ثبت هزاران شکایت برای عدم آنتن دهی موبایل
مهر/ سازمان تنظيم مقررات ارتباطات با اشاره به ثبت بيش از ۵ هزار شکايت در خصوص نارضايتي از آنتن دهي موبايل از سوي مشترکان اعلام کرد که پوشش داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورها محسوب مي شود.
به گزارش رگولاتوري، سيد محمد امامي، مديرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه پوشش دهي نامناسب اپراتورها منجر به نارضايتي و ثبت شکايت از سوي مشترکان ميشود، گفت: در شش ماهه اول سال ۹۹ در سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات مردمي ۱۹۵، مشترکان اپراتورهاي تلفن همراه ۵ هزار و ۴۸۸ شکايت در حوزه عدم آنتن دهي تلفن همراه ثبت کردهاند که بخشي از اين شکايات مربوط به عدم آنتن دهي در داخل ساختمان است.
وي گفت: در حال حاضر، هزار و ۳۱۹ شهر فناوري ۲G، هزار و ۲۸۹ شهر ۳G و هزار و ۱۵۸ شهر تکنولوژي ۴G را پوشش ميدهند. در روستاها نيز آمار تکنولوژي نسل دوم ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا است، دو تکنولوژي نسل سوم و چهارم نيز شامل ۵۵ هزار روستا ميشود. ۸۶ درصد جادههاي کشور، ۲G و ۶۷ درصد ۳G و ۳۹ درصد ۴G را پوشش ميدهند.
امامي دليل عدم پوشش دهي موبايل در برخي مناطق را اينگونه توضيح داد: دلايل متفاوت است که از جمله آن ميتوان به عدم همکاري شهرداريها و مردم، سرقت دکلها، وضعيت جغرافيايي، ميزان جمعيت، آب و هواي منطقه - که ميتواند بر سيگنالهاي مخابراتي تاثير بگذارد - اشاره کرد. به عنوان مثال در حال حاضر پوششدهي در برخي مناطق کلانشهرها تحت تاثير هارموني ساخت و سازها، قرار گرفته است، چرا که حتي مصالح بکار رفته در ساختمانها و قطر ديوارها، سيگنالهاي مخابراتي را تحت تاثير قرار ميدهد.
وي افزود: درباره مشکلات پوشش دهي در جادهها و روستاها نيز ميتوان به نبود زيرساختهاي لازم مانند برق جاده، عدم دسترسي براي احداث سايت و موضوع سرقتهاي مکرر تجهيزات مخابراتي اشاره کرد.
اين مقام مسئول در رگولاتوري با اشاره به اينکه عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهي شهرها به موضوع احداث سايتها به دليل ممانعتهاي مردمي و قوانين شهرداريها مربوط ميشود، اضافه کرد: متاسفانه در اين بخش در برخي از شهرها، شهرداريها به صورت سليقهاي با موضوع نصب دکل و تجهيزات مخابراتي برخورد ميکنند. البته رگولاتوري و مناطق ۹ گانه آن تا جايي که قوانين اجازه ميدهد با شهرداريها در تعامل هستند اما معتقدم اين تعاملات بايد در مقررات شهرداريها گنجانده شود.
مديرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خاطرنشان کرد: در شهر تهران جلساتي بين شرکت ارتباط مشترک شهر و نمايندگان رگولاتوري برگزار ميشود و در زمينه صدور مجوز نصب دکلهاي مخابراتي در برخي مناطق توافقاتي انجام شده است. در ساير شهرها نيز مديران مناطق ۹ گانه رگولاتوري با شهرداريهاي حوزه فعاليت خود تعاملاتي را انجام دادهاند؛ اميدواريم همکاري رگولاتوري با شهرداريها وارد مرحله جديدي شود.
امامي با اشاره به اينکه مردم از کيفيت آنتن دهي در برخي مناطق به ويژه در داخل منزل، اداره و … در مناطق پرجمعيت و متراکم شکايت دارند، گفت: متاسفانه مردم در اين زمينه نگرانيهايي دارند و به همين دليل در برخي موارد با اپراتورها همکاريهاي لازم صورت نميگيرد. متاسفانه گاهي اين تصور اشتباه که دکلهاي مخابراتي سرطانزا است، شنيده ميشود در صورتي که تجهيزات مخابراتي بر اساس استانداردهاي جهاني ساخته ميشود. علاوه بر اين، کيفيت و عملکرد اين تجهيزات به صورت مداوم توسط دستگاههاي مسئول مانند سازمان انرژي اتمي و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بررسي و به مردم اعلام ميشود که نصب اين تجهيزات روي ساختمانها مشکلي برايشان ايجاد نميکند.
وي در مورد پوشش دهي تلفن همراه در داخل ساختمان که يکي از موضوعات مهم براي مشترکان است، تاکيد کرد: اپراتورها بر اساس پروانه و مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمانها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش دهند و اين کاملاً بديهي است که اين تعهد داخل ساختمانها، پارکها، پاساژهاي متعارف و … را در برگيرد.
مديرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: اپراتورها در اين مورد الزام دارند و در صورت رعايت نکردن اين موضوع بر اساس مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات جريمه ميشوند. البته رگولاتوري معتقد است همانطور که سازمان نظام مهندسي بعد از بررسي وضعيت سيمکشي برق، نصب کنتور و … در ساختمانها، مجوز پايان کار را براي آن ساختمان صادر ميکند، بايد با تدوين مقررات مناسب، براي برجها و ساختمانهاي بلند نيز تهيه تجهيزات و جانمايي برخي وسايل مخابراتي الزامي شود.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اپراتورها به تعهدات خود در زمينه ايجاد يا برقراري پوشش تلفن همراه عمل کردهاند، توضيح داد: به صورت کلي، بله. اپراتورها حتي در برخي تعهدات مانند پوشش دهي نسل ۳ و ۴ موبايل فراتر از تعهدات توسعهاي در پروانهشان عمل کردهاند که مشترکان ميتوانند نتايج آن را مشاهده کنند. البته ممکن است در نقاطي به دلايلي که گفته شد نقصهايي وجود داشته باشد که برابر قوانين با آنها برخورد ميشود. مردم ميتوانند با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اينترنتي https://netsanjplus.ir يک منطقه را انتخاب کرده و پوشش دهي تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطاي بسيار کم، مشاهده و با يکديگر مقايسه کنند.