
تبلیغات یوتیوب فراگیر میشود

زوميت/ يوتيوب قصد دارد از اين پس در ويديوهاي کانالهايي که براي کسب درامد اقدام نکردهاند نيز تبليغ نمايش دهد.
يوتيوب بستري براي توليدکنندگان محتواي ويدئويي فراهم کرد است که با نمايش تبليغات در ويدئوهايشان درآمد کسب کنند. تبليغات کسبوکار مهمي براي يوتيوب، بهويژه براي گوگل، شرکت مادر آن، محسوب ميشود. حال بهنظر ميرسد اين شبکهي اجتماعي قصد دارد با اِعمال قوانين جديد، بدون پرداخت درآمد تبليغاتي به صاحب اثر، روي ويديوهاي حسابهاي عادي و غيرشريک يوتيوب (کانالهاي بهاصطلاح monetize نشده) نيز تبليغات نمايش دهد.
اخيرا بهروزرساني جديدي در شرايط و مقررات استفاده از يوتيوب در آمريکا اِعمال شده که درآمدزايي و نمايش تبليغات در ويدئوهاي بارگذاريشده از کانالهاي غيردرآمدزا را تغيير ميدهد. براي ايجاد کانال درآمدزا، صاحبان کانالهاي عادي بايد به شريک يوتيوب تبديل شوند. آنها براي انجام اين کار بايد هزار نفر دنبالکننده داشته باشند و ميزان بازديد ويدئوهايشان در ۱۲ ماه گذشته به چهارهزار ساعت برسد و سپس به اکانت ادسنس متصل شوند.
سرويس ادسنس اين امکان را دراختيار شريک يوتيوب ميگذارد که محل و تعداد تبليغات را در ويدئوهاي بارگذاريشدهاش مشخص و از اين راه درآمدزايي کسب کند. ناگفته نماند که تا پيش از اين تا وقتي کاربر واجدشرايط نبود، تبليغاتي در ويدئوهاي او نشان داده نميشد.
تغييرات اخير قوانين يوتيوب بدينمعنا است اين پلتفرم ميتواند تبليغاتي را در ويدئو حسابهاي غيردرآمدزا قرار دهد و به سازندهي آن محتوا بخشي از درآمد تبليغات نشان دادهشده را پرداخت نکند. حساب رسمي يوتيوب با انتشار توييتي بههمراه لينک قوانين بهروزشده، از تغيير قوانين اين پلتفرم خبر داد. در بخش درآمدزايي در شرايط و مقررات استفاده از يوتيوب آمده است:
يوتيوب اين حق را دارد از تبليغات ويدئوهايي که در اين پلتفرم منتشر ميکنيد، درآمد کسب کند. روشهاي درآمدزايي شامل تبليغات در ويدئو يا ويدئوهاي پولي است. بااينحال طبق اين توافقنامه، پولي به شما پرداخت نميشود. از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آبان ۱۳۹۹)، پرداختيهاي توافقشده بين شما و اين پلتفرم شامل پرداختيهاي برنامهي YouTube Partner يا عضويت کانال يا Super Chat بهعنوان حق امتياز پرداخت خواهند شد. درصورت الزام قانوني نيز، گوگل ميتواند بابت چنين پرداختيهايي ماليات دريافت کند.
آلفابت، شرکت مادر گوگل، فقط در سهماههي سوم ۲۰۲۰ توانست پنجميليارد دلار از تبليغات ويدئوهاي کاربران يوتيوب درآمد کسب کند.
براساس گزارشها، ۹۰ درصد ويدئوهاي بارگذاريشده در اين پلتفرم هيچوقت از مرز هزار بازديد عبور نميکنند تا مجوز ورود به سيستم تبليغاتي را کسب کنند و به کانال درآمدزا تبديل شوند. واضح است يوتيوب بهدنبال کسب درآمد از چنين محتواهايي است.
قوانين بهروزشدهي يوتيوب حاکي از آن است که احتمالا کاربران تبليغات ويدئوهاي خصوصي يا فهرستنشدهي کانالهاي غيردرآمدزا را مشاهده کنند؛ البته براي کانالهايي که بهدليل نقض قوانين محتوا از برنامهي شريک يوتيوب حذف شدهاند، تبليغات نشان داده نميشود. چنين ويدئوهايي محتواهاي حساس مانند سياسي، نژادي، موادمخدر و قمار را دربر دارند.
در سال ۲۰۰۶، گوگل با خريد يوتيوب قوانيني مبنيبر انتشار محتواي دستاول تعيين کرد و به محتواي اين پلتفرم سروسامان داد. از آن زمان، تعداد کاربران يوتيوب تا حدي افزايش يافت که در سال ۲۰۱۱، به بيش از يکتريليون بازديد رسيد و درآمد زيادي ازطريق سرويس ادسنس نصيب توليدکنندگان محتوا کرد.
اوضاع براي اين افراد بهخوبي پيش ميرفت تا اينکه از سال ۲۰۱۶ تا اوايل ۲۰۱۷، درآمد تبليغاتي شرکاي يوتيوب کاهش يافت. در سال ۲۰۱۸ بروز مسائلي در اين پلتفرم، مشکلاتي در درآمدزايي توليدکنندگان محتوا ايجاد کرد. حال يوتيوب به پرداخت درآمد تبليغاتي به حسابهاي عادي خاتمه ميدهد و فقط حسابهاي شريک يوتيوب بخشي از اين درآمد را کسب ميکنند.
همانطورکه در ابتدا بيان شد، تغييرات قوانين فعلا براي کاربران در آمريکا اعمال شده است و تا اواسط ۲۰۲۱، براي تمامي کاربران اجرا ميشود. بهطورکلي، قوانين جديد، درآمد سرشاري نصيب اين پلتفرم خواهد کرد.