هوش مصنوعی در سالهای آینده به کجا میرسد؟

باشگاه خبرنگاران/ به گزارش خبرنگار حوزه دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان، مدتي است که تقريبا تمام شرکتهاي بزرگ فعال در زمينه فناوري به فکر استفاده از هوش مصنوعي در دستگاهها و اختراعات خود هستند؛ چرا که هوش مصنوعي در بسياري از موارد ميتواند به اندازه ذهن يک انسان روي موضوعي خاص تمرکز کند و به اين ترتيب عملکرد يک دستگاه تا حد بسيار زيادي افزايش پيدا خواهد کرد.
استفاده از هوش مصنوعي صرفا به گوشيهاي موبايل يا وسايل ارتباطي کوچک محدود نميشود و در حال حاضر حتي شرکتهاي اتومبيل سازي از اين فناوري در ساخت خودرو خود استفاده ميکنند که در مواردي مانند پارک خودکار و رانندگي خودکار کاربرد دارند؛ گفتني است اين فناوري از قديم و در هواپيماها نيز استفاده شده بود که به نام خلبان خودکار شناخته ميشود.
از طرفي هم نبايد فراموش کرد که با توجه به بهبود عملکرد اين فناوري در چند سال اخير، ميتوان گفت هوش مصنوعي در آيندهاي نزديک حتي وارد زندگي افراد خواهد شد و بسياري از امور روزمره کاربران به کمک اين فناوري انجام خواهد شد. به طور کلي پيش بيني درباره آينده هوش مصنوعي حتي براي چند روز آينده بسيار دشوار است چرا که اين فناوري به صورت لحظهاي در حال پيشرفت بوده و شرکتهاي مختلف تمرکز خاصي را روي اين موضوع گذاشتهاند.
بر اساس آخرين اطلاعات منتشر شده از هوش مصنوعي، ميزان علاقه کاربران به اين فناوري روز به روز در حال افزايش است. به طور کلي تعداد استارتاپهاي آمريکايي که در زمينه هوش مصنوعي تمرکز دارند، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ حدود ۱۱۳ درصد افزايش يافتهاند؛ از مهمترين تغييرات هوش مصنوعي در اين بازه زماني بايد به استفاده از موتورهاي جستجو، مترجمان آنلاين، دستيارهاي صوتي و بسياري از مواردي که مربوط به بازاريابي آنلاين مربوط ميشوند اشاره کرد.
استفاده از هوش مصنوعي به جاي انسانها
راننده خودکار يکي از محبوبترين و مهمترين مواردي است که به واسطه استفاده از هوش مصنوعي در بين شرکتهاي سازنده اتومبيل افتاده است. در حال حاضر شرکتهاي تسلا و آئودي تمرکز خاصي روي اين موضوع کردهاند و با وجود تلاشهاي بسيار زياد اين شرکتها، همچنان فناوري راننده خودکار احتياج به تمرکز دقيق رانندگان دارد و نميتوان رانندگي را به طور کامل به خودروهاي اين دو شرکت واگذار کرد.
يکي ديگر از کاراييهاي هوش مصنوعي مدتي است توسط شرکتهاي ارائه دهنده خدمات اجتماعي يا حتي مراکز ارتباطي که کاربران روزانه به تعداد بسيار بالايي با آنها تماس ميگيرند، مورد استفاده قرار گرفته است. به اين صورت که هوش مصنوعي به جاي انسانها و اپراتورها به مخاطب خود پاسخ ميدهند و در صورت نياز کاربر را به اپراتور حقيقي منتقل خواهند ساخت.
پيشرفت چشمگير هوش مصنوعي در آيندهاي نزديک
همانطور که گفته شد يکي از مهمترين موارد مورد استفاده توسط هوش مصنوعي، به رانندگي خودکار يک خودرو مربوط ميشود. يکي از پژوهشگران اين حوزه معتقد است که فناوري هوش مصنوعي در سال ۲۰۳۰ تا جايي پيشرفت خواهد کرد که حدود ۱۵ درصد از کل خودروهاي موجود در جهان از هوش مصنوعي استفاده خواهند کرد و به نوعي ميتوان بدون نياز به حضور راننده از آنها استفاده کرد.
مورد ديگري که به آن اشاره شد به موضوع استفاده از هوش مصنوعي به جاي اپراتورها مربوط ميشود، در حال حاضر هوش مصنوعي مورد استفاده در مراکز مخابراتي توانايي زيادي ندارد و بايد گفت محدوديتهاي زيادي را براي افراد به دنبال داشته است. طبق تحقيقات انجام شده انتظار ميرود در آيندهاي نزديک هوش مصنوعي بتواند به طور کامل جاي اپراتورها را بگيرد و ارجاع به اپراتورها به حداقل خواهد رسيد.
افزايش تحقيقات درباره هوش مصنوعي در دو دهه اخير
تحقيقات درباره هوش مصنوعي در دو دهه اخير حدود هشت برابر افزايش پيدا کرده که بخش عمدهاي از آن در حوزه علوم کامپيوتر قرار گرفته است. برخي از محققان نيز بر اين باورند که فناوري و ايده کنوني استفاده از هوش مصنوعي به انتهاي خود رسيده است و محققان بايد به دنبال يک ايده جايگزين به جاي ايده جديد و افزايش حيطه عملکرد هوش مصنوعي باشند. از طرفي هم هنوز دستگاههايي که در آنها از نسل کنوني هوش مصنوعي استفاده شده است، به حد نهايي خود نرسيدهاند و هنوز هم امکان ارتقاء هوش مصنوعي فعلي مورد استفاده وجود دارد.
برخي از مواردي که هوش مصنوعي توانسته است آنها را ارتقا دهد
در چند سال اخير هوش مصنوعي توانسته است تا حد بسيار زيادي قدرت محاسبات را افزايش دهد و حتي ميتوان ساخت و برنامه نويسي يک نرم افزار را به هوش مصنوعي واگذار کرد.
در حال حاضر حتي پيشرفتهترين پردازندههاي مرکزي، نميتوانند براي ارتقاء خودکار هوش مصنوعي دست به کار شوند چرا که هوش مصنوعي امکان ارتقا و پيشرفت در هر لحظه را دارد اما يک پردازنده صرفا ميتواند تا سقف توان تعريف شده براي آن مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين شرکتهاي بزرگ به دنبال ساخت پردازندههايي هستند که بر پايه و اساس هوش مصنوعي طراحي شدهاند و ميتوانند تا حد بسيار زيادي توسعه پيدا کنند اما از آنجايي که اين پردازندهها به صورت فيزيکي ساخته ميشوند و هوش مصنوعي فناوري است که حضور فيزيکي ندارد، باز هم نميتوان روي آنها حساب زيادي باز کرد.
استفاده از هوش مصنوعي در کارتهاي گرافيک
توليد يک تصوير توسط کارت گرافيک عملکرد بسيار پيچيدهاي است که نياز به محاسبه بسيار سريع و با دقت بالا دارد. در حال حاضر تنها بستر بسيار مناسب براي هوش مصنوعي استفاده از کارتهاي گرافيک است چرا که هوش مصنوعي ميتواند با توجه به نوع سخت افزار ميزان پردازش کارت گرافيک را تنظيم کرده تا نه تنها به کارت گرافيک فشار زيادي وارد نشود، بلکه تصويري بسيار دقيق و سازگار با کارت گرافيک و همچنين مانيتور مورد استفاده کاربر در اختيار وي قرار گيرد.
استفاده از هوش مصنوعي در رايانههاي کوانتومي
همانطور که گفته شد يکي از مهمترين موارد مکورد استفاده توسط هوش مصنوعي، به رانندگي خودکار يک خودرو مربوط ميشود. يکي از پژوهشگران اين حوزه معتقد است که فناوري هوش مصنوعي در سال ۲۰۳۰ تا جايي پيشرفت خواهد کرد که حدود ۱۵ درصد از کل خودروهاي موجود در جهان از هوش مصنوعي استفاده خواهند کرد و به نوعي ميتوان بدون نياز به حضور راننده از آنها استفاده کرد.
اما نقش هوش مصنوعي در اين نوع رايانهها به کنترل دقيق پردازش و بهبود سرعت پردازش مربوط ميشود تا از اين طريق خطا به حداقل برسد گفتني است در بسياري از موارد هوش مصنوعي براي انجام محاسبات دست به کار ميشود.
با اين حال هنوز هوش مصنوعي در ابتداي راه خود قرار دارد و تعداد زيادي از مراکز تحقيقاتي قصد دارند هوش مصنوعي را تا حد بسيار بالاتري ارتقا دهند.