برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شناسایی مناطق و مبتلایان کرونایی تهران با سیستم ردیابی دیجیتال

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شناسایی مناطق و مبتلایان کرونایی تهران با سیستم ردیابی دیجیتال

ايسنا/ تفاهم‌نامه مشترک ميان دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با محوريت توسعه زير ساخت‌ها، خدمات سلامت ديجيتال و پزشکي هوشمند و همچنين پياده‌سازي خدمات مشاوره جراحي از راه دور با استفاده از قابليت فناوري ۵G امضا شد.

دکتر عليرضا زالي، رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي امروز در آيين رونمايي از کاربست‌هاي ۵G در ايران با محوريت انعقاد تفاهم‌نامه مشاوره جراحي و پزشکي از راه دور، تقارن اين تحول در عرصه ارتباطات را با هفته دفاع مقدس که تجلي خوداتکايي و خودباوري ايرانيان است، قابل توجه دانست.

وي با اشاره به رهيافت‌هاي نوين و تحول‌گرايانه وزارت ارتباطات به‌ويژه در بحران کرونا، اظهار کرد: يکي‌از اقدامات اين وزارت در ابتداي آغاز اين همه‌گيري، راه‌اندازي اپليکيشن ac۱۹، اولين اپليکيشن استخراج اطلاعات و استفاده از ظرفيت آموزش همگاني و بالابردن سطح غربالگري بود که با اقبال ملي رو به رو و به عنوان يک محصول داخلي به يکي از کشورهاي CIS فروخته شد.

فرمانده عمليات مديريت بيماري کرونا در کلانشهر تهران، ارائه اولين گزارش رديابي ديجيتال بيماران گيلان و قم و اولين نقشه رديابي سير و سفر بيماران مبتلا و ناقلين با علامت و بدون علامت را از ديگر اقدامات مهم وزارت ارتباطات در دوران شيوع کوويد-۱۹ اعلام کرد و گفت: يکي از شاخص‌هاي ارزيابي توسعه اجرايي پارادايم مديريتي کشورها در دنيا، ارتباط دستگاه‌هاي اجرايي و دانشگاه‌هاست که وزير ارتباطات اين مهم را به خوبي محقق کرده است.

به گفته رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، افزايش ظرفيت پهناي باند بسياري از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور تاييدي بر اين ادعاست.

زالي تصريح کرد: در استان تهران به کمک سيستم رديابي ديجيتال موفق به نقطه‌يابي ۵۰ هزار بيمار مبتلا و به دنبال آن شناسايي مناطق آلوده استان شده‌ايم که اين پروسه در حال استمرار است. اميدواريم اين امکان در سطح مراکز جامع سلامت نيز با همراهي وزير ارتباطات فراهم شود.

وي با اشاره به اينکه دگرديسي ديجيتال در عرصه اجتماعي ايرانيان اتفاق خوبي بود، افزود: شکاف‌هاي ديجيتال موجود نيز در آينده مرتفع خواهد شد.

رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در خصوص محوريت تفاهم‌نامه مشترک با وزارت ارتباطات، تصريح کرد: گسترش پزشکي از راه دور بحث روز دنياست و از سال ۲۰۱۷ تاکنون تنها ۱۰ درصد خدمات در زمره پزشکي از راه دور قرار گرفته است که پيش بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۴ اين ميزان به ۲۵ درصد برسد. کشور ما نيز مي‌تواند جايگاه خوبي در اين زمينه داشته باشد.

زالي در ادامه گفت: تله مديسين يا پزشکي از راه دور، راديولوژي و مشاوره از راه دور در دوران کرونا نيز به حد زيادي محقق شده است که نياز به گسترش دارد. مشاوره جراحي از راه دور نيز جاه‌طلبانه‌ترين بخش تله‌مديسين است، اما نبايد فرصت‌سوزي کنيم، چراکه اين اقدام در کشور شدني است.

وي با اشاره به مزاياي جراحي از راه دور، ادامه داد: خونريزي کمتر، بهبودي سريعتر بيمار و افزايش دقت جراح به کمک تصاوير دو بعدي و سه بعدي از فوايد جراحي از راه دور است. البته مهمترين مسئله در اين مسير ربات‌هاي جراحي هستند که بايد از تکنولوژي بالايي برخوردار باشند که اين امر با همکاري دانشگاه تهران و صنعتي شريف محقق خواهد شد.

زالي تنها مشکل در جراحي از راه دور را نبود امکان لمس اندام دانست و گفت: پزشکان در زمان جراحي با اندام‌ها مانوس هستند و لمس اندام‌ها نقش مهمي در کيفيت روند انجام کار دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در پايان با بيان اينکه کاربست ۵G تنها افزايش ظرفيت ارتباطي و پهناي باند و عدم انقطاع نيست، بلکه عاملي براي تغيير سبک زندگي است، گفت: استفاده از کاربست‌هاي انساني نياز به ملاحظات اخلاقي و حقوقي دارد که در حوزه پزشکي از راه دور، دانشگاه آمادگي کامل خود را براي ايجاد پيوست‌هاي حقوقي و اخلاق پزشکي اعلام مي‌کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر