برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مقایسه سه پایین‌رده‌ فنلاندی

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی

گجت نيوز/ در مقايسه نوکيا ۲.۴ – Nokia 2.4 با نوکيا ۳.۴ و ۵.۳، قصد داريم نگاهي به محصولات پايين‌رده فنلاندي داشته باشيم و بهترين گوشي اقتصادي اين کمپاني را انتخاب کنيم.

توقف پشتيباني نرم افزاري و ارائه آپديت‌هاي سيستم عامل يکي از مهم‌ترين عواملي هستند که يک کاربر را مجاب به خريد گوشي جديد مي‌کنند. اما اگر به دنبال خريد موبايلي هستيد که قيمت اندکي داشته باشد و از سوي ديگر تحت پشتيباني نرم افزاري طولاني مدتي قرار داشته باشد احتمالا چشم اميدي به نوکيا خواهيد داشت. استراتژي فعلي نوکيا براي عرضه به روز رساني‌هاي نرم افزاري حتي براي محصولات با قيمت بسيار پايينش هم صادق بوده و به يکي از نقاط قوت گوشي‌هاي فنلاندي تبديل شده است. در ادامه قصد داريم به مقايسه نوکيا ۲.۴ با نوکيا ۳.۴ و نوکيا ۵.۳ بپردازيم که هر سه در دسته اسمارت فون‌هاي پايين‌رده قرار مي‌گيرند اما اقشار مختلفي را هدف گرفته و با يکديگر تفاوت‌هايي دارند.

طراحي و ظاهر
با وجود اينکه اصولا گران‌ترين گوشي بايد زيباترين هم باشد اما عنوان بهترين طراحي به نوکيا ۳.۴ مي‌رسد. اين گوشي تنها عضو خانواده پايين‌رده فنلاندي بوده که نمايشگري مزين به طراحي Punch Hole بوده و از حداقل حاشيه براي گنجاندن دوربين سلفي استفاده شده است، در حالي که نوکيا ۲.۴ و نوکيا ۵.۳ از طراحي ناچ قطره‌اي بهره مي‌برند و ظاهر قديمي‌تري دارند. نماي پشتي نوکيا ۳.۴ شباهت زيادي به ۵.۳ داشته و همان ماژول دايره‌اي دوربين و سنسور تشخيص اثر انگشت به چشم مي‌خورد. اما ظاهر نوکيا ۲.۴ کمي متفاوت با برادران ارزان قيمتش بوده و گرچه طراحي ضعيف‌تري دارد اما نسبت به ساير گوشي‌هاي پايين‌رده بازار زيباتر است. در بدنه هيچ‌يک از سه گانه اقتصادي نوکيا از متريال مرغوب استفاده نشده و بدنه پلي‌کربناتي آن‌ها چندان حس کيفيت را منتقل نمي‌کنند. با اين وجود نوکيا در ۵.۳ از محافظ نمايشگر گوريلا گلس ۳ استفاده کرده تا خط و خش‌هاي روي صفحه را کاهش دهد.

نمايشگر
در مقايسه نوکيا ۲.۴ با ۳.۴ و ۵.۳، هر سه مدل صفحه نمايشي با کيفيت زير متوسط در اختيار داشته که مصرف انرژي کمي دارند. تمامي گوشي‌ها رزولوشني معادل +HD دارند که در حال حاضر رزولوشن بالايي براي يک اسمارت فون محسوب نمي‌شود. با نوکيا ۳.۴ تراکم پيکسلي بيشتري نصيبتان مي‌شود اما از سوي ديگر با صفحه نمايش کوچک‌تري هم روبرو خواهيد بود. بدين ترتيب بهترين نمايشگر به نوکيا ۵.۳ تعلق دارد که ميزان نور بيشتري توليد مي‌کند و زاويه ديد گسترده‌تري نسبت به دو مدل ارزان قيمت‌تر در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. ناگفته نماند در هر سه گوشي پنل به کار رفته براي نمايشگر از نوع IPS بوده که يک امتياز مثبت برايشان تلقي مي‌شود.

مشخصات فني و نرم افزار
نوکيا ۵.۳ بهترين ترکيب سخت افزاري را در مقايسه نوکيا ۲.۴ با ۳.۴ و ۵.۳ داشته که البته عملکردي پايين‌تر از متوسط دارد اما در مقابل ۲.۴ و ۳.۴ بهتر عمل مي‌کند. اين گوشي مجهز به چيپست اسنپدراگون ۶۶۵ و رم تا ۶ گيگابايت بوده و ۶۴ گيگابايت حافظه ذخيره‌سازي از نوع eMMC 5.1 در اختيار دارد که البته توسط کارت حافظه جانبي قابل ارتقاست. در مقام دوم نوکيا ۳.۴ قرار گرفته که با چيپ اسنپدراگون ۴۶۰ در تمامي سناريوها پاسخگوي کاربر خواهد بود. پاسخگويي اين گوشي‌ها در صورتي برايتان رضايت‌بخش مي‌شود که در جمع کاربران حرفه‌اي يا پر استفاده از گوشي نباشيد و استفاده‌اي معمولي و در حد نيازهاي روزمره از موبايلتان داشته باشيد. اگر فکر مي‌کنيد از موبايلتان انتظاري بيشتر از تماس يا چت نداريد مي‌توانيد به نوکيا ۲.۴ هم نگاهي بياندازيد که با چيپست Helio P22 پردازش‌هاي لازم را انجام مي‌دهد. نوکيا ۵.۳، نوکيا ۳.۴ و نوکيا ۲.۴ گرچه هر سه گوشي‌هاي اقتصادي و بسيار ارزان قيمتي هستند اما تا دو سال جديدترين به روز رساني‌هاي نرم افزاري را دريافت خواهند کرد.

دوربين
در مقايسه نوکيا ۲.۴ با ۳.۴ و ۵.۳ برنده بخش دوربين همانند بخش مشخصات فني، نوکيا ۵.۳ خواهد بود که البته تفاوت زيادي با نوکيا ۳.۴ ندارد. تفاوت دوربين نوکيا ۵.۳ با ۳.۴ در سنسور ۲ مگاپيکسلي ماکرو خلاصه مي‌شود و در ساير زمينه‌ها با يکديگر برابرند. سنسور ۱۳ مگاپيکسلي اصلي در کنار لنز ۵ مگاپيکسلي فوق عريض و سنسور ۲ مگاپيکسلي تشخيص عمق مجموعه دوربين‌هاي نوکيا ۵.۳ و ۳.۴ را تشکيل مي‌دهند و حتي دوربين سلفي آن‌ها نيز رزولوشن ۸ مگاپيکسلي داشته و در اين زمينه هم مشابه هستند. ولي اوضاع براي نوکيا ۲.۴ فرق مي‌کند و فنلاندي‌ها سنسور ۸ مگاپيکسلي براي دوربين اصلي اين گوشي در کنار سنسور ۲ مگاپيکسلي تشخيص عمق در نظر گرفته‌اند و در قاب جلويي، سنسور ۵ مگاپيکسلي براي گرفتن عکس‌هاي سلفي ديده مي‌شود.

باتري
شايد نوکيا ۲.۴ در تمامي بخش‌ها عقب‌تر از نوکيا ۳.۴ و نوکيا ۵.۳ باشد اما در بخش باتري نتيجه برعکس مي‌شود. باتري ۴۵۰۰ ميلي‌آمپري نوکيا ۲.۴ با يک بار شارژ دوام بيشتري نسبت به دو گوشي ديگر خواهد داشت و ظرفيت نوکيا ۳.۴ و نوکيا ۵.۳ به ۴۰۰۰ ميلي‌آمپر محدود شده است. با اين وجود ممکن است نوکيا ۳.۴ در مقايسه با ۵.۳ به واسطه نمايشگر کوچک‌ترش عملکرد بهتري در زمينه باتري از خود به نمايش بگذارد.


قيمت
نوکيا ۲.۴ ۱۴۰ دلار براي نسخه پايه قيمت‌گذاري شده و براي خريد نوکيا ۳.۴ و نوکيا ۵.۳ به ترتيب ۱۸۵ و ۲۵۵ دلار بودجه احتياج خواهيد داشت. نوکيا ۵.۳ به طور کلي برنده اين رقابت شناخته مي‌شود اما اگر قصد داريد کمي پول پس‌انداز کنيد و همه بودجه‌تان را صرف يک موبايل نکنيد، مي‌توانيد به سراغ نوکيا ۳.۴ برويد که تفاوت فاحشي با نوکيا ۵.۳ ندارد و گرچه در زمينه دوربين و سخت افزار ضعيف‌تر بوده اما همچنان قابل اطمينان است. در پايان به نوکيا ۲.۴ مي‌رسيم که شايد براي کساني که پيش از اين از گوشي‌هاي دکمه‌اي قديمي استفاده مي‌کردند و کار زيادي با موبايلشان انجام نمي‌دهند مناسب باشد که عمر باتري بيشتري نيز در قياس با دو رقيب ديگر دارد.

نوکيا ۲.۴
نقاط قوت
قيمت اقتصادي‌تر
باتري با حجم بيشتر
NFC

نمايشگر عريض
نقاط ضعف
سخت افزار داخلي ضعيف


نوکيا ۳.۴
نقاط قوت
طراحي کوچک و جمع و جور
ارزش خريد مناسب
قيمت خوب
وزن کمتر
نقاط ضعف
نمايشگر کوچک‌تر


نوکيا ۵.۳
نقاط قوت
بهترين سخت افزار
دوربين‌هاي با کيفيت
NFC
نمايشگر عريض
نقاط ضعف
قيمت بالاتر

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره