برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
موبایل و بازی

چند ترفند ساده برای کاهش مصرف اینترنت همراه

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی

گجت نيوز/ آيا به دنبال راهي براي کاهش مصرف اينترنت سيمکارت در گوشي هوشمند خود هستيد؟ با ما همراه باشيد تا چند روش کاربردي را به شما نشان دهيم.

امروزه به دلايل مختلفي افراد از بسته‌هاي اينترنت سيمکارت استفاده مي‌کنند؛ از همراه و هميشگي بودن گرفته، تا سادگي استفاده آن که تنها با زدن يک دکمه انجام مي‌شود. اما راحتي و همراه بودن اين اينترنت، قاعدتا با قيمتي گران‌تر از واي فاي تمام خواهد شد و اگر شما از آن دسته از افراد باشيد که روزانه زياد با گوشي خود کار مي‌کنيد، قطعا بايد هزينه بيشتري را براي مصرف روزانه اينترنت خود بپردازيد.

با اين وجود، لازم است بدانيد که براي اين مسئله چندين راه چاره وجود دارد که با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد هزينه اينترنت خود را تا حدودي کاهش دهيد.

براي مصرف اينترنت خود حد خاصي تعيين کنيد
 
يکي از بدترين اتفاقاتي که معمولا براي کاربران رخ مي‌دهد، تمام شدن حجم اينترنت سيمکارت بدون اطلاع داشتن است. البته اپراتورهاي ايرانسل، رايتل و همچنين همراه اول ابتدا يک پيامک حاوي با متن «از حجم بسته شما × گيگابايت باقي مانده است» را ارسال مي‌کنند، اما معمولا اين پيام چندان دقيق نبوده و افراد پس از پايان بسته و استفاده از تعرفه آزاد اينترنت، شارژ سيمکارت خود را هم از دست مي‌دهند!

براي جلوگيري از اين مسئله، لازم است تا در گوشي‌هاي اندرويدي وارد منو تنظيمات شده و سپس گزينه‌هاي Network and Internet و Data Usage (که در برخي از گوشي‌ها بالا راست صفحه و در منو سه نقطه خواهد بود) را انتخاب کنيد. پس از آن، مي‌توانيد با انتخاب گزينه Set Data Limit حد خاصي را براي مصرف اينترنت داده خود انتخاب کنيد تا به هنگام رد کردن آن، هشداري را از سوي گوشي خود دريافت کنيد.

به علاوه، براي کاهش مصرف اينترنت سيمکارت مي‌توانيد در همين منو تيک گزينه Data Saver را هم بزنيد.

همچنين اگر از گوشي‌هاي آيفون استفاده مي‌کنيد، براي انجام اين کار مي‌توانيد پس از ورود به منو تنظيمات، گزينه Mobile Data را انتخاب و در منو Current Period ميزان ديتا استفاده شده خود را مشاهده کنيد.

از مرورگر گوگل کروم استفاده کنيد
 

استفاده از مرورگر کروم به شما اجازه مي‌دهد تا با ذخيره داده و استفاده بهينه، موجب کاهش مصرف اينترنت سيمکارت در گوشي خود شويد. براي انجام اين کار، پس از دريافت اين مرورگر، آن را اجرا کرده و به منو Setting برويد تا گزينه‌اي به نام Data Saver را مشاهده کنيد. پس از انتخاب اين گزينه، تيک Use Data Saver را بزنيد.

در صورت امکان از واي فاي استفاده کنيد
 
گوشي شما دو راه براي آنلاين شدن را در مقابل شما قرار مي‌دهد؛ اينترنت سيمکارت، و واي فاي. اين درحالي است که اينترنت واي فاي بسيار ارزان‌تر از اينترنت موبايل بوده و در برخي مناطق شهر نيز مي‌توانيد به شبکه‌هاي رايگان متصل شويد.

البته دقت کنيد که براي متصل شدن به يک شبکه واي فاي رايگان، حتما آي پي خود را با برنامه‌هاي موجود در گوگل پلي عوض کنيد؛ چراکه استفاده از واي فاي رايگان، ممکن است باعث هک شدن و در نهايت لو رفتن اطلاعات شخصي شما شود.

از گوشي دو سيمکارته استفاده کنيد

 
يکي از راه‌هاي کاهش مصرف اينترنت سيمکارت بدون شک استفاده از يک گوشي هوشمند، با قابليت داشتن دو سيمکارت به صورت همزمان است.

وقتي که شما اين کار را انجام دهيد، ديگر هيچ نگراني براي تمام شدن ناگهاني شارژ خود نخواهيد داشت؛ چراکه از يک سيمکارت صرفا براي اينترنت، و از سيمکارت ديگر براي برقراري تماس و يا فرستادن پيامک استفاده خواهيد کرد.

به علاوه، اين کار به شما کمک مي‌کند تا از ويژگي‌هاي دو اپراتور متفاوت استفاده کرده و بسته‌هاي اينترنتي مختلف آن‌ها را بررسي و براي خريد مقايسه کنيد.

همگام‌سازي خودکار را در گوشي خود خاموش کنيد
 
هنگامي که شما به اينترنت متصل مي‌شويد، اتفاقات بسياري در گوشي شما رخ مي‌دهد. براي مثال فروشگاه گوگل پلي يا اپل استور در گوشي‌هاي آيفون به دنبال به‌روز رساني‌هاي جديد مي‌رود؛ برنامه‌هاي پيام‌رسان اعلان‌هاي جديد را ارسال مي‌کنند، و برنامه جيميل پيام‌هاي جديد را پيدا و ليست را به‌روز مي‌کند. با اين وجود، اين‌ها تنها بخش بسيار کوچکي از استفاده‌هاي گوشي هوشمند از اينترنت است.

به هر حال براي خاتمه دادن به اين مصرف هميشگي اينترنت، مي‌توانيد در گوشي‌هاي اندرويد، وارد منو تنظيمات شده و سپس گزينه Data Usage را انتخاب کنيد؛ سپس تيک گزينه Background Data را بزنيد (و يا برداريد) تا استفاده اينترنت در برنامه‌هايي که باز نکرده‌ايد به کلي متوقف شود.

همچنين در گوشي‌هاي آيفون پس از ورود به منو تنظيمات، روي نام خود بزنيد و سپس گزينه iCloud را انتخاب کنيد. در اين بخش مي‌توانيد تمامي سرويس‌هاي حاضر در گوشي خود را مشاهده و براي غيرفعال کردن هرکدام را انتخاب کنيد.

همگام‌سازي فضاي ابري خود را با واي فاي انجام دهيد
 
اگر از برنامه‌هايي مانند Google Drive براي ذخيره آنلاين فايل‌هاي شخصي خود استفاده کرده و آن را براي ذخيره عکس و يا فيلم‌هاي خود در حالت خودکار قرار داده‌ايد، براي کاهش مصرف اينترنت سيمکارت خود لازم است تا Auto-Sync Data گوشي خود را غير فعال کنيد.

براي اين کار، کنترل پنل بالاي گوشي خود را پايين کشيده و سپس دکمه Auto-Sync Data را در صورت روشن بودن خاموش کنيد. با انجام اين کار، فايل‌هاي شما به صورت خودکار آپلود و يا دانلود نخواهند شد.

فايل‌هاي موسيقي را ذخيره کنيد
 
اگر از سرويس‌هايي مانند راديو جوان، اسپاتيفاي و يا اپل موزيک استفاده مي‌کنيد، لازم است بدانيد که بخش عمده‌اي از اينترنت شما به همين روش در حال به هدر رفتن است!

به جاي استريم آهنگ‌ها، آن‌ها را دانلود کرده و با برنامه موزيک پلير گوشي خود و به صورت آفلاين آن‌ها را گوش کنيد. به علاوه، با خريد اشتراک در هرکدام از سرويس‌هاي ذکر شده مي‌توانيد در همان برنامه‌ها هم موزيک مورد نظر خود را دانلود و به صورت آفلاين گوش دهيد.

ويدئوها را با کيفيت پايين‌تر تماشا کنيد
 
اگر از سرويس‌هاي استريم ويدئو مانند آپارات استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد تا هميشه از کيفيت‌هاي ۳۶۰ و يا در نهايت ۴۸۰ براي ديدن کليپ مورد نظر خود استفاده کنيد. ابتدا ممکن است چندان اين مسئله براي شما مهم نباشد اما پس از تنها يک هفته انجام اين کار، به خوبي متوجه تغييرات ايجاد شده در کاهش مصرف اينترنت سيمکارت خود خواهيد شد.

از اينترنت نسل ۳ استفاده کنيد

استفاده از اينترنت نسل چهار ۴G باعث مي‌شود تا مصرف اينترنت شما به سرعت افزايش يابد و شما قطعا آن را تاکنون حس کرده‌ايد. براي جلوگيري از اين مسئله، برخي اوقات و در صورت نياز بهتر است تا دوباره به نسل سوم اينترنت همراه يا همان ۳G برگرديد.

براي انجام اين کار در گوشي‌هاي اندرويد، ابتدا به تنظيمات گوشي رفته و سپس به منو Network and Internet و يا More برويد. سپس Mobile Network را انتخاب کنيد تا يک گزينه به نام Prefered Network Type را مشاهده کنيد. آن را انتخاب کنيد و در منو جديد، روي گزينه WCDMA بزنيد تا اينترنت شما به ۳G متصل شود. البته دقت کنيد که در برخي از گوشي‌هاي شرکت هواوي، شما مي‌توانيد با خاموش کردن دکمه LTE و يا دکمه ۴G در پنل بالاي گوشي شبکه اينترنت سيمکارت خود را عوض کنيد.

همچنين براي انجام اين کار در گوشي‌هاي آيفون، پس از رفتن به منو تنظيمات لازم است تا گزينه Mobile Data Options و سپس Voice and Data را انتخاب کنيد. در منو جديد، گزينه LTE Off و يا ۳G قابل انتخاب خواهد بود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم