برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

توسعه دوربین‌های هوشمند با قابلیت درک سوژه

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
توسعه دوربین‌های هوشمند با قابلیت درک سوژه

ديجياتو/ محققان دانشگاه‌هاي «بريستول» و «منچستر» در حال توسعه دوربين‌هاي هوشمندي هستند که مي‌توانند آنچه را که از دريچه لنز خود مي‌بينند، ياد گرفته و درک کنند. چنين دوربين‌هايي با سرعت پردازش بالا، جهت استفاده در هواپيماهاي بدون سرنشين بسيار مناسب خواهند بود.

سيستم‌هاي کنوني براي يادگيري ماشين در دوربين‌ها به اندازه کافي سريع نيستند چرا که ابتدا سوژه بايد توسط سنسور ثبت شده و سپس توسط پردازشگر تحليل شود. «پيوتر دودک» يکي از محققان اين پروژه، مسئوليت توسعه چيپ پردازشگر دوربين موسوم به «SCAMP» را برعهده داشته است. چيپ مربوطه به گونه‌اي توسعه يافته که مي‌تواند داده‌هاي هر پيکسل تصوير را به صورت موازي پردازش کند.وقتي داده‌‌ها در سطح پيکسل پردازش مي‌شوند، کارايي کلي سيستم به شدت ارتقا پيدا مي‌کند. در نتيجه محصول نهايي، سيستمي با سخت افزار کم مصرف و کارآمدتر خواهد بود.

دوربين‌هاي هوشمند با پشتيباني از SCAMP، قدرت پردازش بيشتري را به صورت موازي در اختيار خواهند داشت. دکتر «تام ريچاردسون»، مدرس ارشد مکانيک پرواز و از محققان دانشگاه بريستول و يکي از اعضاي اين پروژه، روي توسعه معماري SCAMP براي استفاده در هواپيماهاي بدون سرنشين سبک کار مي‌کند. وي معتقد است:

«موضوع بسيار هيجان انگيز در مورد دوربين‌هاي هوشمند، قابليت يادگيري ماشيني در کنار سرعت عملکرد خوب آنها در پيکربندي‌هايي با وزن سبک است. در نتيجه چنين دوربين‌هايي براي استفاده در هواپيماهاي بدون سرنشين بسيار مناسب هستند.»
  
محققان حوزه رباتيک و هوش مصنوعي با چالش‌هاي مختلفي جهت درک و پردازش تصوير سيستم‌هاي فعلي دست و پنجه نرم مي‌کنند. در حال حاضر، سنسورهاي مختلفي در بازار براي ضبط تصاوير از طريق دوربين‌هاي ديجيتالي عرضه شده است. همچنين انواع مختلفي از پردازنده‌هاي گرافيکي نيز در بازار با توانمندي‌هاي مختلف رونمايي مي‌شوند.

سيستم‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي، تنها پس از ضبط و انتقال اطلاعات بصري بين حسگرها و پردازنده‌ها، مي‌توانند تصاويري از جهان پيرامون خود را ارائه دهند. برخي از داده‌هاي تصاوير مانند برگ‌هاي کنار جاده، معنا و مفهوم خاصي براي دوربين‌هاي ديجيتالي ندارند، اما تمام جزئيات توسط حسگرها ضبط مي‌شوند.

محققان در تلاش هستند تا داده‌هاي غيرمرتبط را از سيستم داده‌هاي دوربين‌هاي هوشمند حذف کنند و با کمک هوش مصنوعي، داده‌هاي مهم‌تر را ذخيره و پردازش کنند. «والتريو مايول-کيواس» استاد رباتيک و از محققان دانشگاه بريستول اعلام کرد:

«براي توسعه سيستم‌هاي ادراکي کارآمد، بايد فراتر از حدودي که تاکنون حرکت کرده‌ايم، پيش برويم. مي‌توانيم با روشي الگوبرداري شده از سيستم طبيعي بينايي کمک بگيريم. چشم و مغز ما با يکديگر کار مي‌کنند تا به درک بهتري از جهان برسيم.»

چشم قورباغه‌ها داراي ردياب‌هايي است که موجوداتي مانند مگس را مي‌‌تواند ببيند. از چنين الگوهايي مي‌توان در توسعه دوربين‌هاي هوشمند کمک گرفت. با کمک دوربين‌هاي هوشمند مي‌توان به سطح بالاتري از اطلاعات دسترسي پيدا کرده و در نتيجه سيستم‌هايي کارآمدتر در اختيار داشت.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره