نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

واکنش یوتیوبرهای ژاپنی به تجربه کار با PS5

منبع
زومجي
بروزرسانی

زومجي/ بعد از اينکه چندين و چند يوتيوبر شناخته‌شده‌ي ژاپني به تجربه‌ي بازي با پلي استيشن 5 سوني پرداختند، حالا اطلاعات رسمي تازه‌اي راجع به اين کنسول نسل ۹ منتشر شده‌اند.
   
با اينکه احتمالا به‌زودي کنسول پلي استيشن 5 سوني به‌دست رسانه‌هاي غربي هم مي‌رسد، فعلا فقط افراد شناخته‌شده در ژاپن توانستند به تجربه‌ي بازي با آن بپردازند. به همين خاطر و باتوجه‌به همه‌ي واکنش‌هاي منتشرشده از سوي آن‌ها، حالا مخاطبان شناخت بيشتري از PS5 دارند. در اين بين شايد نکته‌اي که به سريع‌ترين حالت ممکن توجه همگان را به خود جلب کرد، تاکيد روي داغ نشدن و بي‌صدايي کنسول بوده باشد. براي نمونه Dengeki Online، يکي از يوتيوبرهاي معروف ژاپني در اين رابطه مي‌گويد:

«کنسول جديد سوني از همه‌ي مدل‌هاي پلي استيشن 4، پلي استيشن 4 اسليم و پلي استيشن 4 پرو کم‌صداتر است. پس از ۸۰ دقيقه تجربه‌ي گادفال، دويل مي کراي 5 اسپشيال اديشن و بازي Astro's Playroom، بدنه‌ي کنسول همچنان سرد بود. وقتي بعد از ساعت و ۲۰ دقيقه مي‌خواستيم از مقابل کنسول بلند بشويم، از يکديگر پرسيديم که آيا اصلا فن اين کنسول چرخيد؟ تقريبا هيچ صدايي از کنسول نشنيديم».

کانال يوتيوبي 4Gamer هم دقيقا چنين تجربه‌اي از کار با کنسول پلي استيشن 5 داشته است و مي‌گويد شايد به سختي در بعضي از ثانيه‌هاي ۸۰ دقيقه تجربه، صدايي از آن شنيده باشد. حتي 4Gamer مي‌گويد پس از بيشتر از يک ساعت بازي با کنسول، وقتي شديدا به آن نزديک مي‌شويد، فقط جريان هواي گرمي را احساس مي‌کنيد که اصلا داغ نيست.

يکي از نکات جالب ديگر اين بود که تيم 4Gamer سعي کرد با نگاه انداختن به نقاط مختلف کنسول، دقيقا به ساختار سيستم خنک‌کننده‌ي آن پي ببرد. اما آن‌ها موفق به انجام اين کار نشدند و صرفا حدس‌هايي راجع به نحوه‌ي عملکرد خنک‌کننده‌ي PS5 دارند. مارک سرني، معمار ارشد پلي استيشن 5 پيش‌تر گفته بود که سيستم خنک‌کننده‌ي اين کنسول مخاطبان را راضي خواهد کرد.

يوتيوبرهاي ژاپني مي‌گويند که کنترلر دوال‌سنس احساس بهتري نسبت به دوال‌شاک 4 به مخاطب مي‌دهد و لايت‌بار آن هم برخلاف لايت‌بار دوال‌شاک 4، هرگز نوري آزاردهنده را از خود ساطع نمي‌کند. لايت‌بار دوال‌سنس مي‌تواند آبي، سبز، زرد و بنفش باشد و شدت نور آن هم در صورت نياز، کم و زياد مي‌شود. تازه اگر مي‌خواهيد شارژ کنترلر را براي مدت بيشتري نگه داريد، مي‌توانيد حالت پخش نور لايت‌بار را به شکل نقطه‌اي درآوريد. در حقيقت گيمر مي‌تواند به‌جاي مواجهه با کل نوار پخش نور، تنها چند نقطه از آن را روشن بگذارد تا هم شارژدهي دسته طولاني‌مدت‌تر باشد و هم همچنان بتوان رنگ‌هاي مختلف نور لايت‌بار را مشاهده کرد. دوال‌سنس به خاطر ميکروفون داخلي قوي خود، توانايي تشخيص جريان هوا را نيز دارد و مثلا در يکي از مراحل بامزه‌ي بازي Astro's Playroom، يوتيوبرها بايد با فوت کردن به سمت دسته مرحله را پشت سر مي‌گذاشتند.

عملکرد SSD کنسول باعث مي‌شود که نه‌تنها اکثر لودينگ‌ها لحظه‌اي باشند، بلکه در خود بازي‌ها هم با لحظاتي مواجه بشويم که سرعت بالاي رخ دادن برخي اتفاقات در آن‌ها بسيار زياد است. کانال يوتيوبي 4Gamer ادعا مي‌کند که در بازي Astro's Playroom و بازي Godfall لحظاتي را ديده است که بدون وجود يک SSD بسيار پرسرعت نمي‌توانستند جايي در يک بازي ويديويي داشته باشند.

يوتيوبرهاي ژاپني هنوز اجازه‌ي ديدن سيستم‌عامل پلي استيشن 5 سوني را نداشته‌اند. در نتيجه ما فعلا نه UI/رابط کاربري کنسول را ديده‌ايم و نه به‌صورت رسمي مي‌دانيم که SSD آن چه حجمي از حافظه را در اختيار گيمر قرار مي‌دهد. اما ديگر در سريع بودن عملکرد کنسول پلي استيشن 5 به خاطر برخورداري از يک SSD عالي، شکي وجود ندارد. زيرا مثلا رسانه‌ي معتبر فاميتسو اعلام کرد که پس از هر مرگ در بازي Godfall، بازگشت بازيکن به گيم‌پلي فقط حدودا دو ثانيه زمان مي‌برد.

در پاسخ به يکي از مخاطبان که پرسيده بود آيا ممکن است خنکي اتاق به کنسول کمکي کرده باشد، رسانه‌ي 4Gamer گفت که آن‌ها در اتاقي با دماي بالاتر از ۳۰ درجه‌ي سانتي‌گراد حضور داشتند. 4Gamer باور دارد اگر کنسول مي‌خواست داغ کند يا صداي فن زيادي را به گوش برساند، حتما در طول اين يک ساعت و ۲۰ دقيقه چنين اتفاقي رخ مي‌داد. کانال يوتيوب Dengeki هم در ويديو خود گفت که به نظر مي‌رسد نگراني گيمرها راجع به صداي خنک‌کننده‌ي PS5 و داغ شدن اين کنسول، بي‌مورد بوده است. همچنين او و يوتيوبرهاي ديگر گفتند که از تجربه‌ي بازي با رزولوشن 4K و فريم‌ريت ۶۰ (به‌صورت همزمان) روي کنسول پلي استيشن 5 رضايت کامل دارند.

راستي به نظر مي‌رسد که سوني برخلاف هميشه، تمام دوال‌سنس‌ها يعني دسته‌ي بازي کنسول پلي استيشن 5 را بدون درنظرگرفتن ريجن عرضه‌ي آن‌ها طراحي کرده است. در حقيقت نه‌تنها همه‌ي دسته‌هاي دوال‌سنس چينش يکساني براي محل قرارگيري دکمه‌ها دارند، بلکه همه‌ي دکمه‌ها هم روي پلي استيشن 5 عملکرد يکساني را ارائه مي‌کنند. به بيان بهتر برخلاف گذشته که در کنسول‌هاي ريجن ۱ و ريجن ۳ به ترتيب دکمه‌ي ضربدر و دايره دکمه‌ي اصلي تاييد بودند، حالا در همه‌ي PS5ها دکمه‌ي ضربدر اين کار را انجام مي‌دهد. ما مي‌دانيم که برخلاف نسل‌هاي قبلي، پلي استيشن در نسل ۹ فقط يک شعار تبليغاتي در سرتاسر دنيا خواهد داشت؛ Play Has no Limits (بازي کردن هيچ حد و مرزي نمي‌شناسد). پس عجيب نيست که سوني بخواهد زبان طراحي دسته‌هاي بازي خود و کارکرد هرکدام از دکمه‌هاي آن در کل دنيا را هم به اين شکل، يک‌پارچه سازد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره