ شرکت اپل مي‌گويد اينگونه نيست.

۹- مي‌توانيد با تلفن همراه تان تخم مرغ بپزيد



قدمت اين باور به اوايل دهه‌ي ۲۰۰۰ ميلادي برمي گردد. در آن زمان بعضي افراد دست به آزمايش‌هاي دروغيني زدند و ادعا کردند با امواجي که از تلفن‌هاي همراه ساطع مي‌شود توانستند تخم مرغ بپزند. اما حقيقت آن است که شما نمي‌توانيد با تلفن همراه تان تخم مرغ بپزيد يا پاپکورن درست کنيد، چون از آن‌ها انرژي لازم براي پختن توليد نمي‌شود. حتي اگر همه‌ي امواج تلفن همراه مثل مايکروفر تبديل به ريزموج مي‌شدند، تخم مرغ قبل از تمام شدن باتري گوشي حتي به اندازه‌ي دماي بدن انسان هم گرم نمي‌شد.

۱۰- شبکه‌هاي واي فاي رايگان امن هستند



استفاده از واي فاي رايگان هر کسي را وسوسه مي‌کند و در بسياري از مکان‌هاي عمومي اين امکان براي مردم فراهم شده. اما واي فاي رايگان شبکه‌ي امني براي انجام عمليات بانکي و وارد کردن رمز‌هاي عبور خود نيست. وقتي به واي فاي رايگان متصل مي‌شويد، هر کسي مي‌تواند به راحتي ببيند در حال انجام چه کاري هستيد و چه اطلاعاتي را وارد مي‌کنيد. بهتر است از واي فاي رايگان فقط براي گشت زدن در سايت‌هاي سرگرمي يا جستجوي اطلاعات معمولي استفاده کنيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره