نماد آخرین خبر

موزیلا سیستم معیوب پیشنهاد ویدیوی یوتیوب را بررسی می‌کند

منبع
زوميت
بروزرسانی
موزیلا سیستم معیوب پیشنهاد ویدیوی یوتیوب را بررسی می‌کند

زوميت/ موزيلا افزونه‌ي جديدي را در فايرفاکس معرفي کرد تا به کمک کاربران، ويديوهاي پيشنهادي نامناسب يوتيوب را شناسايي کند تا شايد به بهبود الگوريتم بينجامد.
   
الگوريتم پيشنهاد ويدئو در يوتيوب در بسياري از موارد موجب گمراهي کاربران مي‌شود. ويديوهاي پيشنهادي برخي اوقات هيچ ارتباطي با قصد و نيت اوليه‌ي شما ندارند و شايد در نهايت، کاربر را در مسيري کاملا اشتباه قرار دهند. ويديوهاي پيشنهادي در بسياري از موارد به‌صورت کاملا عجيبي شخصي مي‌شوند و محتوايي کاملا نامربوط دارند. موزيلا  با معرفي افزونه‌اي جديد به‌نام RegretsReporter تصميم دارد تا با همکاري کاربران، پيشنهادهاي عجيب و نامربوط يوتيوب را شناسايي کند. اين افزونه در فرايند جمع‌سپاري تلاش مي‌کند تا درک بهتري از الگوريتم پيشنهاد يوتيوب به کاربران دهد و جزئيات کشف‌شده از الگوها را منتشر کند.

موزيلا سال گذشته طي برنامه‌هايي، روايت‌هاي پيشنهاد ويديوي يوتيوب را از کاربران دريافت کرد. به‌عنوان مثال، کاربري که به‌دنبال ويدئو درباره‌ي وايکينگ‌ها بود، درنهايت با ويديويي مربوط به برتري نژاد سفيد روبه‌رو شد. کاربري ديگر که ويديوهايي با کلمه‌ي کليدي «fail» را جست‌وجو مي‌کرد، در نهايت محتوايي شامل تصادف‌هاي خطرناک خودرويي را در مقابل خود ديده بود.

الگوريتم پيشنهاد ويديوي يوتيوب برخي اوقات کاربر را گمراه مي‌کند
تاکنون هيچ‌گاه فعاليت مستقلي در مقياس بزرگ با هدف ردگيري و بررسي الگوريتم پيشنهادي يوتيوب اجرا نشده است. درواقع هميشه جاي يک بررسي خالي بوده است که چگونگي انتخاب يک ويدئو را براي پيشنهاد در يوتيوب تحليل کند. سخنگوهاي موزيلا اعتقاد دارند بالاخره بايد چنين تحليل مستقلي روي سيستم يوتيوب انجام مي‌شد.

اشلي بويد، معاون ارشد موزيلا درباره‌ي تلاش‌هاي اخير شرکتش مي‌گويد: «هميشه در موضوع اطلاعات غلط، توجه زيادي به فيسبوک  مي‌شود که البته دور از انصاف هم نيست. ازطرفي المان‌هاي متعدد ديگري هم در اکوسيستم ديجيتال وجود دارند که تاکنون توجه زيادي دريافت نکرده‌اند و يوتيوب يکي از آن‌ها است. ما گفته‌هاي يوتيوب را بررسي کرديم و متوجه شديم که آن‌ها به نگراني‌ها واکنش داده‌اند. يوتيوب مي‌گويد که در مسير بهبود قرار دارد، اما هيچ راهي براي بررسي و تأييد ادعاي آن‌ها نيست».

يکي از سخنگوهاي يوتيوب در واکنش به اخبار جديد ادعا کرد که شرکت هميشه از تحقيق روي الگوريتم‌هاي پيشنهادي‌اش استقبال مي‌کند. البته او در ادامه مي‌گويد که سيستم پيشنهاددهي يوتيوب هميشه در مسير توسعه و بهبود قرار دارد و نمي‌توان تنها با چند شکايت و روايت محدود، مرزي مشخص براي تشخيص اشکال‌هاي الگوريتم پيدا کرد. به گفته‌ي سخنگوي يوتيوب، آن‌ها تنها در سال گذشته بيش از ۳۰ تغيير را در ساختار پيشنهاددهي پياده کرده‌اند تا پيشنهادهاي خارج از عرف را بهبود دهد.

پلتفرم تحت مالکيت گوگل  تاکنون بارها متعهد به بهبود الگوريتم پيشنهاد خود شده است. مديران يوتيوب در مصاحبه‌هاي گوناگوني پيشنهادهاي اشتباه الگوريتم و هدايت کاربران به‌سمت ويديوهاي نفرت‌پراکني و تئوري توطئه را تأييد کرده‌اند.

افزونه‌ي جديد موزيلا، داده‌هاي ارسالي ازسوي کاربران را به اين شرکت ارائه مي‌کند. در ميان داده‌هاي ارسالي، دوره‌ي زماني مراجعه‌ي کاربر به يوتيوب وجود دارد، اما اطلاعاتي درباره‌ي موضوع جست‌وجو و ويديوهاي مشاهده‌شده ارائه نمي‌شود، مگر اينکه خود کاربر براي ارسال آن داده‌ها ابراز تمايل کند. کاربران مي‌توانند با استفاده از افزونه، جزئيات بيشتري از ويديوهاي نامناسب (با اصطلاح تأسف‌برانگيز در افزونه لحاظ شده‌اند) پيشنهادي را به موزيلا ارسال کنند. اين اطلاعات به موزيلا کمک مي‌کند تا جزئيات بيشتري درباره‌ي ويديوي گزارش‌شده جمهع‌آوري کرده و چگونگي هدايت کاربر به ويدئو را هم تحليل کند.

موزيلا اميدوار است که افزونه‌ي جديد، چگونگي فرايند پيشنهاد را در الگوريتم يوتيوب کشف کند و به‌سمت شفاف‌سازي بيشتر پيش برود. آن‌ها در تحليل خود به‌دنبال پاسخ به اين سؤال‌ها هستند که کدام نوع از ويديوهاي پيشنهادي، به محتواي نژادپرستانه، خشونت‌آميز يا توطئه‌آميز منجر مي‌شوند. در هدفي ديگر، موزيلا تلاش مي‌کند تا الگوي زماني پيشنهاد محتواي خطرناک را در يوتيوب استخراج کند.

بويد در ادامه‌ي صحبت‌هايش درباره‌ي افزونه‌ و برنامه‌ي جديد مي‌گويد: «من بسيار علاقه دارم که مردم، تأثير هوش مصنوعي  را خصوصا در اين حوزه و سيستم پيشنهاد ويدئو روي زندگي خود متوجه شوند. اين تأثير و فرايند نبايد مرموز و ناشناس باشد و ما مي‌توانيم با شفافيت بيشتر، کنترل روي آن را افزايش دهيم».

سخنگوي موزيلا مي‌گويد در جريان فرايند بررسي و تحليل الگوريتم يوتيوب، حريم خصوصي کاربران کاملا حفظ مي‌شود. داده‌هاي دريافتي از افزونه، به يک ID حساب کاربري متصل مي‌شوند که به‌صورت کاملا تصادفي ساخته شده است و هيچ ارتباطي با حساب کاربري فرد در يوتيوب ندارد. به‌علاوه، تنها موزيلا به داده‌هاي خام دسترسي خواهد داشت. اين افزونه، داده‌هاي موجود در پنجره‌‌هاي خصوصي مرورگر را جمع‌آوري نمي‌کند. درنهايت در گزارشي که با تکيه بر داده‌هاي دريافتي منتشر خواهد شد، حداکثر تلاش به کار گرفته مي‌شود تا تهديد شناسايي کاربران به حداقل برسد.

موزيلا در تحقيقات جديد درباره‌ي الگوريتم پيشنهاد يوتيوب، هيچ‌گونه قرارداد رسمي با گوگل يا يوتيوب ندارد. البته بويد مي‌گويد آن‌ها با يوتيوب در ارتباط بوده‌اند و متعهد به اشتراک نتيجه‌ي تحقيقات هستند. البته يوتيوب مي‌گويد فناوري مورد استفاده توسط موزيلا کمي بحث‌برانگيز است و نمي‌توان اصطلاح «تأسف‌برانگيز» را در تنظيمات و جزئيات افزونه، به‌خوبي تحليل کرد.

فرايند جمع‌آوري اطلاعات در افزونه‌ي جديد موزيلا به مدت ۶ ماه انجام مي‌شود و پس آن نتايج دراختيار کاربران و يوتيوب قرار مي‌گيرد. بويد در پايان صحبت‌هايش مي‌گويد: «ما معتقد هستيم که يوتيوب تعهدي کامل نسبت به رفع مشکل دارد. اميدوار هستيم که نتايج تحقيقات، اطلاعات بهتري را دراختيار آن‌ها قرار دهد و منجر به بهبودهاي جدي در سيستم پيشنهاد محتوا شود».

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره